Meldunek małoletniego dziecka możliwy tylko w miejscu zameldowania rodzica
Kategoria: Prawo administracyjne
Tematyka: małoletnie dziecko, zameldowanie, miejsce zamieszkania, akt urodzenia, Naczelny Sąd Administracyjny, Wojewódzki Sąd Administracyjny, skarga kasacyjna, NSA, WSA Warszawa
Jeśli matka małoletniego dziecka była zameldowana pod wskazanym adresem w dniu jego urodzin, kierownik urzędu stanu cywilnego mógł automatycznie zameldować dziecko w miejscu, gdzie mieszkała matka. Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił, że zameldowanie małoletniego powinno nastąpić z dniem sporządzenia aktu urodzenia, w miejscu, gdzie przebywają rodzice. Sprawa dotyczyła anulowania zameldowania małoletniego dziecka i wymeldowania matki z miejsca stałego pobytu, co zostało uznane za niezgodne z przepisami.
Jeśli w dacie urodzin małoletniego jego matka zameldowana była pod wskazanym adresem, to pozwoliło to kierownikowi urzędu stanu cywilnego na automatyczne zameldowanie dziecka w miejscu stałego pobytu matki. Zgodnie bowiem z przepisami, zameldowanie małoletniego na pobyt stały lub czasowy następuje z dniem sporządzenia aktu urodzenia, w miejscu stałego albo czasowego pobytu rodziców albo tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa - podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny. Stan faktyczny Stan faktyczny i prawny sprawy rozstrzygniętej przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 31.1.2017 r., sygn. akt IV SA/Wa 2504/16 przedstawiony został w uzasadnieniu powyższego wyroku. Przypominając wskazać należy, że wobec wniosku właściciela nieruchomości o anulowanie czynności materialno- technicznej jaką jest zameldowanie małoletniego oraz o wymeldowanie z miejsca pobytu stałego matki małoletniego (a siostry właściciela nieruchomości), organ administracji publicznej - Wójt Gminy (pierwsza instancja) postanowił anulować ww. czynność materialno-techniczną. Następnie, po rozpoznaniu odwołania, decyzję tę utrzymał w mocy Wojewoda (druga instancja). W uzasadnieniu powyższego wniosku powołano się na fakt, iż matka małoletniego wyprowadziła się z domu dobrowolnie, wyjeżdżając do pracy, bez wymeldowania. Ponadto wskazano, iż wyprowadzając się zabrała ze sobą swoje rzeczy osobiste, a co więcej od 6-7 lat nie była w domu rodzinnym, nie posiada do niego kluczy, nie utrzymuje też kontaktu telefonicznego. Małoletni zaś nigdy nie przebywał w miejscu jego stałego zameldowania, a - co wskazano w treści wniosku - warunkiem bezwzględnym zameldowania jest - stosownie do treści art. 29 ustawy z 24.9.2010 r. o ewidencji ludności (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1397 ze zm., dalej: EwidLU), fakt rzeczywistego zamieszkiwania w lokalu. Uwzględniając powyższą argumentację, organy obu instancji przyjęły, że czynność zameldowania dokonana została z naruszeniem tego przepisu i należało ją uchylić. Rozstrzygnięcie WSA w Warszawie Sąd administracyjny stanął na stanowisku, zgodnie z którym organy obu instancji wydały rozstrzygniecie wadliwe z tej przyczyny, że uznały, iż nie było podstaw do zameldowania małoletniego w miejscu zameldowania jego matki, a więc zaszły przesłanki do anulowania czynności materialno-technicznej jego zameldowania pod tym adresem. Stanowisko organów administracji publicznej obu instancji nie zasługuje - w ocenie WSA w Warszawie - na akceptacje, z uwagi na poniższe. W okolicznościach niniejszej sprawy nie jest bowiem istotne, czy matka małoletniego zasadnie była pod wskazanym adresem zameldowana. Z punktu widzenia poprawności zameldowania małoletniego podkreślenia wymaga, że - w myśl art. 29 EwidLU – zameldowania dzieci obywateli polskich, urodzonych na terenie RP, dokonuje z urzędu kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy dla miejsca zamieszkania dziecka, z dniem sporządzenia aktu urodzenia, w miejscu stałego albo czasowego pobytu rodziców albo tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa. Wobec tego stwierdzić należy, że w dacie urodzin małoletniego, jego matka zameldowana była pod wskazanym adresem, co pozwoliło kierownikowi urzędu stanu cywilnego – po powzięciu informacji o jego narodzinach – na automatyczne zameldowanie go w miejscu stałego pobytu jego matki, wynikającym z jej ówczesnego i niekwestionowanego wówczas meldunku. WSA w Warszawie ocenił postępowanie kierownika urzędu stanu cywilnego jako prawidłowe. Skarga kasacyjna Skargę kasacyjną od powyższego wyroku Sądu administracyjnego wniósł Wojewoda Mazowiecki, zaskarżając rozstrzygnięcie w całości i zarzucając m.in.: naruszenie prawa materialnego, w postaci art. 25 ust. 1 EwidLU, poprzez błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, iż w niniejszej sprawie zameldowanie na pobyt stały pozwala na przyjęcie domniemania, iż osoba faktycznie przebywa pod danym adresem z zamiarem stałego pobytu, skutkiem czego uznano brak przesłanek do uchylenia