Posiedzenie niejawne a prawa strony postępowania sądowoadministracyjnego
Kategoria: Prawo administracyjne
Tematyka: posiedzenie niejawne, stan epidemii, prawa strony, proces sądowoadministracyjny, NSA, WSA, KoronawirusU, gwarancje procesowe, obrona strony, zachowanie standardów, ochrona praw
Dopuszczalne przepisami szczególnymi odstępstwo od rozprawy sądu administracyjnego na rzecz posiedzenia niejawnego w sytuacji stanu epidemii COVID-19 musi uwzględniać wymogi rzetelnego procesu sądowego, w tym gwarancje prawa do obrony strony postępowania. Analizując wyrok WSA w Rzeszowie oraz stanowisko NSA, można dostrzec konieczność zachowania standardów ochrony praw strony, nawet w przypadku procedowania na posiedzeniu niejawnym.
Dopuszczalne przepisami szczególnymi, tj. ustawowymi regulacjami dotyczącymi stanu epidemii COVID-19, odstępstwo od rozprawy sądu administracyjnego na rzecz posiedzenia niejawnego może nastąpić jedynie z zachowaniem wymogów rzetelnego procesu sądowego, w tym w szczególności uprawnienia do przedstawienia przez stronę postępowania swojego stanowiska w sprawie (gwarancja prawa do obrony). Postępowanie przed WSA Wyrokiem z 17.6.2020 r. WSA w Rzeszowie, II SA/Rz 219/20, na posiedzeniu niejawnym oddalił skargę (...) sp. z o.o. w L. (dalej: Skarżąca) na decyzję Okręgowego Inspektora Pracy w R. w przedmiocie nakazu umieszczenia pracownika w ewidencji pracowników wykonujących pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Na powyższą decyzję Skarżąca złożyła skargę drogą elektroniczną wskazując, że pełny tekst skargi znajduje się w załączniku, który nie został do niej jednak dołączony. Także ww. wyrok został zaskarżony przez Skarżącą, która zarzuciła mu naruszenie: (1) art. 49 § 1 ustawy z 30.8.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325, dalej: PostAdmU) w zw. z art. 57 § 1 pkt 3 PostAdmU, poprzez brak wezwania do usunięcia braku formalnego skargi polegającego na braku określenia naruszonego prawa lub interesu prawnego strony, a także (2) art. 15zzs4 ust. 3 ustawy z 2.3.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem C0VID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1842 ze zm., dalej: KoronawirusU), poprzez przekazanie sprawy na posiedzenie niejawne pomimo braku przesłanek ku temu, a także poinformowanie o tym Skarżącej w sposób uniemożliwiający jej udział w postępowaniu, co w konsekwencji doprowadziło do nieważność postępowania z uwagi na pozbawienie strony możliwości obrony swoich praw. Stanowisko NSA NSA wskazał, że zarówno zarzuty skargi kasacyjnej, jak i przedstawiona argumentacja zmierzają do podważenia prawidłowości sposobu prowadzenia postępowania przez WSA w Rzeszowie, wywodząc, że w sprawie doszło m.in. do najdalej idącego naruszenia przepisów postępowania, a mianowicie nieważności postępowania ze względu na pozbawienie strony możliwości obrony swoich praw, poprzez rozpoznanie sprawy na posiedzeniu niejawnym. Analizując tak przedstawiony problem NSA stwierdził, że sprawa została wyznaczona do rozpoznania przez WSA w Rzeszowie na rozprawę. Z uwagi jednak na ogłoszenie stanu epidemii, a także związane z tym ograniczenia i wymogi w zakresie podejmowania działań zmierzających do eliminowania nadmiernego zagrożenia dla zdrowia osób uczestniczących w czynnościach sądowych sprawa została skierowana do rozpoznania na posiedzenie niejawne 17.6.2020 r. Podstawą prawną ww. zarządzenia był art. 15zzs 4 ust. 3 KoronawirusU, zgodnie z którym przewodniczący może zarządzić przeprowadzenie posiedzenia niejawnego, jeżeli uzna rozpoznanie sprawy za konieczne, a przeprowadzenie wymaganej przez ustawę rozprawy mogłoby wywołać nadmierne