Pomoc Prawna Online
Pomoc Prawna Online

Prezes UODO nałożył karę na sieć komórkową Play za niezawiadomienie o naruszeniach w terminie

Kategoria: Prawo administracyjne

Tematyka: Prezes UODO, kara pieniężna, naruszenie danych osobowych, Play, zawiadomienie, termin, ochrona danych osobowych, przestrzeganie przepisów, dostawcy usług telekomunikacyjnych

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych nałożył karę pieniężną na sieć komórkową Play za niezawiadomienie o naruszeniach danych osobowych w terminie. Spółka nie poinformowała Prezesa UODO o naruszeniach w terminie 24 godzin od ich wykrycia, co skutkowało nałożeniem kary w wysokości 100 000 zł. Prezes UODO uznał, że opóźnienie w powiadomieniu było spowodowane niewłaściwym zorganizowaniem procesu zawiadamiania.

 

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dalej: Prezes UODO), stwierdził naruszenie przez P4 Sp. z o. o.
z siedzibą w Warszawie (dalej: Spółka) przepisu art. 174a ust. 1 ustawy z 16.7.2004 r. Prawo
telekomunikacyjne (Dz.U. z 2021 r. poz. 576, dalej: PrTelekom) w zw. z art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji
(UE) Nr 611/2013 z 24.6.2013 r. w sprawie środków mających zastosowanie przy powiadamianiu
o przypadkach naruszenia danych osobowych, na mocy dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady o prywatności i łączności elektronicznej (Dz.Urz. UE L z 2013 r. Nr 173, s. 2; dalej: rozporządzenie
611/2013/UE), polegające na niezawiadamianiu Prezesa UODO o naruszeniach danych osobowych w terminie
24 godzin od wykrycia naruszenia danych osobowych. Prezes UODO nałożył na Spółkę karę pieniężną
w wysokości 100 000 zł.
Stan faktyczny
Spółką zawiadomiła Prezesa UODO o naruszeniach danych osobowych klientów Spółki w październiku 2020 r. oraz
grudniu 2020 r. Składając ww. zawiadomienia o naruszeniu danych osobowych Spółka nie poinformowała organu
nadzorczego, jakie były przyczyny opóźnienia w powiadomieniu Prezesa UODO o naruszeniach.
W związku z powyższym, Prezes UODO zwrócił się do Spółki o złożenie wyjaśnień w terminie 7 dni od dnia
doręczenia pisma i dostarczenie dodatkowych informacji, m.in.: jakie były przyczyny opóźnienia w przekazaniu
zgłoszenia naruszenia danych osobowych organowi nadzorczemu, tj. w jego dokonaniu po upływie 24 godzin od
stwierdzenia naruszenia, który to termin wynika z art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) Nr 611/2013 z 24.6.2013
r. w sprawie środków mających zastosowanie przy powiadamianiu o przypadkach naruszenia danych osobowych, na
mocy dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady o prywatności i łączności elektronicznej (Dz.Urz. UE
L z 2013 r. Nr 173, s.2; dalej: rozporządzenie 611/2013/UE).
W odpowiedzi na zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego, Spółka poinformowała, że
opóźnienie było spowodowane nieumyślnym błędem pracownika Spółki, pozbawionym złych intencji, zajmującego się
wysyłką korespondencji, pracownik został pouczony o potrzebie terminowego przesyłania zgłoszeń naruszeń
ochrony danych osobowych Prezesowi UODO. Pełnomocnicy Spółki wskazali m.in., że naruszenie polegające na
opóźnieniu w przesłaniu zgłoszenia naruszenia ochrony danych osobowych przez Spółkę do organu nadzorczego
jest znikomej wagi naruszeniem oraz, że w tej sprawie spełnione zostały ustawowe warunki odstąpienia od
wymierzenia kary, ponieważ:
1.   Spółka zaprzestała naruszenia prawa (przywróciła stan zgodny z prawem),
2.   Waga naruszenia prawa w normie sankcjonowanej jest znikoma z następujących powodów:
a) uchybienie porządkowi prawnemu miało charakter incydentalny (jednorazowy),
b) przedmiotem uchybienia normie sankcjonowanej były jedynie opóźnienia w wykonaniu obowiązku notyfikacyjnego
względem organu nadzorczego (zgłoszenia), co jednak nie wpłynęło na skuteczność późniejszej czynności
notyfikacyjnej,
c) uchybienie normie sankcjonowanej nie wynikało z lekceważenia przez stronę porządku prawnego, ale było
spowodowane tylko prostymi błędami pracowników przedsiębiorcy,
d) skala uchybień normie sankcjonowanej była znikoma z punktu widzenia całościowego i terminowego wykonywania
obowiązku znajdującego się w normie sankcjonowanej,
e) uchybienie normie sankcjonowanej nie spowodowało jakichkolwiek negatywnych konsekwencji w obszarze dóbr
chronionych przez wspomnianą normę.
Spółka na poparcie swojej tezy, iż waga naruszenia prawa była znikoma, powołała m.in. argument, że „skala
uchybień normie sankcjonowanej była znikoma z punktu widzenia całościowego i terminowego wykonywania
obowiązku znajdującego się w normie sankcjonowanej”. W opinii Prezesa UODO stwierdzenie, że „Pięć zgłoszeń
naruszeń ochrony danych osobowych będących przedmiotem tego postępowania to jedynie 1,5% wszystkich
naruszeń zgłoszonych organowi nadzorczemu w 2020 r.” nie może uzasadniać przyjęcia, iż nie doszło do naruszenia
przepisów. Fakt, że Spółka dokonuje wielu zgłoszeń naruszeń ochrony danych osobowych, a większość z nich
zgłaszana jest w przewidzianym prawem terminie, nie sanuje dokonanego przez Spółkę naruszenia prawa.
Odnosząc się do argumentów Spółki zawartych w piśmie z maja 2021 r., warto wskazać, że zupełnie bez znaczenia



