Odwołanie nauczyciela pełniącego funkcje kierownicze z powodu urlopu dla poratowania zdrowia
Kategoria: Prawo administracyjne
Tematyka: nauczyciel, funkcje kierownicze, urlop zdrowotny, odwołanie nauczyciela, szczególnie uzasadnione przypadki, Naczelny Sąd Administracyjny, interpretacja przepisów
Korzystanie przez nauczyciela pełniącego funkcje kierownicze z urlopu dla poratowania zdrowia, do którego ma prawo, nie może być podstawą do jego odwołania. Sprawa dotyczyła odwołania nauczyciela z funkcji kierowniczych z powodów szczególnie uzasadnionych, co wywołało kontrowersje. NSA uznał, że korzystanie z urlopu zdrowotnego nie destabilizuje pracy placówki oświatowej, a odwołanie w tym przypadku nie było uzasadnione. Istotne są także kryteria, które określają przypadek szczególnie uzasadniony przy odwołaniu nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w trakcie roku szkolnego bez wypowiedzenia.
Korzystanie przez nauczyciela pełniącego funkcje kierownicze z urlopu dla poratowania zdrowia, do którego ma prawo wynikające z art. 73 KartaNauczU, nie stanowi podstawy do jego odwołania – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny (I OSK 4450/18). Opis stanu faktycznego Pismem z kwietnia 2018 r. Dyrektor (...), działając na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 2 PrOśw odwołał M.C. z funkcji kierownika Zespołu (...). W uzasadnieniu stwierdzono, że po rozstrzygnięciu konkursu na stanowisko Dyrektora (...), ówczesny p.o. dyrektora oraz skarżąca, w dniach od 22.5.2017 r. do 28.5.2017 r. skorzystali ze zwolnienia lekarskiego pozostawiając szkołę bez kadry kierowniczej. Następnie p.o. dyrektora udzielił skarżącej urlopu dla poratowania zdrowia na okres od 28.6.2017 r. do 27.6.2018 r. Odwołanie nastąpiło „z powodów szczególnie uzasadnionych” polegających w szczególności na poważnym zakłóceniu pracy szkoły spowodowanej permanentną nieobecnością skarżącej m.in podczas wzmożonej pracy dotyczącej spraw kadrowych. Wskazano również, że pomimo próśb skarżąca odmawiała współpracy, a jej nieobecność spowodowała poważne utrudnienia w funkcjonowaniu szkoły, przede wszystkim w organizacji roku szklonego 2017/2018. Jako wieloletni pracownik skarżąca miała świadomość, że nieobecność w tym okresie skutkować będzie poważnymi utrudnieniami w funkcjonowaniu szkoły. W skardze skarżąca zarzuciła naruszenie art. 66 ust. 1 pkt 2 PrOśw oraz art. 10 KPA. Stanowisko WSA Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził bezskuteczność czynności Dyrektora (...) w przedmiocie odwołania ze stanowiska kierownika zespołu pozalekcyjnego zajęć wychowawczych. Wskazał, że organ, który powierzył nauczycielowi stanowisko kierownicze w szkole lub placówce w przypadkach szczególnie uzasadnionych, po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty, a w przypadku szkoły i placówki artystycznej oraz placówki, o której mowa w art. 2 pkt 8 PrOśw, dla uczniów szkół artystycznych prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego - ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, może odwołać w przypadkach szczególnie uzasadnionych nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia. Zwrot „przypadki szczególnie uzasadnione” nie został przez ustawodawcę zdefiniowany. WSA podkreślił jednak, że pojęcie szczególnie uzasadnionych przypadków, które mogą być podstawą odwołania ze stanowiska w trakcie roku szkolnego, należy interpretować wąsko. Mogą być więc to wypadki o charakterze nadzwyczajnym (wykraczającym poza działanie rutynowe, codzienne), mające charakter niedopełnienia obowiązków lub naruszenia uprawnień określonych prawem, przy czym stwierdzone uchybienia nauczyciela są tego rodzaju, że powodują destabilizację w realizacji funkcji (dydaktycznej, wychowawczej i oświatowej) szkoły i dlatego konieczne jest natychmiastowe zaprzestanie wykonywania funkcji, albowiem dalsze zajmowanie stanowiska dyrektora godzi w interes szkoły jako interes publiczny. Dlatego też wprowadzono nadzwyczajny tryb odwołania osoby, której powierzono stanowisko kierownicze, co stanowi wyjątek od zasady stabilności stosunku zatrudnienia, w związku z czym jego wykładnia rozszerzająca jest niedopuszczalna. Istotne są również wywody przytoczone przez organ, gdyż to, jakie zdarzenia uznał on za przesłanki odwołania, musi wynikać bezpośrednio z uzasadnienia wydanego w tym zakresie zarządzenia. Tylko takie wywody w zestawieniu z zebranym w sprawie materiałem dowodowym pozwalają na ustalenie motywów, jakimi kierował się organ, pozbawiając dyrektora dotychczasowej funkcji kierowniczej oraz ocenę, czy