Pomoc Prawna Online
Pomoc Prawna Online

Hulajnogi elektryczne i urządzenia transportu osobistego (UTO) doczekają się szczegółowych regulacji

Kategoria: Prawo administracyjne

Tematyka: hulajnogi elektryczne, urządzenia transportu osobistego, regulacje, ruch drogowy, bezpieczeństwo, kary, definicje, uczestnicy ruchu, PrDrog, parametry techniczne

W Sejmie trwają prace nad uporządkowaniem przepisów dotyczących ruchu hulajnóg elektrycznych, urządzeń transportu osobistego oraz urządzeń wspomagających ruch na drogach publicznych i w strefach zamieszkania. Nowe regulacje obejmą kwestie statusu prawnego tych urządzeń, prędkość, uprawnienia do kierowania, minimalny wiek użytkowników oraz miejsca do ruchu.

 

W Sejmie trwają prace nad uporządkowaniem przepisów dotyczących ruchu hulajnóg elektrycznych,
urządzeń transportu osobistego oraz urządzeń wspomagających ruch na drogach publicznych, w strefach
zamieszkania oraz w strefach ruchu. Nowe przepisy znajdą się w ustawie o zmianie ustawy Prawo o ruchu
drogowym oraz niektórych innych ustaw. Obejmą m.in. kwestie statusu prawnego hulajnogi elektrycznej,
urządzenia transportu osobistego oraz urządzenia wspomagającego ruch, a tym samym użytkowników,
którzy poruszają się tymi urządzeniami. Ponadto określone zostaną części drogi przeznaczonych do ruchu
tych urządzeń, dopuszczalna prędkość urządzeń, uprawnienia do kierowania nimi oraz minimalny wiek osób
poruszających się przy użyciu tych urządzeń.
Rozszerzona definicje drogi i uczestnika ruchu
• Nowe przepisy obejmą nie tylko hulajnogi elektryczne, ale też takie urządzenia jak deskorolka elektryczna czy
elektryczne urządzenie samopoziomujące zaliczane do urządzeń transportu osobistego UTO, jak również urządzenia
wspomagające ruch, takie jak rolki, wrotki, deskorolka, hulajnoga, napędzane siłą mięśni.
• Ustawodawca przewiduje wprowadzenie do ustawy z 20.6.1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2020 r.
poz. 110 ze zm., dalej: PrDrog) przepisów regulujących użytkowanie hulajnóg elektrycznych i innych, zyskujących na
popularności, urządzeń transportu osobistego, tak aby zapewnić bezpieczeństwo innym uczestnikom ruchu
drogowego.
• Nowe przepisy mają ograniczyć możliwość poruszania się na hulajnogach elektrycznych i UTO po chodnikach.
Aktualnie przepisy o ruchu drogowym nie precyzują zasad ruchu drogowego, do których powinni stosować się
użytkownicy hulajnóg elektrycznych lub urządzeń transportu osobistego poruszający się po drogach publicznych
w strefach zamieszkania czy też w strefach ruchu. Budzi to nie tylko wątpliwości, co tego, jak użytkownicy tych
urządzeń powinni się poruszać, ale czy w ogóle mogą korzystać z urządzeń publicznej infrastruktury drogowej.
Ponadto, w razie kontroli, powstają wątpliwości, jak należy traktować takie osoby, gdyż na gruncie PrDrog nie mogą
być one traktowane ani jako piesi, ani jako kierujący pojazdem.
Przede wszystkim nowelizacja PrDrog rozszerzy definicję drogi oraz definicję uczestnika ruchu drogowego. Po
zmianach w PrDrog droga przeznaczona też będzie do ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzeń
wspomagających ruch. Za uczestnika ruchu drogowego natomiast będzie się także uważało osobę poruszającą się
przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch. Oznacza to, że osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia
wspomagającego ruch nie będzie pieszym ani kierującym pojazdem. Ponadto, rozszerzona ma zostać również
definicja pieszego, o osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą hulajnogę elektryczną lub urządzenie transportu
osobistego. Ponadto do PrDrog wprowadzona zostanie definicja urządzenia wspomagającego ruch, zgodnie z którą
za takie urządzenie będzie uznawane urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny przeznaczony do poruszania się
osoby w pozycji stojącej. Co ważne, urządzenie to może być napędzane wyłącznie siłą mięśni osoby poruszającej się
tym urządzeniem. Chodzi tutaj m.in. o takie sprzęty jak: rolki, wrotki, deskorolka czy hulajnoga. Ustawodawca
zamierza też rozszerzyć definicję pojazdu, wskazując, że urządzenie wspomagające ruch nie jest pojazdem w myśl
przepisów PrDrog. Zmianie ulec ma też definicja pojazdu silnikowego - wyłączony z niej zostanie rower, wózek
rowerowy, hulajnoga elektryczna, urządzenie transportu osobistego oraz wózek inwalidzki.
Planowana nowelizacja PrDrog zakłada wprowadzenie definicji hulajnogi elektrycznej, co ma ułatwić właściwą
identyfikację pojazdów tego rodzaju. Za hulajnogę elektryczną ma być uznawany pojazd napędzany elektrycznie,
dwuosiowy z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez
kierującego znajdującego się na tym pojeździe. Co ważne, nie dopuszczalne będzie użytkowanie hulajnogi przez
więcej niż jedną osobę. W PrDrog znajdzie się też definicja urządzenia transportu osobistego. Będzie to pojazd
napędzany elektrycznie, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez
kierującego znajdującego się na tym pojeździe, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej. Także i w tym wypadku pojazd
przeznaczony będzie wyłącznie dla jednej osoby.
Obowiązki kierującego hulajnogą
Omawiana nowelizacja PrDrog zakłada, że kierujący hulajnogą elektryczną będzie zobowiązany do korzystania
z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub
zamierza skręcić – z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Ponadto przewiduje się, że kierujący hulajnogą będzie miał
obowiązek korzystania z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h,