dla oceny postępowania Spółki pozostaje przywołany przez Spółkę argument, że w roku 2020 r. kancelaria Spółki
obsłużyła ok. 15 000 wychodzących rejestrowanych przesyłek. Dwie przesyłki zawierające zgłoszenia naruszeń
ochrony danych będące przedmiotem tego postępowania to tylko 0,013% wszystkich wychodzących przesyłek
rejestrowanych z siedziby głównej Spółki.
Rozstrzygnięcie Prezesa UODO
Dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, nie tylko są zobowiązani chronić dane osobowe osób
korzystających z ich usług, ale także w przypadku stwierdzenia naruszenia ochrony danych osobowych zobligowani
są powiadomić o tym fakcie krajowe organy nadzorcze, w Polsce - Prezesa UODO. Nadrzędnym celem każdego
zgłoszenia naruszenia organowi nadzorczemu jest ochrona praw lub wolności osób fizycznych. Niezmiernie ważną
kwestią w tym przypadku jest czas reakcji administratora, tj. jak najszybsze powiadomienie o naruszeniu organu
nadzorczego.
W niniejszej sprawie stwierdzono naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych – przepisów chroniących
dobro o wysokiej wartości społecznej (stanowiące element konstytucyjnego prawa do prywatności) i ekonomicznej
(wykorzystanie którego może wiązać się uzyskaniem dużych korzyści majątkowych). Zawiadomienia o naruszeniach
danych osobowych, objęte niniejszym postępowaniem, nie były pierwszymi naruszeniami zgłoszonymi przez Spółkę
Prezesowi UODO po upływie 24 godzin od ich wykrycia. Spółka został poinformowana, że zgłoszenia naruszenia
danych osobowych można dokonać na dwa sposoby: elektronicznie oraz pocztą tradycyjną, a także wskazywał, że
najszybszą drogą jest wysłanie zgłoszenia za pośrednictwem platformy biznes.gov.pl lub platformy ePUAP, co
zapewnia dotrzymanie ww. terminu. Pomimo tych pism, administrator zdecydował się na dokonanie zmian
w organizacji procesu wysyłki korespondencji w sprawie naruszeń danych osobowych, kierowanej do Prezesa
UODO, dopiero w lutym 2021 r. – wtedy bowiem zaczęły wpływać do organu nadzorczego zgłoszenia naruszenia
danych osobowych za pośrednictwem platformy ePUAP. Oznacza to w konsekwencji, że Spółka przez długi czas nie
wypracowała odpowiednich mechanizmów mających na celu zapewnienie terminowego zawiadamiania
o naruszeniach danych osobowych Prezesowi UODO. Zrobiła to dopiero na skutek wszczęcia postępowania
w przedmiocie nałożenia na nią kary pieniężnej za dokonane naruszenie. Opisane wyżej działanie Spółki jest
w ocenie Prezesa UODO naganne i świadczące o lekceważeniu wynikających z przepisów.
Naruszenie dotyczyło obowiązku Spółki wobec Prezesa UODO, a nie wobec osób, których dane dotyczą, niemniej
jednak w ocenie Prezesa UODO naruszenie to obniża wysoki poziom ochrony danych osobowych klientów Spółki.
Opóźnia ono bowiem reakcję Prezesa UODO na zaistniałe naruszenia, która może zapobiec ewentualnym
negatywnym konsekwencjom dla osób, których dane dotyczą, lub przynajmniej je ograniczyć. Takie naruszenie
godzące w system ochrony danych osobowych, nie będące jednorazowym wypadkiem a stałą praktyką działania
Spółki (które można określić jako działanie o dużej intensywności) zasługuje na negatywną ocenę, której wyrazem
jest nałożenie na Spółkę w niniejszej sprawie kary pieniężnej. Jednocześnie Prezes UODO zwrócił uwagę na
następujące okoliczności łagodzące:
1.   nieumyślność naruszenia (opóźnienia w procedurze zawiadamianiu Prezesa UODO o naruszeniach danych
     osobowych) nie wynikała z istniejącego po stronie Spółki zamiaru jego dokonania, lecz z niewłaściwego
     zorganizowania tej procedury,
2.   okoliczność, że nie stwierdzono w następstwie naruszenia żadnych szkód po stronie osób, których dotyczyły
     objęte niniejszym postępowaniem naruszenia ochrony danych osobowych zgłoszone przez Spółkę
     z niezachowaniem terminu,
3.   okoliczność, że w trakcie niniejszego postępowania w przedmiocie nałożenia na Spółkę kary pieniężnej, Spółka
     dokonała w procedurze zawiadamianiu Prezesa UODO o naruszeniach danych osobowych zmian mających na
     celu wyeliminowanie możliwości zaistnienia w przyszłości naruszenia podlegającego ukaraniu w niniejszej
     sprawie.
Prezes UODO, po dokonaniu wszechstronnej analizy zebranego w trakcie prowadzonego postępowania materiału
dowodowego, uwzględniając dopuszczalną wysokość kary pieniężnej, określoną w art. 210a ust. 1 pkt 2 PrTelekom,
ustalił wysokość kary pieniężnej nałożonej na Spółkę na kwotę 100 000 zł. Podkreślić należy, że ustalona kwota kary
pieniężnej, biorąc pod uwagę przychody Spółki, mieści się w granicy 3% przychodu ukaranego podmiotu
osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym, wskazanej w ww. przepisie PrTelekom (stanowi 0,0014 %
przychodów operacyjnych osiągniętych przez Spółkę w 2020 r.).
W ocenie Prezesa UODO, wysokość nałożonej kary pieniężnej odpowiada możliwościom finansowym Spółki oraz
zakresowi naruszenia przepisów prawa. Nakładając powyższą karę pieniężną Prezes UODO wziął pod uwagę
dotychczasową działalność Spółki, a w szczególności fakt, że Spółka nie była dotychczas karana przez Prezesa
UODO. Kara pieniężna w tej wysokości jest adekwatna do naruszenia stwierdzonego w trakcie niniejszego
postępowania oraz spełnia zamierzone funkcje: represyjną (kara nakładana jest za naruszenie obowiązków
wynikających z przepisów prawa), prewencyjną (ma zabiegać podobnym naruszeniom w przyszłości) oraz