podane przez organ przyczyny rzeczywiście można uznać za szczególnie uzasadniony przypadek. W rozpoznawanej sprawie o wystąpieniu szczególnie uzasadnionego przypadku nie może być mowy. Przede wszystkim z tych względów, że czynność odwołania skarżącej podjęta została w okresie przebywania na urlopie dla poratowania zdrowia. Urlop dla poratowania zdrowia jest szczególnym świadczeniem pracowniczym, zbliżonym do instytucji urlopu wypoczynkowego, przysługującym w ramach istniejącego indywidualnego stosunku pracy łączącego nauczyciela ze szkołą, a jego celem jest - przy zagwarantowaniu trwałości tego stosunku oraz możliwości korzystania przez pracownika z dotychczasowych uprawnień w zakresie wynagrodzenia i innych świadczeń pracowniczych, w tym socjalnych - zapewnienie nauczycielowi możliwości poddania się zalecanemu leczeniu dla odzyskania pełniej zdolności do pracy i kontynuowania zatrudnienia. Po drugie, nie stanowi takiego wyjątkowego przypadku odmowa osobistego spotkania skarżącej z Dyrektorem. W takiej sytuacji wskazywanie na odmowę spotkania zaproponowanego już po uruchomieniu procedury odwołania jest chybione. Stanowisko NSA Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu skargi kasacyjnej Dyrektora (...) oddalił skargę kasacyjną. Za niezasadny uznał zarzut naruszenia art. 66 ust. 1 pkt 2 PrOśw poprzez uznanie, że w realiach rozpoznawanej sprawy brak możliwości kontaktu nowego Dyrektora ze skarżącą oraz przebywanie skarżącej na urlopie dla poratowania zdrowia jak i zwolnieniu lekarskim, nie sposób przyjąć za przypadek szczególnie uzasadniony stanowiący powód odwołania. NSA uznał, że taki szczególnie uzasadniony powód musi mieścić się w następujących kryteriach: wyjątkowości lub nadzwyczajnego charakteru, musi mieć charakter niedopełnienia obowiązków lub naruszenia uprawnień, określonych prawem, przez nauczyciela - dyrektora szkoły, stwierdzone uchybienia są tego rodzaju, że powodują destabilizację w realizacji funkcji szkoły oraz konieczne jest natychmiastowe zaprzestanie wykonywania funkcji dyrektora, albowiem dalsze zajmowanie stanowiska dyrektora godzi w interes szkoły jako interes publiczny. Mając powyższe na względzie NSA uznał, że nie można również uznać, że korzystanie przez nauczyciela z przewidzianego przez prawo uprawnienia, destabilizuje pracę placówki oświatowej. Władze zarządzające placówką oświatową powinny bowiem tak zorganizować jej prace, aby na czas urlopu nauczyciela, praca placówki przebiegała bez zakłóceń. Przyjęcie innego stanowiska w istocie spowodowałoby, że prawo do urlopu dla poratowania zdrowia w przypadku nauczycieli pełniących funkcje kierownicze byłoby uprawnieniem martwym. Dodać również należy, że słusznie WSA podniósł, że w sytuacji, gdy terminy spotkań dotyczące dalszej współpracy z placówką przypadały na okres, w którym procedura odwołania skarżącej była już w toku, nie można uznać, że stanowiło to okoliczność wskazującą na brak chęci jej współpracy. Komentarz Odwołanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia jest możliwe w przypadkach szczególnie uzasadnionych, po zasięgnięciu opinii właściwych organów. „Szczególnie” uzasadniony przypadek jest dodatkowym wzmocnieniem przesłanki „uzasadnionego przypadku”, dlatego należy go stosować do sytuacji zupełnie wyjątkowych i interpretować ściśle. Jest bowiem pojęciem ogólnym, niedookreślonym, swoistą klauzulą generalną. Jego zakres przedmiotowy obejmuje sytuacje istotnego zagrożenia dla funkcjonowania jednostek oświatowych, co z obiektywnie ważnych przyczyn jest nie do przyjęcia. Skorzystanie zaś z urlopu dla poratowania zdrowia stanowi uprawnienie nauczyciela, a jego udzielenie jest obowiązkiem pracodawcy (przy spełnieniu przesłanek ustawowych). Możliwość odwołania w takim wypadku nauczyciela ze stanowiska spowodowałaby, że uprawnienie to byłoby iluzoryczne. Brak umiejętności odpowiedniej organizacji pracy i zapewnienia prawidłowego, niezakłóconego funkcjonowania placówek oświatowych pod względem administracyjno- finansowym oraz pedagogicznym nie może obciążać nauczycieli. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28.4.2020 r., I OSK 4450/18
NSA oddalił skargę kasacyjną, uznając za niezasadny zarzut naruszenia przepisów w odwołaniu nauczyciela pełniącego funkcje kierownicze. Tryb odwołania osoby ze stanowiska kierowniczego jest wyjątkowy i wymaga ściślejszej interpretacji. Uprawnienie do urlopu dla poratowania zdrowia nie może być podstawą do odwołania nauczyciela. Brak odpowiedniej organizacji pracy w placówkach oświatowych nie powinien być obciążany nauczycielami.