w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów – z prędkością dopuszczalną
20 km/h. Jedynie wyjątkowo będzie można poruszać się hulajnogą po chodniku lub drodze pieszej, tylko w sytuacji,
gdy będą one usytuowane wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h
i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Wówczas kierujący hulajnogą musi pamiętać o tym, aby zachować prędkość
jazdy zbliżoną do prędkości pieszego, któremu będzie miał obowiązek ustąpić pierwszeństwo. Nowelizacja przepisów
PrDrog przewiduje, że do kierowania hulajnogą elektryczną przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane
będzie posiadanie tych samych uprawnień, co w przypadku kierowania rowerem. Chodzi o kartę rowerową lub prawo
jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla osób, które ukończyły 18 lat, dokument taki nie będzie wymagany.
Ustawodawca planuje zabronić poruszania się hulajnogą elektryczną po drodze publicznej przez dziecko do 10 lat,
nawet pod opieką osoby dorosłej. Dzieci w wieku do 10 lat będą mogły poruszać się hulajnogą elektryczną jedynie
w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej. Podobne zasady poruszania się ustawodawca chce wprowadzić
dla osób używających urządzeń transportu osobistego. Natomiast w przypadku poruszania się urządzeniem
wspomagającym ruch napędzanym siłą mięśni ustawodawca nie przewiduje wprowadzenia wymogu posiadania
jakichkolwiek uprawnień ani ograniczeń wiekowych. Nowelizacja PrDrog ograniczy ponadto parkowanie hulajnóg na
chodnikach, do wyznaczonych przez zarządcę drogi miejsc. W innym wypadku możliwe będzie pozostawienie
hulajnogi na chodniku tylko wówczas, gdy hulajnoga elektryczna będzie ustawiona jak najbliżej zewnętrznej krawędzi
chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni, równolegle do krawędzi chodnika i to jedynie, gdy szerokość chodnika
pozostawionego dla ruchu pieszych nie będzie mniejsza niż 1,5 m. W przypadku niewłaściwego zaparkowania
hulajnogi, pojazd będzie można usunąć na koszt właściciela.
Kary dla kierującego hulajnogą
Projekt zmian w PrDrog przewiduje oczywiście kary za poruszanie się przez kierującego hulajnogą elektryczną lub
urządzeniem transportu osobistego albo przez osobę poruszającą się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch
chodnikiem lub drogą dla pieszych z prędkością większą niż prędkość zbliżona do prędkości pieszego lub za
nieustępowanie pierwszeństwa pieszemu. W tym celu planowane są stosowne zmiany w ustawie z 20.5.1971
Kodeks wykroczeń (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 281).
Ustawodawca planuje wprowadzić w osobnym rozporządzeniu s zczegółowe parametry techniczne hulajnóg
elektrycznych oraz UTO. Mają one być stosowane do pojazdów wprowadzonych do obrotu po 31.12.2021 r.







 

Nowelizacja PrDrog ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez określenie zasad korzystania z hulajnóg elektrycznych i UTO. Planowane są kary dla nieprzestrzegających przepisów. Dodatkowo wprowadzone zostaną definicje pojazdów oraz uczestników ruchu drogowego.