Pomoc Prawna Online
Pomoc Prawna Online

Uproszczenie wydawania zaświadczeń o stanie cywilnym oraz pobierania zaświadczeń o danych zamieszczonych w Rejestrze Stanu Cywilnego

Kategoria: Prawo administracyjne

Tematyka: ustawa, zmiany, zaświadczenia, Rejestr Stanu Cywilnego, ePUAP, automatyzacja, dokumenty, pieczęć, minister, informacjacja, kwalifikowany certyfikat, Urzędy Stanu Cywilnego, urodzenie, elektroniczne zgłoszenie, PESEL, bezpieczeństwo, System Rejestrów Państwowych, komunikacja

Minister Cyfryzacji przedstawił projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych, ustawy o ewidencji ludności oraz ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. Przewiduje ona między innymi zmiany w ustawie z 28.11.2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego dotyczące pobrania zaświadczenia o danych zamieszczonych lub niezamieszczonych w Rejestrze Stanu Cywilnego oraz pobierania zaświadczenia o stanie cywilnym. Zmiany w PrASC umożliwią obywatelom pobieranie zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w Rejestrze Stanu Cywilnego danych ich dotyczących oraz zaświadczenia o stanie cywilnym bezpośrednio z rejestru na ich skrzynkę ePUAP.

 

Minister Cyfryzacji przedstawił projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych, ustawy o ewidencji
ludności oraz ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. Przewiduje ona między innymi zmiany w ustawie
z 28.11.2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 463 ze zm.; dalej: PrASC) dotyczące
pobrania zaświadczenia o danych zamieszczonych lub niezamieszczonych w Rejestrze Stanu Cywilnego oraz
pobierania zaświadczenia o stanie cywilnym.
• Zmiany w PrASC umożliwią obywatelom pobieranie zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych
w Rejestrze Stanu Cywilnego danych ich dotyczących oraz zaświadczenia o stanie cywilnym bezpośrednio z rejestru
na ich skrzynkę ePUAP.
• Projektowane zmiany dotyczące wydawania zaświadczeń z Rejestru Stanu Cywilnego powinny wejść w życie
2.6.2022 r.
Automatyzacja wydawania zaświadczeń
Corocznie z Rejestru Stanu Cywilnego wydawane są tysiące zaświadczeń o stanie cywilnym oraz zaświadczeń
o zamieszczonych lub niezamieszczonych w Rejestrze Stanu Cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby.
Przykładowo, w 2019 r. wydano 14 766 zaświadczeń o stanie cywilnym i 1452 zaświadczenia o zamieszczonych lub
niezamieszczonych w Rejestrze Stanu Cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby. Projektowane w PrASC
zmiany w art. 45 ust. 2 i 6 oraz art. 49 PrASC mają na celu umożliwienie pobierania zaświadczenia
o zamieszczonych lub niezamieszczonych w Rejestrze Stanu Cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby oraz
zaświadczenia o stanie cywilnym bezpośrednio z Rejestru Stanu Cywilnego na skrzynkę ePUAP wnioskodawcy.
Zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w Rejestrze Stanu Cywilnego danych dotyczących
wskazanej osoby oraz zaświadczenia o stanie cywilnym to dokumenty wydawane przez urzędnika z Rejestru Stanu
Cywilnego, w których treść urzędnik je wydający w ogóle nie ingeruje. Dlatego też omawiane zmiany w PrASC
doprowadzić mają do automatyzacji procesu wydawania tych dokumentów. Od 2.6.2022 r. zaświadczenia
o zamieszczonych lub niezamieszczonych w Rejestrze Stanu Cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby oraz
zaświadczenia o stanie cywilnym opatrywane będą pieczęcią ministra właściwego do spraw informatyzacji
weryfikowaną przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu.
Zaświadczenia pobierać będzie można bezpośrednio z Rejestru Stanu cywilnego na własną skrzynkę ePUAP
nieodpłatnie. Brak opłaty wynika z tego, że przy automatyzacji procesu wydawania zaświadczeń nie będzie
dochodziło do żadnych czynności organów administracji publicznej. Oznacza to, że opłata skarbowa, która w polskim
systemie podatkowym jest przecież opłatą za dokonywanie przez organy administracji publicznej określonych
czynności, w tym wypadku nie będzie pobierana.
Szybko i wiarygodnie


To właśnie zmiany w art. 45 ust. 4 i art. 47 PrASC umożliwią zamianę pieczęci, którą opatrywany jest odpis aktu
stanu cywilnego wydawany przy wykorzystaniu usługi pobrania odpisu aktu stanu cywilnego na pieczęć ministra
właściwego do spraw informatyzacji weryfikowaną przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu. Możliwe dzięki temu
będzie m.in. opatrywanie pieczęcią ministra odpisów aktów urodzenia wydawanych z urzędu na skutek
elektronicznego zgłoszenia urodzenia dziecka. Rozwiązanie to przyspieszy i ułatwi pracę kierowników Urzędów
Stanu Cywilnego, przy jednoczesnym zachowaniu wiarygodności wydawanych dokumentów. Dotychczas bowiem
Kierownicy Urzędów stanu Cywilnego, którzy otrzymali elektroniczne zgłoszenie urodzenia dziecka, aby wydać
elektroniczny odpisu aktu urodzenia dziecka wraz z zaświadczeniem o zameldowaniu i powiadomieniem o nadaniu
numeru PESEL, musieli korzystać z innych stacji roboczych niż te, na których przygotowują dokumenty i rejestrują
urodzenie. Bezpieczeństwo stacji roboczych Systemu Rejestrów Państwowych uniemożliwia ich podłączenie do
internetu. Podpisanie i wysłanie kompletu dokumentów w postaci elektronicznej wymaga wobec tego przenoszenia
dokumentów na inne stacje robocze celem wykonania podpisu i wysyłki. Taki proces wydłuża czas sporządzenia
odpisu aktu i zwiększa liczbę czynności które musi wykonać kierownik Urzędu Stanu Cywilnego.
Dzięki wprowadzeniu omawianych w artykule zmian w przepisach PrASC kierownik Urzędu Stanu Cywilnego będzie
mógł wygenerować odpis aktu urodzenia z Rejestru Stanu Cywilnego i na tej samej stacji roboczej opatrzyć go
następnie pieczęcią ministra właściwego do spraw informatyzacji. Potem zostaje już tylko wysłanie dokumentów do



wnioskodawcy bezpośrednio na skrzynkę ePUAP. Projekt modyfikacji usługi zgłoszenia urodzenia dziecka jest
szerszy niż tylko umożliwienie opatrywania odpisu pieczęcią ministra i zakłada zapewnienie dwukierunkowej
komunikacji usługi z Systemem Rejestrów Państwowych.







 

Wprowadzenie zmian w art. 45 ust. 4 i art. 47 PrASC umożliwi m.in. zamianę pieczęci na pieczęć ministra weryfikowaną przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu. Dzięki temu kierownicy Urzędów Stanu Cywilnego będą mogli generować odpisy aktów urodzenia i opatrywać je pieczęcią ministra właściwego do spraw informatyzacji, co znacząco usprawni proces wydawania dokumentów.