Umowa zbycia przedsiębiorstwa nie jest informacją publiczną
Kategoria: Prawo administracyjne
Tematyka: umowa zbycia przedsiębiorstwa, informacja publiczna, organ administracji publicznej, dokument prywatny, NSA
Umowa prawa cywilnego nie ma cech dokumentu urzędowego w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej. Dokumenty prywatne kierowane do organu administracji publicznej nie są informacją publiczną. Sprawa dotycząca umowy zbycia przedsiębiorstwa nie jest sprawą publiczną. Skargi dotyczące udostępnienia informacji publicznej zostały odrzucone przez sądy administracyjne.
Umowa prawa cywilnego, w której żadna ze stron nie jest organem władzy publicznej, nie ma cech dokumentu urzędowego w rozumieniu art. 6 ust. 2 ustawy z 6.9.2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1429 ze zm.; dalej jako: DostInfPubU). Informacji publicznej nie stanowią wszelkiego rodzaju dokumenty prywatne, które podmiot prywatny kieruje do organu administracji publicznej. Nie ma przy tym znaczenia czy i jakiego rodzaju postępowanie wszczyna ten dokument prywatny – wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego. Stan faktyczny P.S., powołując się na przepisy DostInfPubU, zwrócił się do Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w W. o udzielenie informacji m.in. czy do organu złożono wniosek o przeniesienie zezwolenia na prowadzenie jednej z aptek, ewentualne wskazanie kto i kiedy złożył ten wniosek, oraz czy dołączono do niego umowę zbycia przedsiębiorstwa, podanie daty zawarcia i stron tej umowy. Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w W. udzielił odpowiedzi na część pytań, jednocześnie wyjaśniając, że dane dotyczące tego kto składa wniosek o przeniesienie zezwolenia na prowadzenie apteki, data zawarcia i strony umowy zbycia przedsiębiorstwa nie są informacją publiczną. P.S. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu skargę na bezczynność organu administracji publicznej twierdząc, że informacje których mu nie udzielono stanowią informacje publiczne i są jawne. Wskazywał, że informacja o nazwie podmiotu prowadzącego aptekę jest umieszczana w publicznie dostępnym rejestrze aptek, zaś informacje o dacie i stronach umowy zbycia apteki stanowią informację publiczną, bowiem zmierzają do rozpoczęcia prowadzenia regulowanej działalności gospodarczej. Skarżący podniósł, że żądane przez niego informacje pomogą mu ustalić, czy organ w sposób prawidłowy zastosował instytucję przeniesienia zezwolenia, o której mowa w art. 104a ust. 1 ustawy z 6.9.2001 r. - Prawo farmaceutyczne (t.j.: Dz.U. z 2020 r. poz. 944 ze zm.; dalej jako: PrFarm). Stanowiska WSA i NSA Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę P.S. wskazując, że w sytuacji żądania informacji, które nie są informacjami publicznymi, organ nie ma obowiązku wydawania decyzji o odmowie udzielenia informacji, lecz jedynie zawiadamia wnoszącego, że żądania nie mieszczą się pojęciu objętym DostInfPubU. Sąd I instancji podkreślił, że z faktu późniejszego ujawnienia danych podmiotu, któremu udzielone zostało zezwolenie na prowadzenie apteki lub punktu aptecznego w rejestrze, o którym mowa w art. 107 ust. 1 PrFarm, nie można wywodzić uprawnienia do otrzymania informacji o podmiocie ubiegającym się o to zezwolenie w trybie dostępu do informacji publicznej. Wniosek o przeniesienie zezwolenia na prowadzenie apteki to dokument prywatny, który nie staje się dokumentem urzędowym tylko dlatego został on zaadresowany do organu administracji publicznej i znajduje się w jego posiadaniu. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną wskazując różnice między dokumentami urzędowymi a dokumentami prywatnymi. Przymiot informacji publicznej posiadają dokumenty urzędowe organu, wytworzone w ramach realizacji powierzonych mu zadań, a więc dokumenty powstałe w związku z prowadzeniem konkretnych spraw. Waloru tego nie posiadają dokumenty prywatne, które podmiot aplikujący kieruje do organu administracji publicznej (zob. wyrok NSA z 23.8.2017 r., I OSK 2919/15, ). Informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych, natomiast przedmiotem pism składanych w indywidualnych sprawach, przez podmioty, których interesów sprawy te dotyczą, jest realizacja lub ochrona indywidualnych interesów podmiotu, który pismo to składa a nie problem czy kwestia, która ma znaczenie dla większej ilości osób, czy grup obywateli, lub jest ważna dla funkcjonowania organów państwa (zob. wyrok NSA z 19.9.2019 r., I OSK 658/18, ). Wobec tego pismo takie nie dotyczy sprawy publicznej i nie powinno być udostępniane w trybie DostInfPubU. Fakt, że dokument prywatny trafia do organu i służy realizacji powierzonych prawem zadań organu, nie oznacza, że przez to nabiera on cech dokumentu urzędowego. Naczelny Sąd Administracyjny wyjaśnił, że sam wniosek o przeniesienie zezwolenia na prowadzenie apteki nie dotyczy sprawy publicznej, dopiero pozytywne załatwienie przez organ takiego wniosku stanowi moment w jakim sprawa zaczyna dotyczyć ogółu, przez co uzyskuje charakter publiczny. Nie ma również waloru informacji publicznej informacja dotycząca umowy zbycia przedsiębiorstwa zawarta przez podmioty, z których żaden nie jest organem władzy publicznej. Wyrok NSA z 10.3.2020 r., I OSK 1008/19
Wniosek o przeniesienie zezwolenia na prowadzenie apteki staje się informacją publiczną dopiero po pozytywnym rozpatrzeniu przez organ. Umowa zbycia przedsiębiorstwa zawarta między podmiotami niebędącymi organami władzy publicznej nie stanowi informacji publicznej. Wyrok NSA potwierdził, że dokumenty prywatne nie nabierają cech dokumentów urzędowych przez trafię do organu.