Pomoc Prawna Online
Pomoc Prawna Online

System powiadamiania ratunkowego na nowych zasadach

Kategoria: Prawo administracyjne

Tematyka: system powiadamiania ratunkowego, CPR, aplikacja Alarm 112, Krajowe Centrum Monitorowania, zgłoszenia alarmowe, operatorzy numerów alarmowych, szkolenia w CPR, stanowiska awansowe, aplikacja mobilna, zgody użytkowników

14.10.2020 r. Prezydent RP podpisał ustawę nowelizującą ustawę o systemie powiadamiania ratunkowego, wprowadzającą zmiany w organizacji CPR oraz aplikacji Alarm 112. Ustawa zakłada powołanie nowych stanowisk, regulację procesu kwalifikacji pracowników CPR oraz utworzenie Krajowego Centrum Monitorowania SysPowiadRatU. Nowe regulacje wchodzą w życie po 14 dniach od ogłoszenia ustawy, z wyjątkiem przepisów dotyczących doskonalenia zawodowego pracowników i funkcjonowania KCMSPR, dla których przewidziano 6-miesięczny okres vacatio legis.

 

14.10.2020 r. Prezydent RP podpisał ustawę z 17.9.2020 r. nowelizującą ustawę z 22.11.2013 r. o zmianie
ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1077 ze zm.; dalej jako:
SysPowiadRatU), której celem jest dokonanie zmian w organizacji i funkcjonowaniu centrów powiadamiania
ratunkowego (CPR). Nowelizacja zakłada wprowadzenie nowych stanowisk, reguluje przeprowadzenie
szkoleń wśród pracowników CPR, jak też ustala nadzór nad pracą centrów i zatrudnionych w CPR, zarówno
na poziomie lokalnym, jak i centralnym. W przedmiocie prac nad ustawą znalazły się także usprawnienia
aplikacji mobilnej Alarm 112, która umożliwia przesyłanie zgłoszeń alarmowych w formie wiadomości SMS.
• Celem stworzenia sprawnego aparatu zawiadomień ratunkowych, motywowania pracowników i jednoczesnego
zatrzymania w niej jednostek najbardziej zaangażowanych, ustawa zmieniająca przeobraża dotychczasową strukturę
organizacyjną CPR m.in. poprzez utworzenie szczebli kariery w następstwie powołania nowych posad: starszych
operatorów, koordynatorów oraz koordynatorów-trenerów.
• Nowela szczegółowo reguluje proces ponoszenia kwalifikacji zatrudnionych (tryb przeprowadzania egzaminów
i szkoleń), dookreśla pojęcia podmiotu ratowniczego, podmiotu pomocniczego, aplikacji mobilnej oraz ustanawia
Krajowe Centrum Monitorowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego (KCMSPR),.
• Nowe regulacje wchodzą w życie co do zasady w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy, z wyjątkiem przepisów
odnoszących się głównie do doskonalenia zawodowego pracowników CRM, czy funkcjonowania KCMSPR, dla
których przewiedziano 6 - miesięczny okres vatio legis.
Powołanie nowych stanowisk w strukturach CPR
Zgodnie z dodanym art. 8a SysPowiadRatU, obsługę zgłoszeń alarmowych wykonywać będą nie tylko operatorzy
numerów alarmowych, ale także starsi operatorzy, koordynatorzy oraz koordynatorzy-trenerzy, którzy podczas
pełnienia obowiązków służbowych skorzystają z ochrony dla funkcjonariuszy publicznych. Oznacza to tym samym
ukonstytuowanie nowych stanowisk wyższego szczebla i otwarcie przez operatorami możliwości awansu
zawodowego. Pierwsza umowa o pracę podejmowana z osobą zatrudnianą na stanowisku operatora numerów
alarmowych będzie zawierana na okres próbny 6 miesięcy. Zmiany podyktowane są obecnym zamknięciem ścieżki
rozwoju w ramach płaskiej struktury CPR. Kompetencje osób obejmujących posady awansowe, zostały poszerzone
o zadania w zakresie: koordynacji i nadzoru nad pracą podległych operatorów, sporządzania kart oceny pracy,
przeprowadzenia szkoleń wewnętrznych, przygotowywania do pracy kandydatów na operatorów pierwszego
(niższego) stopnia, działań promocyjnych na rzecz upowszechniania wiedzy na temat numeru alarmowego 112
i CPR. Podział w strukturach CPR dokonany zostanie przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Przepisy przejściowe
Ustawa przewiduje również warunki, jakim będą musiały sprostać osoby w sytuacji objęcia stanowisk awansowych
przed wejściem w życie noweli. Zgodnie z jej art. 4 ust. 1, zatrudnieni na stanowisku operatora numerów alarmowych,
kierownika centrum powiadamiania ratunkowego, jego zastępcy i psychologa przed nadaniem nowym przepisom
mocy obowiązującej, będą uznani za spełniający wymogi określone odpowiednio w art. 16 ust. 1 i art. 16c ust. 2–4
SysPowiadRatU dotyczące posiadania odpowiednich kwalifikacji i doświadczenia. Niemniej, pracownicy Ci, w razie
nielegitymowania się wszystkimi przesłankami uprawniającymi do wykonywania swojego zawodu, zobligowani będą
do ich uzupełnienia w okresie 3 lat od dnia wejścia w życie nowelizacji.
Aplikacja mobilna
W brzmieniu art. 20a SysPowiadRatU, każdy obywatel będzie mieć możność korzystania z aplikacji mobilnej
wysyłającej zgłoszenia alarmowe w formie wiadomości tekstowych, po uprzednim jej bezpłatnym pobraniu (m.in. ze
strony internetowej MSWiA) i zarejestrowaniu się. Dane wprowadzone do aplikacji, w tym dane osobowe użytkownika
będą przetwarzane w systemie teleinformatycznym. Aplikacja posiadać będzie najważniejsze informacje dotyczące
miejsca oraz rodzaju zdarzenia, jak i dane osoby zgłaszającej, kluczowe do przesłania podmiotom ratowniczym
w celu udzielania pomocy. Z tego też względu, warunkiem jej użytkowania jest wcześniejsze wyrażenie zgody na
włączenie modułu lokalizacji w używanym urządzeniu telefonicznym oraz zapoznanie się z regulaminem usługi i jego
akceptacja.
Krajowe Centrum Monitorowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego
Krajowe Centrum Monitorowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego utworzone zostanie w urzędzie
obsługującym ministra właściwego do spraw administracji publicznej (art. 2 nowelizacji). Stanowi ono wyraz