dyscyplinującą dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych (ma zniechęcać ich do naruszania
prawa). Kara ma bowiem stanowić z jednej strony dolegliwość dla ukaranego podmiotu, z drugiej zaś strony ma
odnosić się do jego możliwości finansowych. Warunki te zostały spełnione przy nakładaniu kary w wysokości
określonej niniejszą decyzją.
Należy podkreślić, że kara będzie skuteczna, jeżeli jej nałożenie doprowadzi do tego, że Spółka, profesjonalnie i na
skalę masową przetwarzająca dane osobowe, w przyszłości będzie wywiązywała się ze swoich obowiązków
z zakresu ochrony danych osobowych, w szczególności w zakresie terminowego zawiadamiania o naruszeniach
danych osobowych Prezesa UODO.

Komentarz
Należy podkreślić, że administratorzy i podmioty przetwarzające dane w ich imieniu są zobowiązani do sprawnego
i jak najszybszego zgłaszania naruszeń do odpowiedniego organu. Błędy dokonane przez pracowników nie mogą
stanowić argumentu umożliwiającego uzasadnienie opóźnienia zawiadomienia o naruszeniu danych osobowych
organowi nadzorczemu. Takie działanie świadczy o nieprawidłowym zorganizowaniu procesu powiadamiania organu
o naruszeniach danych osobowych.

Decyzja Prezesa UODO z 8.6.2021 r., DKN.5131.10.2020







 

Prezes UODO uzasadnił nałożenie kary pieniężnej na Play brakiem odpowiednich mechanizmów zapewniających terminowe zawiadomienie o naruszeniach danych osobowych. Kara ma funkcje represyjną, prewencyjną i dyscyplinującą. Decyzja Prezesa UODO ma na celu poprawę przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych przez dostawców usług telekomunikacyjnych.