Służba zagraniczna na nowych zasadach
Kategoria: Prawo administracyjne
Tematyka: służba zagraniczna, ustawa, Szef Służby Zagranicznej, stopnie dyplomatyczne, Konwent Służby Zagranicznej, tajemnica dyplomatyczna, obowiązki dyplomatów, specjaliści, nowelizacja
Wchodząca w życie ustawa o służbie zagranicznej zastępuje dotychczasowe przepisy, zmieniając strukturę i zasady funkcjonowania służby. Nowe regulacje mają na celu rozdzielenie czynnika politycznego od urzędniczego, umożliwienie dostępu do służby specjalistom oraz ochronę tajemnicy dyplomatycznej. Nowelizacja wprowadza także nowe stanowiska, jak Szef Służby Zagranicznej, oraz nowe kategorie stopni dyplomatycznych.
Wchodząca w życie 16.6.2021 r. ustawa z 21.1.2021 r. o służbie zagranicznej (Dz.U. z 2021 r. poz. 464 ze zm. dalej: SłużbaZagrU) całkowicie zastąpi brzmienie ustawy z 27.7.2001 r. (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1854, dalej: SłużbaZagrU01) niwelując, zdaniem legislatora, utrzymujący się dotychczas efekt hybryby prawnej, z jednej strony zakorzeniony systemowo w czasach PRL, z drugiej uwzględniający elementy służby dyplomatyczno – konsularnej właściwe dla procesu transformacji. Konieczność przemodelowania struktury zagranicznej uzasadnia się jej archaicznym charakterem oraz regulacjami opartymi na nieprzystającym do obecnych realiów akcie prawnym. • SłużbaZagrU ma ściśle rozgraniczyć czynnik polityczny i urzędniczy poprzez m.in.: określenie jasnych kryteriów awansu i zasad nominacji dyplomatów, powołanie ciała – Konwentu Służby Zagranicznej władnego do wyboru ambasadorów czy utworzenia odrębnego od korpusu służby cywilnej stanowiska – Szefa Służby Zagranicznej. • Nowelizacją umożliwiono także dostęp do aparatu zagranicznego specjalistom, dotychczas niepełniącym służby w sektorze Służby Zagranicznej, stawiając na piedestał ich faktyczne, międzynarodowe doświadczenie i umiejętności, przedkładane nad obecny wymóg ukończenia aplikacji dyplomatyczno – konsularnej w ramach rocznego kursu w Akademii Dyplomatycznej. • Wprowadzono także regulacje mające na celu ochronę prawną tajemnicy dyplomatycznej oraz objęto dyplomatów m.in. zakazem do publicznego manifestowania swoich poglądów politycznych. Szef Służby Zagranicznej Mocą art. 9 ust. 1 SłużbaZagrU utworzono stanowisko Szefa Służby Zagranicznej – urzędu odrębnego od dyrektora generalnego wzorowanego na pozycji Szefa Służby Cywilnej podlegającego ministrowi spraw zagranicznych. W jego kompetencjach pozostawać będą uprawnienia nadzorujące, a zatem zarządzanie zasobami ludzkimi w służbie zagranicznej, mające jednocześnie umacniać takie pryncypia jak: profesjonalizm, tworzenie jasnych kryteriów sukcesu i awansu oraz inne: planowanie i organizacja szkoleń czy kierowanie Akademią Dyplomatyczną. Tym, co ma odróżnić Szefa Służby Zagranicznej od dyrektora generalnego urzędu to przekazanie mu czynności separatystycznych od tych typowo związanych z zakresem prawa pracy, zapewnianiem funkcjonowania i ciągłości pracy urzędu, warunków jego działania czy organizacją pracy. Stopnie dyplomatyczne Korektę stopni dyplomatycznych w służbie zagranicznej wprowadzono art. 28 ust. 1 SłużbaZagrU. Ambasador, minister pełnomocny, radca-minister, I radca, radca, I sekretarz, II sekretarz, III sekretarz oraz attaché stanowić będą zamknięty katalog tytułów. Novum polega na ustanowieniu tytułu ministra pełnomocnego – najwyższego szczebla w karierze dyplomatycznej. Ukoronowaniem ścieżki zawodowej w aparacie zagranicznym nie będzie zatem, jak dotąd, ambasador. Co więcej, nomenklaturę tego stopnia zarezerwowano jedynie dla ambasadorów mianowanych przez ministra spraw zagranicznych, przedstawicieli RP na czas pełnienia tej funkcji na placówce zagranicznej. O miano ministra pełnomocnego będzie zaś mógł ubiegać się dyplomata zawodowy, który wykonywał obowiązki członka personelu dyplomatyczno – konsularnego w placówkach zagranicznych lub w instytucjach międzynarodowych lub w co najmniej dwóch placówkach zagranicznych przez okres trwający łącznie co najmniej 8 lat, jeśli kierował placówką zagraniczną przez okres co najmniej 4 lat oraz co najmniej dwukrotnie pełnił funkcje kierownicze