zagrożenie dla zdrowia osób w niej uczestniczących i nie można przeprowadzić jej na odległość z jednoczesnym bezpośrednim przekazem obrazu i dźwięku. Przepis ten należy traktować jako szczególny w rozumieniu art. 10 PostAdmU i art. 90 § 1 PostAdmU. Prawo do publicznej rozprawy nie ma bowiem charakteru absolutnego i może podlegać ograniczeniu, w tym także ze względu na art. 31 ust. 3 Konstytucji RP, w którym jest mowa o ograniczeniach w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw, gdy jest to unormowane w ustawie oraz tylko wtedy, gdy jest to konieczne w demokratycznym państwie m.in. dla ochrony zdrowia. Nie ulega wątpliwości, że celem stosowania konstrukcji przewidzianych przez KoronawirusU jest m.in. ochrona życia i zdrowia ludzkiego w związku z zapobieganiem i zwalczaniem zakażenia wirusem COVID-19, a w obecnym stanie faktycznym istnieją okoliczności, które w stanie pandemii, w pełni nakazują uwzględnianie rozwiązań KoronawirusU w praktyce działania organów wymiaru sprawiedliwości (uchwała 7 sędziów NSA z 30.11.2020 r. II OPS 6/19, ). NSA zwrócił uwagę, że z perspektywy zachowania prawa do rzetelnego procesu sądowego najistotniejsze jest zachowanie uprawnienia do przedstawienia przez stronę stanowiska w sprawie (gwarancja prawa do obrony). Dopuszczalne przepisami szczególnymi odstępstwo od posiedzenia jawnego sądu administracyjnego na rzecz formy niejawnej winno zatem następować z zachowaniem wymogów rzetelnego procesu sądowego. Do takich należy obowiązek zawiadomienia strony o terminie posiedzenia jawnego na co najmniej siedem dni przed terminem posiedzenia, z uwzględnieniem przypadków pilnych (art. 91 § 2 PostAdmU), zaś przeprowadzenie rozprawy z naruszeniem art. 91 § 2 PostAdmU może stanowić przesłankę nieważności, określoną w art. 183 § 2 pkt 5 PostAdmU (pozbawienie strony możliwości obrony swych praw) lub w art. 174 pkt 2 PostAdmU (naruszenie przepisów postępowania, które mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy). Brak zawiadomienia o terminie posiedzenia jawnego z reguły prowadzi do pozbawienia strony możności obrony swych praw (wyrok NSA z 15.5.2019 r. II OSK 1627/17, ). NSA zauważył, że prawo do rzetelnego procesu sądowego w świetle art. 6 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (t.j. Dz.U. z 1993 r. poz. 284, dalej: EKPCz) obejmuje prawo stron do przedstawienia uwag mających ich zdaniem znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy. Celem EKPCz nie jest gwarantowanie praw teoretycznych lub iluzorycznych, ale rzeczywistych i skutecznych. Prawo to jest skuteczne tylko w razie faktycznego wysłuchania ich przez sąd, a więc właściwego uwzględnienia. Z art. 6 EKPCz wynika obowiązek sądu właściwego zbadania przedstawionych wniosków, argumentów i dowodów, bez przesądzania ich znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy. Wskazując na powyższe, należało ocenić, czy pomimo uprawnionego skierowania sprawy do jej rozpoznania na posiedzeniu niejawnym z uwagi na ogłoszony stan epidemii, Skarżąca zachowała swoje uprawnienia w toku postępowania przed WSA w Rzeszowie, przede wszystkim przedstawienia stanowiska w sprawie. Dopuszczalne przepisami szczególnymi odstępstwo od rozpoznania sprawy przez sąd administracyjny na posiedzeniu jawnym na rzecz posiedzenia niejawnego powinno następować z zachowaniem standardu ochrony praw stron i uczestników, jakim jest powiadomienie ich o zmianie trybu rozpoznania sprawy i umożliwienie pisemnego zajęcia stanowiska w sprawie w określonym terminie. NSA stwierdził, że zarządzenie o skierowaniu sprawy na posiedzenie niejawne, wskazujące jednocześnie możliwość wypowiedzenia się w sprawie „do