Opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu przekształcenia - wykładnia pojęcia
Kategoria: Prawo administracyjne
Tematyka: opłata roczna, użytkowanie wieczyste, przekształcenie, wysokość opłaty, ulgi, bonifikaty, Sąd Administracyjny, WSA Kraków, wyrok sądu
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie dokonał wykładni pojęcia "opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu przekształcenia". Sprawa dotyczyła ustalenia wysokości opłaty przekształceniowej w kontekście przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości w prawo własności. Sąd uznał, że opłata ta jest równa opłacie rocznej ustalonej dla konkretnego użytkownika wieczystego z uwzględnieniem ulg i bonifikat, obowiązującej w dniu przekształcenia.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie stwierdził, że sformułowanie „opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu przekształcenia” niewątpliwie odnosi się do zindywidualizowanej opłaty rocznej ustalonej dla konkretnego użytkownika wieczystego przy uwzględnieniu ulg i bonifikat umownych lub ustawowych, bo tylko taka obowiązywałaby w dniu przekształcenia, nie zaś do opłaty rocznej ustalonej za użytkowanie wieczyste (wyrok WSA w Krakowie z 3.3.2020 r. II SA/Kr 131/20). Stan faktyczny Przedmiotem skargi do WSA w Krakowie jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego (organ odwoławczy) z 4.12.2019 r. w przedmiocie ustalenia opłaty rocznej przekształceniowej. Powyższą decyzją SKO utrzymało w mocy rozstrzygnięcie Prezydenta Miasta (organ pierwszej instancji) z 10.7.2019 r., zgodnie z którym wysokość ww. opłaty wynosi 3358, 47 zł. W uzasadnieniu zapadłego rozstrzygnięcia organ odwoławczy wskazał, iż w przedmiotowej sprawie nie jest sporne, że na mocy odnośnych przepisów nastąpiło przekształcenie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej w prawo własności. W związku z tym zaktualizował się obowiązek dotychczasowego użytkownika wieczystego poniesienia tzw. opłaty przekształceniowej. Z uzasadnienia SKO Art. 7 ust. 2 ustawy z 20.7.2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 139 ze zm., dalej: PrzekszUżytkWieczU) przy ustalaniu wysokości opłaty odwołuje się do wysokości „opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu przekształcenia”. Organy obu instancji zaprezentowały stanowisko, zgodnie z którym zwrot ten wprost stanowi o opłacie obowiązującej, czyli opłacie rocznej ustalonej za użytkowanie wieczyste, a nie opłacie, jaką użytkownik wieczysty zobowiązany był uiścić z tego tytułu przy uwzględnieniu ulg i bonifikat umownych lub ustawowych udzielonych mu od ustalonej opłaty. Taka wykładnia omawianego przepisu koresponduje - zdaniem organów - z celem wprowadzenia przez ustawodawcę opłaty przekształceniowej, która ma stanowić rekompensatę dla właściciela gruntu za utratę prawa jego własności na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego. Wykładnia celowościowa omawianego przepisu prowadzi więc do konstatacji, że opłata przekształceniowa jest równa obowiązującej w dniu przekształcenia wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego. Tylko przy takim rozumieniu art. 7 ust. 2 PrzekszUżytkWieczU może nastąpić uwzględnienie celu omawianej regulacji. Poparcie stanowiska przeciwnego, przyjmowanego przez Skarżącą (Spółdzielnię Mieszkaniową), zmierza do nieuprawnionego uprzywilejowania dotychczasowego użytkownika wieczystego ze szkodą dla właściciela nieruchomości, który został definitywnie pozbawiony prawa własności. Zrównoważeniu zaś interesów stron służyć ma owa opłata przekształceniowa. Skarga do WSA w Krakowie Skarżąca wniosła skargę na powyższą decyzję SKO i zarzuciła naruszenie prawa materialnego mające wpływ na wynik sprawy art. 7 ust. 2 PrzekszUżytkWieczU poprzez błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, że wysokość opłaty przekształceniowej odpowiada wysokości nominalnej tej opłaty, nie zaś wysokości opłaty rocznej z tytułu wieczystego użytkowania, która faktycznie obowiązywała Skarżącą w dniu przekształcenia z uwzględnieniem obowiązującej bonifikaty. Skarżąca wniosła na zasadzie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a ustawy z 30.8.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm., dalej: PostAdmU) o uchylenie decyzji organów obu instancji. W odpowiedzi na skargę SKO wniosło o jej oddalenie podtrzymując swoje dotychczasowe stanowisko w sprawie. Z uzasadnienia WSA w Krakowie WSA w Krakowie stwierdził, że rozstrzygnięcie niniejszej sprawy, wobec niespornego stanu faktycznego, sprowadzało się do dokonania wykładni sformułowania „opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu przekształcenia”. W tym celu koniecznym było - w ocenie WSA w Krakowie - przedstawienie szerszego kontekstu prawnego związanego z opłatą roczną z tytułu użytkowania wieczystego, obejmującego m.in.: ustawę z 14.7.1961 r. o gospodarce terenami w miastach i osiedlach (t.j. Dz.U. z 1969 r. poz. 159), ustawę z 29.4.1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (t.j. Dz.U. z 1985 r. poz. 99) oraz ustawę z 21.8.