zachowania jednolitych procedur obsługi zgłoszeń alarmowych. Jego powołanie uzasadnia się także konicznością
utrzymania ciągłości działania i rozwoju systemu teleinformatycznego. Jednostka ta będzie sprawować nadzór nad
pracą centrów powiadamiania ratunkowego oraz bieżącą pracą poszczególnych pracowników, którzy przed
przystąpieniem w poczet struktur CPR zobowiązani będą odbyć szkolenia podstawowe zwieńczone egzaminem
i uzyskaniem bezterminowego certyfikatu.
Definicja podmiotu ratowniczego i pomocniczego
W myśl dodanego art. 2 pkt 6–7 SysPowiadRatU, podmiotem ratowniczym jest jednostka organizacyjna Policji
i Państwowej Straży Pożarnej, dyspozytornia medyczna oraz podmiot, do którego zadań należy ochrona życia,
zdrowia, bezpieczeństwa i porządku publicznego, mienia lub środowiska, zarejestrowany w systemie
teleinformatycznym, którego numer telefoniczny jest obsługiwany w ramach systemu powiadamiania ratunkowego.
Jest to zatem podmiot, z którym współpracuje oraz wymienia dane w sposób zinformatyzowany centrum
powiadamiania ratunkowego.
Podmiotem pomocniczym jest natomiast podmiot, którego numer telefoniczny nie jest obsługiwany w ramach
systemu powiadamiania ratunkowego, niemniej do jego zadań należy również tożsama ochrona dóbr osobistych jak:
życie, zdrowie, mienie, czy bezpieczeństwo, co powoduje, że podlega on zarejestrowaniu w systemie
teleinformatycznym. Dodanie i sprecyzowanie tej kategorii podmiotów jest celowe oraz konieczne - służyć ma
bowiem rozszerzaniu listy o jednostki, do których również mogą być przekazywane informacje o zgłoszeniu
alarmowym, mimo nieuwidocznienia ich numerów w systemie CPR. Jak podaje się w uzasadnieniu do rządowego
projektu ustawy (druk nr 260), nieodłączną częścią codziennych obowiązków operatorów numerów alarmowych jest
to, że przekazują oni informacje o zgłoszeniach alarmowych do wielu podmiotów, innych niż podmioty ratownicze,
które są właściwe ze względu na rodzaj zdarzenia, w tym m.in. do Straży Miejskiej, WOPR, TOPR, GOPR, linii
wsparcia w kryzysie emocjonalnym, pogotowia energetycznego, pogotowia gazowego, pogotowia ciepłowniczego,
pogotowia wodociągowego, PKP itp. Często praktyką jest jednoczesne przekazywanie informacji o danym zdarzeniu
do podmiotów obu wskazanych kategorii.







 

Krajowe Centrum Monitorowania SysPowiadRatU ma nadzorować pracę centrów powiadamiania ratunkowego i pracowników. Ustawa wprowadza także aplikację mobilną Alarm 112 umożliwiającą przesyłanie zgłoszeń alarmowych SMS-em. Definiuje podmioty ratownicze i pomocnicze oraz przewiduje przepisy przejściowe dla osób objętych nowymi stanowiskami awansowymi.