momentu rozpoczęcia posiedzenia (decyduje data wpływu pisma do Sądu)” zostało uznane za doręczone pełnomocnikowi Skarżącej 16.6.2020 r., a więc na jeden dzień przed wyznaczonym posiedzeniem niejawnym. Ta okoliczność pozwala stwierdzić, że zostały naruszone uprawnienia Skarżącej do wypowiedzenia się w sprawie. Skoro art. 91 § 2 PostAdmU obliguje sąd do powiadomienia strony o terminie rozprawy przynajmniej na siedem dni przed rozprawą, to podobnie w sytuacji wyznaczenia posiedzenia niejawnego w miejsce wcześniejszej rozprawy strona powinna uzyskać przynajmniej taki czas na wypowiedzenie się w sprawie w sposób pisemny. W okolicznościach sprawy pełnomocnik Skarżącej w piśmie wniesionym w formie dokumentu elektronicznego, zatytułowanym „Skarga” zaskarżył decyzję zaznaczając w jej treści, że „pełny tekst skargi jest w załączeniu”. Wskazane pismo nie zawierało jednak załącznika, a jego analiza nie pozwalała przyjąć, że mogło ono stanowić wolną od wad formalnych skargę, chociażby z tego względu, że nie zawierało ani osnowy wniosku, ani oświadczenia strony (art. 46 § 1 pkt 3 PostAdmU). Słusznie zwróciła uwagę Skarżąca, że w takiej sytuacji WSA w Rzeszowie, przed rozpoznaniem skargi, winien wezwać ją do uzupełnienia braków formalnych. Niezależnie jednak od powyższego, stwierdzić trzeba, że brak w aktach sprawy treści skargi i zbyt późne powiadomienie Skarżącej o skierowaniu sprawy na posiedzenie niejawne w efekcie uniemożliwiło jej przedstawienie stanowiska w sprawie. WSA w Rzeszowie dokonał natomiast kontroli zaskarżonej decyzji i wydał niekorzystne dla Skarżącej rozstrzygnięcie bez poznania motywów wniesienia skargi. Tym samym gwarancje procesowe Skarżącej w postępowaniu okazały się iluzoryczne, a ona sama pozbawiona możliwości obrony swoich praw (art. 183 § 2 pkt 5 PostAdmU). Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, że Skarżąca była reprezentowana przez adwokata, bowiem analizowane przepisy, dotyczące braków formalnych skargi i skierowania sprawy na posiedzenie niejawne z uwagi na stan zagrożenia epidemicznego, a przede wszystkim prawo strony do przedstawienia stanowiska w sprawie, nie ustanawiają dla profesjonalnych pełnomocników wyższych wymagań. Mając powyższe na uwadze, NSA na podstawie art. 185 § 1 PostAdmU w związku z art. 182 § 2 PostAdmU oraz art. 203 pkt 1 PostAdmU uchylił zaskarżony wyrok i przekazał sprawę WSA w Rzeszowie do ponownego rozpoznania. Komentarz W analizowanym rozstrzygnięciu NSA wypowiedział się na temat praw procesowych strony postępowania sądowoadministracyjnego i ich gwarancji w aktualnych realiach społecznych, tj. w kontekście obowiązującego na terytorium Polski stanu epidemii. Uwzględniając powyższe NSA wskazał, że co prawda skierowanie sprawy do rozpoznania na posiedzeniu niejawnym jest dopuszczalne i uzasadnione względami ochrony życia i zdrowia ludzkiego w szczególnej sytuacji COVID-19, niemniej jednak taki tryb procedowania nie zwalnia sądu z obowiązku zachowania pewnych standardów ochrony praw strony postępowania, w tym z obowiązku powiadomienia jej o zmianie trybu rozpoznania sprawy z zachowaniem siedmiodniowego terminu. Przedmiotowe wymogi nie zostały zachowane w niniejszej sprawie. Wyrok NSA z 2.6.2021 r. III OSK 3462/21,
NSA w wyroku z 2.6.2021 r. III OSK 3462/21 podkreślił znaczenie zachowania standardów ochrony praw strony postępowania sądowoadministracyjnego, nawet przy procedowaniu na posiedzeniu niejawnym w czasie epidemii. Brak zawiadomienia strony o zmianie trybu rozpoznania sprawy oraz uniemożliwienie jej przedstawienia stanowiska w sprawie stanowi istotne naruszenie gwarancji procesowych, jakie winien zagwarantować sąd.