czynności materialno-technicznej zameldowania. W skardze kasacyjnej wniesiono o uchylenie zaskarżonego wyroku Sądu pierwszej instancji i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie oraz o zasądzenie kosztów postępowania według norm przepisanych. Zameldowanie małoletniego dziecka NSA przypomniał, iż WSA w Warszawie uchylił kontrolowane decyzje organów obu instancji w przedmiocie anulowania czynności materialno-technicznej zameldowania małoletniego, przyjmując, że organy administracji publicznej przy rozstrzyganiu sprawy naruszyły art. 29 EwidLU. Wymieniony powyżej przepis reguluje sposób wykonywania obowiązku meldunkowego dzieci obywateli polskich urodzonych na terenie RP. Wojewódzki Sąd Administracyjny, kierując się powyższym przepisem, zanegował stanowisko organów obu instancji, według których nie było podstaw do zameldowania małoletniego w miejscu zameldowania matki, a w konsekwencji zaszły przesłanki do anulowania czynności materialno-technicznej w tym zakresie. WSA w Warszawie prawidłowo bowiem wskazał, że w dacie urodzenia małoletniego, tj. 20.3.2012 r. jego matka posiadała meldunek na pobyt stały pod spornym adresem. Dopiero po kilku latach od urodzenia się małoletniego wszczęte zostało postępowanie administracyjne w sprawie wymeldowania jego matki, co pozostaje bez znaczenia dla rozpatrywanej sprawy. W takim stanie sprawy Sąd administracyjny stwierdził zasadnie, że w dacie urodzin małoletniego jego matka zameldowana była pod wskazanym adresem, co pozwoliło kierownikowi urzędu stanu cywilnego na automatyczne zameldowanie go w miejscu stałego pobytu matki w związku z powzięciem informacji o jego narodzinach w dniu 20.3.2012 r. Dokonany z urzędu meldunek stał się ponadto podstawą do nadania noworodkowi numeru PESEL. Z tych względów WSA w Warszawie słusznie wywiódł, że nie było podstaw do anulowania czynności materialno-technicznej w przedmiocie zameldowania małoletniego. Natomiast - jak stanowczo i słusznie wskazał WSA w Warszawie - odrębnym zagadnieniem jest wymeldowanie małoletniego spod adresu zameldowania. Zgodnie ze stanowiskiem NSA przyjętym w niniejszym rozstrzygnięciu, powyżej przytoczona ocena Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego nie została skutecznie podważona przez Skarżącego, bowiem w skardze kasacyjnej nie sformułowano zarzutu co do naruszenia art. 29 EwidLU, stanowiącego podstawę zaskarżonego wyroku sądu pierwszej instancji. Natomiast zarzut kasacyjny dotyczący naruszenia art. 25 ust. 1 tej ustawy nie ma związku z istotą stanowiska zajętego przez Sąd administracyjny w niniejszej sprawie. Z powyższych względów zarzuty zawarte w podstawie skargi kasacyjnej zostały uznane przez NSA za niezasadne, co w konsekwencji doprowadziło do oddalenia skargi kasacyjnej na podstawie art. 184 ustawy z 30.8.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). W komentowanym rozstrzygnięciu NSA odniósł się do materii związanej z obowiązkiem meldunkowym uregulowanej na gruncie ustawy o ewidencji ludności. Ustosunkowując się do kwestii meldunku małoletniego dziecka NSA potwierdził prawidłowość stanowiska zajętego przez WSA w Warszawie w niniejszej sprawie, zgodnie z którym przepisy ww. ustawy - interpretowane w korelacji z art. 26 ustawy z 23.4.1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1145 ze zm., dalej: KC), regulującym miejsce zamieszkanie dziecka, który stanowi, iż miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej (art. 26 § 1 KC) - wyłączają możliwość zameldowania małoletniego dziecka w innym miejscu, niż przebywają jego rodzice (lub przynajmniej jedno z nich, pod którego władzą rodzicielską dziecko się znajduje). Zgodnie z poglądem zaprezentowanym przez NSA w rozpatrywanej sprawie, zameldowanie rodziców pod danym adresem stanowi warunek zameldowania tam małoletniego. Przyjęte rozwiązanie upraszcza zatem procedurę meldunkową, przeważa w nim idea rejestrowego charakteru meldunku, a ustawodawca odchodzi w takim przypadku od kwestii jurydycznych, zwłaszcza nie uzależnia zameldowania dziecka od rozstrzygnięć co do władzy rodzicielskiej i opieki. Zarówno do zameldowania, jak i do wymeldowania małoletniego nie jest więc potrzebna zgoda obojga rodziców, gdyż fakt meldunku stwierdza tylko miejsce zamieszkania dziecka. Dopiero zaś decyzja w zakresie określenia tego miejsca, należy do „istotnych spraw dziecka” i podlega regulacji prawa rodzinnego i opiekuńczego (wyrok WSA w Bydgoszczy z 29.5.2018 r., II SA/Bd 1491/17). wyrok NSA z 9.5.2019 r. II OSK 1573/17
NSA uchylił decyzje organów administracji publicznej, które anulowały czynność zameldowania małoletniego dziecka. WSA w Warszawie uznał, że brak podstaw do anulowania tej czynności, gdyż matka dziecka była zameldowana pod wskazanym adresem w dniu urodzin dziecka. Skarga kasacyjna Wojewody Mazowieckiego została oddalona, a NSA potwierdził prawidłowość stanowiska WSA w Warszawie.