Właściciel sieci sklepów Biedronka po raz kolejny ukarany przez UOKiK
Kategoria: Prawo administracyjne
Tematyka: UOKiK, karanie, Biedronka, Jeronimo Martins Polska S.A., błąd, pochodzenie, owoc, warzywo, kara pieniężna, interes konsumenta, informacja, zakupy, lokalny rynek, gospodarka
Decyzją z 21.4.2021 r., Prezes UOKiK nałożył karę pieniężną w wysokości 60 mln złotych na Jeronimo Martins Polska S.A. za wprowadzanie klientów w błąd co do pochodzenia owoców i warzyw w sklepach sieci Biedronka. Kontrole wykazały błędne oznaczenia kraju pochodzenia na produktach, co uniemożliwiało świadome decyzje zakupowe. Spółka tłumaczyła, że oznaczenia były dokonywane odręcznie, co niosło ryzyko błędów ludzkich.
Decyzją z 21.4.2021 r., DOZIK 3/2021 Prezes UOKiK uznał działania Jeronimo Martins Polska S.A. z siedzibą w Kostrzynie polegające na wprowadzaniu klientów w błąd co do miejsca pochodzenia geograficznego owoców i warzyw za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i nałożył na sieć karę pieniężną w wysokości 60 mln złotych. Czynności kontrolne Przyczyną wszczęcia postępowania przeciwko Jeronimo Martins Polska S.A. przez UOKiK były skargi od konsumentów dotyczące błędnego podawania kraju pochodzenia warzyw i owoców w wielu sklepach sieci Biedronka oraz wyniki kontroli prowadzonych przez Inspekcję Handlową. W toku postępowania ustalono, że na wywieszkach towarzyszących sprzedawanym owocom i warzywom wskazywano inny kraj pochodzenia niż wynikający z opakowań zbiorczych, czy dokumentów dotyczących dostawy. Jak wskazano w komunikacie prasowym prezesa UOKiK, nieprawidłowości występowały w 27,8% skontrolowanych sklepów Biedronka. Produkty pochodzące na przykład z Polski na etykietach dla klientów oznaczano jako zagraniczne (m.in. Hiszpania) i odwrotnie - produkty zagraniczne sprzedawano jako Polskie. W przypadku produktów zagranicznych także wskazywano inne państwo pochodzenia, na przykład zamiast Włoch na wywieszce znajdowała się Portugalia. Jeronimo Martins Polska S.A. w składanych UOKiK wyjaśnieniach wskazywała, że oznaczenia towarów dokonywane były w większej części w sposób odręczny, wobec czego istniało ryzyko błędów ludzkich. Spółka jeszcze w trakcie toczącego się postępowania podjęła działania mające na celu wdrożenie systemu, który takich błędów pozwoli uniknąć w przyszłości. Decyzja Prezesa UOKiK Mimo składanych przez Spółkę wyjaśnień i podjęcia działań naprawczych, ze względu na charakter naruszenia, jego stopień i skutki, Prezes UOKiK zdecydował o nałożeniu na Spółkę kary w wysokości 60.096.307,00 złotych. W uzasadnieniu decyzji organ antymonopolowy wskazał, że ze względu na zasięg działalności Jeronimo Martins Polska S.A. w sprawie doszło do naruszenia interesu publicznego. Praktyki Spółki mogły bowiem dotyczyć nieograniczonej liczby konsumentów. Jako główny zarzut wobec sieci, Prezes UOKiK podniósł fakt, że błędne oznaczenia dotyczące pochodzenia określonych produktów skutkowały brakiem możliwości podjęcia przez konsumentów świadomej decyzji co do zakupu. Zdaniem Prezesa UOKiK: „Konsument powinien bowiem dysponować pełną i rzetelną informacją o produktach, które zamierza kupić. Fałszywe informacje prowadzą natomiast do wywołania mylnego (niezgodne z rzeczywistym stanem rzeczy) wyobrażenia o nabywanym produkcie, co w konsekwencji może prowadzić do zniekształcenia wyboru rynkowego konsumenta (podjęcia decyzji).” Organ antymonopolowy podkreślił także, że świadomość konsumentów wzrasta. Aktualnie w dużej części przypadków decyzja co do zakupu danego towaru nie jest dyktowana ceną, ale krajem pochodzenia produktu, w szczególności jeśli chodzi o produkty spożywcze. Wynika to z chęci wspierania lokalnego rynku, krajowych przedsiębiorców i polskiej gospodarki. Z powyższych względów, przedsiębiorca ma obowiązek przekazania rzetelnych informacji, niepozostawiających żadnych wątpliwości, tak aby umożliwić podjęcie konsumentowi świadomej decyzji co do zakupu danego rodzaju towarów. Decyzja Prezesa UOKiK nie jest prawomocna. Komentarz Prezes UOKiK słusznie podniósł, że konsumenci są coraz bardziej świadomi, coraz bardziej świadomie dokonują wyborów zakupowych, jak i żywieniowych. Informacja o kraju pochodzenia danego produktu rzeczywiście ma w tym przypadku istotne znaczenie. Chętniej kupuje się produkt lokalny, krajowy, niż importowany. Często bowiem warunki transportu nie gwarantują pożądanej przez kupujących jakości. Podobne postępowania zostało wszczęte w sierpniu 2020 r. wobec sieci Kaufland Polska Markety. Do mniejszych sklepów, prowadzonych na zasadzie franczyzy, takich jak sieci Delikatesy Centrum, Intermarche i Stokrotka - Prezes UOKiK wystosował wezwania do zmiany stosowanych praktyk. Działania UOKiK należy ocenić, jako słuszne i konieczne. Okazuje się bowiem, że robiąc codzienne zakupy, nie możemy mieć pewności co do pochodzenia i jakości kupowanych przez nas produktów. Decyzja Prezesa UOKiK z 21.4.2021 r., DOZIK 3/2021
Decyzja Prezesa UOKiK o nałożeniu kary w wysokości 60 mln złotych na Jeronimo Martins Polska S.A. za wprowadzanie klientów w błąd co do pochodzenia owoców i warzyw w sklepach Biedronka ma na celu ochronę interesów konsumentów. Prezes UOKiK podkreślił konieczność rzetelnych informacji dla konsumentów przy podejmowaniu decyzji zakupowych, zwłaszcza w kontekście wspierania lokalnych rynków i gospodarki.