Zmiany w Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg
Kategoria: Prawo administracyjne
Tematyka: Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg, zmiany, dofinansowanie, budowa obwodnic, remonty dróg, poprawa bezpieczeństwa, COVID-19, sektor transportu drogowego
31.12.2020 r. weszły w życie zmiany w ustawie z 23.10.2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg dotyczące zwiększenia dofinansowania o 3 mld zł. Dodatkowe finansowanie ma na celu pobudzanie aktywności gospodarczej i skuteczniejszą walkę ze skutkami kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią COVID-19. Poszerzono zakres inwestycji finansowanych z Funduszu o budowę obwodnic, wsparcie budowy dróg w miastach i poprawę bezpieczeństwa pieszych.
31.12.2020 r. weszły w życie zmiany w ustawie z 23.10.2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1430) dotyczące zwiększenia dofinansowania do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (wcześniej Fundusz Dróg Samorządowych) o 3 mld zł. Dodatkowe finansowanie ma na celu pobudzanie aktywności gospodarczej przedsiębiorców i skuteczniejszą walkę ze skutkami kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią COVID-19. Poszerzeniu uległ zakres inwestycji finansowanych z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg o takie zadania jak finansowanie budowy obwodnic na drogach wojewódzkich, wsparcie budowy lub remontu dróg w największych miastach Polski oraz zadania polegające na poprawie bezpieczeństwa pieszych na przejściach. • Nowelizacja przepisów zawarta została w ustawie z 19.11.2020 r. o zmianie ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2338). • Nowe przepisy zmieniają nazwę Funduszu Dróg Samorządowych na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. • Ustawa przewiduje nowe kategorie dofinansowania w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg takie jak budowa obwodnic w ciągu dróg wojewódzkich, z której mogłyby skorzystać samorządy województw oraz miasta na prawach powiatu, a także możliwość dofinansowania poprawy bezpieczeństwa pieszych na przejściach dla pieszych. W 2018 r. ustawodawca ustanowił nowy mechanizm wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego realizujących zadania na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego pod nazwą Fundusz Dróg Samorządowych (obecnie - Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg). Głównym celem nowelizacji przepisów o Funduszu jest rozszerzenie katalogu zadań dofinansowywanych z jego środków o zadania polegające na budowie obwodnic w ciągu dróg wojewódzkich (tzw. „zadania obwodnicowe”) oraz budowie, przebudowie lub remoncie dróg wojewódzkich, dróg powiatowych i dróg gminnych, zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa tzw. „zadania miejskie”. Zmiany wiążą się m.in. z nasileniem się ruchu tranzytowego i koniecznością wyprowadzenia go z centrów miejscowości. Dlatego też nowelizacja zakłada budowę obwodnic i usprawnienie komunikacji w centrach miast. Obwodnice mają za zadanie zminimalizować korki w miejscowościach, rozluźnić natężenie ruchu w godzinach szczytu oraz zniwelować hałas. Tranzyt ma zostać odseparowany od ruchu lokalnego dzięki nowo powstałym trasom przelotowym. Nowela ma też za zadanie wspieranie zwiększenie liczby obwodnic w ciągu dróg powiatowych i gminnych. Ponadto ustawodawca chce, by z Funduszu finansowana była nowa kategoria inwestycji, czyli zadania miejskie. Chodzi o wsparcie inwestycji na drogach zarządzanych przez prezydentów miast na prawach powiatu, będących siedzibą wojewody lub sejmiku województwa. Ujęcie tej kategorii inwestycji w Funduszu wiąże się m.in. z pogarszającą się sytuacją finansową samorządów, wynikającą z trudnej sytuacji związanej z pandemią COVID-19. Warto podkreślić, że Fundusz otrzyma dodatkowe 3 mld zł na inwestycje z budżetu państwa. Związane jest to z chęcią ochrony sektora transportu drogowego, który ucierpiał w wyniku pandemii koronawirusa. W tym kontekście Fundusz został uzupełniony o dodatkowy komponent w postaci dofinansowania, które mogą otrzymać jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań obwodnicowych (ok. 2 mld zł) i zadań miejskich (ok. 1 mld zł). Ponadto omawiana nowelizacja ma na celu umożliwienie dofinansowania zadań polegających na poprawie bezpieczeństwa pieszych w obrębie przejść dla pieszych. Chodzi tutaj głównie o wsparcie projektów mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, tak aby dochodziło do jak najmniejszej liczby wypadków z udziałem pieszych, zwłaszcza na przejściach dla pieszych.
Nowelizacja ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych wprowadza zmiany nazwy na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. Finansowanie z Funduszu obejmuje budowę obwodnic, remonty dróg miejskich oraz poprawę bezpieczeństwa na przejściach. Dodatkowe 3 mld zł z budżetu państwa mają wesprzeć sektor transportu drogowego.