Szykują się zmiany w Krajowym Rejestrze Zadłużonych
Kategoria: Prawo administracyjne
Tematyka: Krajowy Rejestr Zadłużonych, zmiany, ustawy, upadłość konsumencka, restrukturyzacja, postępowanie upadłościowe, wierzyciele, transparentność, nadzór, technologie, zaspokajanie wierzycieli
Sejm pracuje nad zmianami w ustawie o Krajowym Rejestrze Zadłużonych, aby dostosować ją do zmian w ustawie o Prawie upadłościowym. Nowelizacja ma usprawnić postępowanie upadłościowe, zwłaszcza dla osób fizycznych. Zmiany mają także zwiększyć elastyczność opcji dla dłużników w wyjściu ze stanu niewypłacalności.
Sejm pracuje nad zmianami w ustawie z 6.12.2018 r. o Krajowym Rejestrze Zadłużonych (Dz.U. z 2019 r. poz. 55 ze zm., dalej: KRZU). Ich celem jest dostosowanie przepisów KRZU do przepisów ustawy z 30.8.2019 r. o zmianie ustawy Prawo upadłościowe oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1802, dalej: ZmPrUpad19). Zmiany te pozwolą na zwiększenie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego. • Nowelizacja przepisów KRZU pozwoli na obsługę postępowania upadłościowego wobec osób fizycznych, w szczególności nieprowadzących działalności gospodarczej, za pomocą systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe, w którym tworzy się i przetwarza akta sprawy. Potrzeba zmian w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym ZmPrUpad19 wprowadziła zmiany do ustawy z 28.2.2003 r. Prawo upadłościowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1228 ze zm., dalej: PrUpad), które miały na celu usprawnienie postępowania upadłościowego wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (tzw. upadłość konsumencka). Chodzi tutaj na przykład o wprowadzenie możliwości ogłoszenia upadłości w uproszczonej procedurze bez wyznaczania sędziego-komisarza, a także o możliwość zawierania przez dłużników układów z wierzycielami z ograniczonym do minimum udziałem sądu, pod kierunkiem licencjonowanego doradcy restrukturyzacyjnego, który będzie jednocześnie czuwał nad wykonaniem tak zawartego układu. Wprowadzone do PrUpad zmiany pozwalają także na rezygnację z konieczności badania przez sąd, na etapie ogłaszania upadłości, zawinienia dłużnika w doprowadzeniu lub pogłębieniu stanu niewypłacalności. Obejmują ponadto możliwość zaproponowania szybkiej sprzedaży całego podlegającego egzekucji majątku w trybie przygotowanej likwidacji (tzw. pre-pack), co w założeniu, ma przyczynić się do zwiększenia elastyczności dostępnych dla dłużnika opcji szybkiego wyjścia ze stanu niewypłacalności i nowego startu. ZmPrUpad19 wprowadziła również do ZmPrUpad19 rozwiązanie, które przewiduje, że umorzenie zobowiązań bez planu spłat będzie miało charakter warunkowy we wszystkich tych przypadkach, gdy niezdolność do dokonywania jakichkolwiek spłat w ramach planu spłaty wierzycieli będzie wynikała z osobistej sytuacji upadłego, która będzie miała trwały charakter. Wspomniane rozwiązanie ma na celu zapobieganie umarzaniu zobowiązań dłużników bez jakichkolwiek spłat na rzecz wierzycieli. Jego celem jest skłonienie dłużników do realizacji ustalonego planu spłat, który powinien w opcji upadłościowej trwać do 3 lat, a w razie zawarcia układu z wierzycielem - do lat 5. Ponadto ZmPrUpad19 wprowadziła do przepisów PrUpad zupełnie nowy model zgłaszania wierzytelności. Zgodnie z nim wierzytelności powinny być składane bezpośrednio do doradcy restrukturyzacyjnego, który pełni funkcję syndyka. Powyżej opisane nowe rozwiązania zawarte w przepisach PrUpad nie znalazły dotychczas odzwierciedlenia w przepisach KRZU, dlatego też w Ministerstwie Sprawiedliwości przygotowano projekt zmian przepisów KRZU. Trzeba przy tym przypomnieć, że przepisy KRZU wejdą w życie dopiero 1.7.2021 r. Najważniejsze zmiany w ustawie o Krajowym Rejestrze Zadłużonych Choć przepisy KRZU, jak wspomniano wyżej, wejdą w życie dopiero w lipcu 2021 r. ustawa ta już teraz wymaga zmian i dostosowania jej do innych regulacji prawnych, w tym wymienionych wyżej, ważnych zmian w PrUpad. Dlatego też zdecydowano się wprowadzić do KRZU przepisy, które pozwolą między innymi na zapewnienie wierzycielom bieżącego dostępu do akt postępowań restrukturyzacyjnych oraz upadłościowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Ponadto w Krajowym Rejestrze Sądowym ujawnione będą dane dotyczące toczących się postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych w celu zwiększenia transparentności tych postępowań. Nowelizacja przepisów KRZU ma również na celu usprawnienie nadzoru wierzycieli i sędziego-komisarza nad nadzorcą sądowym, zarządcą i syndykiem oraz przyspieszenie i usprawnienie postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych oraz zwiększenie ich efektywności. Projektowane w KRZU zmiany pozwolą również na wprowadzenie i większe wykorzystywanie nowych technologii podczas prowadzenia postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych. Z pewnością powyższe zmiany pozytywnie wpłyną na zwiększenie stopnia zaspokajania wierzycieli w postępowaniach upadłościowych. Trzeba także dodać, że nowelizacja przepisów KRZU pozwoli również na realizację obowiązku, jaki nakłada na Polskę art. 24 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2015/848 w sprawie postępowania upadłościowego (Dz.Urz. UE L z 2015 r. Nr 141, s. 19 ze zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie ustanawiają i prowadzą na swoim terytorium co najmniej jeden rejestr, w którym ogłasza się informacje o postępowaniach upadłościowych. Ważną konsekwencją wymienionych wyżej zmian w KRSU będzie stworzenie jednego narzędzia do składania pism i dokumentów w postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych w formie systemu teleinformatycznego, który obsługiwać będzie postępowania sądowe. Umożliwi to prowadzenie i tworzenie akt sądowych w formie elektronicznej.
Nowe przepisy w Krajowym Rejestrze Zadłużonych mają na celu zapewnienie bieżącego dostępu wierzycielom do akt postępowań restrukturyzacyjnych oraz upadłościowych, zwiększenie transparentności postępowań oraz usprawnienie nadzoru nad postępowaniami. Projektowane zmiany mają także wprowadzić nowe technologie w prowadzeniu postępowań, co pozytywnie wpłynie na zaspokajanie wierzycieli.