w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zagranicznych. Najniższy stopień wciąż stanowi attaché przyznawany członkowi, który ukończył aplikację oraz złożył egzamin dyplomatyczno – konsularny z wynikiem pozytywnym. Ustawa dookreśla także szczegółowe kryteria nadawania stopni członkom korpusu służby cywilnej zatrudnionym w urzędzie na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony albo mianowania w służbie cywilnej mając na względzie ich doświadczenie, wykształcenie czy znajomość języków obcych. Konwent Służby Zagranicznej Tytuł ambasadora jest jedynym, którego nadania nie czyni Szef Służby Zagranicznej oraz względem którego nie stosuje się ustawowych kryteriów w postaci wymogu stażu w służbie zagranicznej, jej przebiegu czy posiadanych kwalifikacji zawodowych. Ambasadorem powinna być osoba, której doświadczenie zawodowe, życiowe, publiczne czy naukowe odpowiada potrzebom realizacji polityki państwa polskiego w danym kraju w danym czasie, niezależnie czy wywodzi się ona ze świata biznesu, nauki czy polityki. Zważywszy na konieczność rzetelnego wyboru przedstawicieli dyplomatycznych w oparciu o transparentne zasady, legislator mocą ustawy powołał Konwent Służby Zagranicznej (art. 39 ust. 4 SłużbaZagrU), którego rolą będzie ocena kandydatów do objęcia funkcji ambasadora, zarówno w państwie przyjmującym, jak i działającego przy organizacji międzynarodowej. Ma to pozwolić na ukonstytuowanie zobiektywizowanych zasad naboru oraz umocnić przejrzystość w powołaniu tego nominata. Tajemnica dyplomatyczna Pod pojęciem tajemnicy dyplomatycznej chronioną prawnie, ustawodawca zawarł informacje, dane oraz wiedzę, niestanowiące informacji niejawnych w rozumieniu ustawy z 5.8.2010 r. o ochronie informacji niejawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 742, dalej: OchrInfU), z którymi członek służby zagranicznej zapoznał się w związku z pełnieniem obowiązków i które ze względu na dobro służby zagranicznej mogły być udostępnione wyłącznie osobom do tego uprawnionym, a ich ujawnienie mogłoby szkodzić polityce zagranicznej RP i naruszać jej wizerunek międzynarodowy (art. 7 ust. 11 SłużbaZagrU). Obowiązki nałożone na dyplomatów Osoby pozostające w strukturach aparatu dyplomatyczno – konsularnego nie mogą manifestować publicznie swoich poglądów politycznych, uczestniczyć w strajku lub akcji protestacyjnej zakłócającej normalne funkcjonowanie urzędu, a wszelkie działania umotywowane muszą być realizacją priorytetów państwa, z całkowitym wyłączeniem partykularnych pobudek. W celu ścisłej separacji komponentów politycznych i urzędniczych, legislator wyeksponował niemożliwość łączenia zatrudnienia w systemie zagranicznym z mandatem posła, senatora lub ze sprawowaniem funkcji w organach jednostek samorządu terytorialnego. Dyplomata ma ponadto zakaz uczestnictwa w tworzeniu partii politycznej i pozostawania jego członkiem czy też pełnienia funkcji w związkach zawodowych. Zobligowany jest również do niepodejmowania pracy ani niewykonywania zadań na rzecz lub w urzędach administracji obcego państwa, chyba że do owego przydziału został skierowany przez Szefa Służby Zagranicznej (art. 16 ust. 2 SłużbaZagrU). Otwarcie drogi nowym specjalistom Zgodnie z uzasadnieniem do projektu (druk sejmowy nr 877), służba zagraniczna winna skupiać specjalistów doświadczonych w środowisku międzynarodowym – wymóg w postaci ukończenia Aplikacji Dyplomatycznej nie jest dostatecznym wyznacznikiem wiedzy i umiejętności, a przy tym odmawia wielu młodym i energicznym ludziom prawa dostępu do aparatu zagranicznego. Decydowanie się na naukę w jej ramach dla wielu miałoby stanowić zawodowe uwstecznienie. Nowelizacja umożliwia zwolnienie z wymogu ukończenia aplikacji dyplomatyczno-konsularnej lub seminarium dyplomatyczno-konsularnego osobom, których doświadczenie gwarantuje fachowe wykonywanie obowiązków członka zawodowej służby zagranicznej.
Ustawa o służbie zagranicznej wprowadza istotne zmiany w strukturze i funkcjonowaniu służby, mające na celu jej nowoczesne dostosowanie do współczesnych realiów. Nowe przepisy regulują m.in. stanowiska, stopnie dyplomatyczne oraz obowiązki dyplomatów, zapewniając profesjonalizm, przejrzystość i skuteczność działania.