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2204). Następnie WSA w Krakowie podkreślił, że zgodnie z art. 7 PrzekszUżytkWieczU z tytułu przekształcenia nowy właściciel gruntu ponosi na rzecz dotychczasowego właściciela gruntu opłatę. Wysokość opłaty jest równa wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu przekształcenia. Sformułowanie „opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu przekształcenia” niewątpliwie odnosi się - zdaniem tego Sądu - do zindywidualizowanej opłaty rocznej ustalonej dla konkretnego użytkownika wieczystego, bo tylko taka obowiązywałaby w dniu przekształcenia. Przemawia za tym również przyjęta przez ustawodawcę forma aktu administracyjnego potwierdzającego zaistnienie przekształcenia w postaci zaświadczenia. Zaświadczenie potwierdza jedynie określone fakty lub stan prawny (art. 217 ustawy z 14.6.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego; t.j. Dz.U. z 2020 poz. 256). Z art. 4 ust. 4 PrzekszUżytkWieczU wynika, że w zaświadczeniu potwierdza się przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (co nastąpiło z mocy prawa) oraz informuje o obowiązku wnoszenia rocznej opłaty przekształceniowej, wysokości i okresie wnoszenia tej opłaty, a także możliwości wniesienia opłaty, o której mowa w art. 7 ust. 7 PrzekszUżytkWieczU i zasadach jej wnoszenia. WSA w Krakowie przypomniał, iż w myśl art. 7 ust. 1 i 2 PrzekszUżytkWieczU wysokość opłaty ponoszonej przez nowego właściciela gruntu na rzecz dotychczasowego właściciela gruntu jest równa wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu przekształcenia. W zaświadczeniu nie może być zatem ustalona inna wysokość opłaty rocznej niż ponoszona wcześniej przez określonego użytkownika wieczystego. Wszak nie kreuje ono żadnego stosunku prawnego, a jedynie potwierdza istniejące fakty. Podobnie jak samo przekształcenie, obowiązek uiszczenia opłaty następuje z mocy prawa – z dniem, w którym to przekształcenie następuje. Zgodnie zaś z art. 6 PrzekszUżytkWieczU, jeżeli właściciel nieruchomości nie zgadza się z zawartą w zaświadczeniu informacją o wysokości i okresie wnoszenia opłaty, może złożyć do właściwego organu wniosek o ustalenie wysokości lub okresu wnoszenia tej opłaty w drodze decyzji. Taka sytuacja miała miejsce w niniejszej sprawie. Decyzja ta nie ma jednakże charakteru konstytutywnego i niczego nowego nie „ustala”, co wynika z treści pozostałych przepisów ww. ustawy. Zdaniem WSA w Krakowie zauważyć również warto, że stosownie do art. 7 ust. 4 PrzekszUżytkWieczU, w przypadku ustanowienia lub przeniesienia użytkowania wieczystego w okresie od 1.1.2018 r. do 31.12.2018 r. wysokość opłaty jest równa wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, która zgodnie z postanowieniami umowy obowiązywałaby od 1.1.2019 r. Potwierdza to, że wysokość rocznej opłaty przekształceniowej musi uwzględniać obniżki opłaty z tytułu użytkowania wieczystego ustalone w umowie o ustanowienie użytkowania wieczystego. Dlatego też przyznać należało Skarżącej rację, że zaskarżona decyzja, jak i poprzedzająca ją decyzja organu pierwszej instancji naruszają art. 7 ust. 2 PrzekszUżytkWieczU w stopniu mającym wpływ na wynik sprawy, zaś wykładnia tego przepisu dokonana przez organy obu instancji była błędna. Z wymienionych przyczyn, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a i art. 135 PostAdmU, WSA w Krakowie Sąd orzekł jak w pkt I sentencji wyroku, tj. uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji. Komentarz W doktrynie istnieją dwa poglądy dotyczące definiowania pojęcia „opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu przekształcenia”. Zgodnie z pierwszym z nich przyjąć należy, że skoro umowa o użytkowaniu wieczystym i przyznana bonifikata były w mocy, to właśnie taką kwotę właściciel nieruchomości otrzymałby z tytułu użytkowania wieczystego i to ta kwota jest podstawą do obliczenia wysokości opłaty przekształceniowej. Natomiast drugie stanowisko zakłada, iż w rzeczywistości ustawodawca miał na myśli kwotę, którą właściciel nieruchomości mógłby otrzymać od dowolnej osoby w ramach zaoferowania użytkowania wieczystego na wolnym rynku. W analizowanym wyroku WSA w Krakowie opowiedział się za pierwszym z zaprezentowanych poglądów. Przyjęta przez ten Sąd wykładnia przedmiotowego sformułowania jest zgodna ze stanowiskiem, jak i argumentacją przedstawianą dotychczas w orzecznictwie sądów administracyjnych. wyrok WSA w Krakowie z 3.3.2020 r. II SA/Kr 131/20
Wyrokiem II SA/Kr 131/20 WSA w Krakowie uchylił decyzję organów pierwszej instancji ws. wysokości opłaty przekształceniowej. Sąd podkreślił, że wykładnia dotycząca opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego ma istotne znaczenie dla rekompensaty właściciela nieruchomości.