Przepis o charakterze ustrojowym jako podstawa skargi kasacyjnej
Kategoria: Prawo administracyjne
Tematyka: Przepis art. 1 PostAdmU, skarga kasacyjna, naruszenie prawa materialnego, naruszenie przepisów postępowania, NSA, sąd administracyjny
Przepis art. 1 PostAdmU normuje zakres i kryterium kontroli działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne. Nie stanowi samodzielnej podstawy kasacyjnej, ale może być wskazany jako naruszenie w ramach drugiej podstawy kasacyjnej. Artykuł omawia również możliwe naruszenia przepisów oraz stan faktyczny sprawy, gdzie sądy administracyjne dopatrzyły się naruszenia dwuinstancyjności postępowania.
Przepis art. 1 PostAdmU jest przepisem ustrojowym normującym zakres i kryterium kontroli działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne i jako taki co do zasady nie może stanowić samodzielnej podstawy kasacyjnej. Może być on skutecznie wskazany jako naruszenie w ramach drugiej podstawy kasacyjnej w powiązaniu z konkretnie oznaczonymi przepisami PostAdmU. Sąd I instancji mógłby naruszyć art. 1 § 1 i 2 PostAdmU odmawiając rozpoznania skargi, mimo wniesienia jej z zachowaniem przepisów prawa, bądź rozpoznając ją, ale stosując przy kontroli inne kryterium niż kryterium zgodności z prawem. Ponadto naruszenie przepisu art. 1 § 2 PostAdmU może polegać na wykroczeniu poza właściwość sądu albo zastosowaniu środka nieznanego ustawie. Stan faktyczny Okoliczności faktyczne sprawy zaprezentowano w sposób ograniczony z uwagi na to, że nie ma on większego znaczenia dla tej części orzeczenia NSA, które omówiono. Nadmienić jednakże należy, że w sprawie sądy administracyjne dopatrzyły się także naruszenia zasady dwuinstancyjności postępowania. NSA oddalił skargę kasacyjną SKO od wyroku WSA w Łodzi z 10.7.2020 r., II SA/Łd 952/19, w sprawie ze skargi M.K. na decyzję SKO w przedmiocie uznania za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych. WSA w Łodzi uchylił decyzję SKO oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy. Wójt Gminy w sprawie orzekł o uznaniu M.K. za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych. W motywach rozstrzygnięcia organ wskazał, że dłużnik alimentacyjny uniemożliwił przeprowadzenie wywiadu alimentacyjnego. SKO po rozpoznaniu odwołania utrzymało w mocy decyzję organu pierwszej instancji. W ocenie SKO, jak wynika z dokumentów dołączonych do akt administracyjnych, organ pierwszej instancji prawidłowo wezwał dłużnika alimentacyjnego do osobistego stawiennictwa celem przeprowadzenia wywiadu alimentacyjnego i złożenia oświadczenia majątkowego, wyznaczając termin: 7 dni. Wezwanie zostało doręczone w trybie art. 44 KPA. Na druku zwrotnego potwierdzenia odbioru operator pocztowy wskazał, że zawiadomienie o pozostawieniu pisma w placówce pocztowej wraz z informacją o możliwości jej odbioru, w terminie 7 dni od dnia pozostawienia zawiadomienia, umieszczone zostało w oddawczej skrzynce pocztowej adresata oraz wskazał także informację o powtórnej awizacji. Adresat decyzji (M.K.) złożył skargę na powyższą decyzję do WSA W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej oddalenie, podtrzymując argumenty zaprezentowane w motywach kwestionowanego rozstrzygnięcia. WSA skargę uwzględnił, uwzględniając zarzuty naruszenia prawa procesowego i w zakresie oceny materiału dowodowego. Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniosło SKO, zaskarżając go w całości i zarzucając mu m.in. naruszenie prawa materialnego w zakresie art. 1 § 1 i § 2 ustawy z 25.7.2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 137, dalej: PrUSA) przez niewłaściwe zastosowanie, gdyż dokonano oceny dowolnej, która to nie przystaje do stanu prawnego i zebranego materiału dowodowego, co w konsekwencji doprowadziło do naruszenia zasady trójpodziału władzy przez zastąpienie ustawodawcy swoim orzecznictwem. Na podstawie przywołanych zarzutów, skarżący kasacyjnie organ wniósł o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości i oddalenie skargi, a w przypadku, gdyby wniosek powyższy nie zasługiwał na uwzględnienie, wniósł o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości i przekazanie sprawy WSA w Łodzi do ponownego rozpatrzenia, oraz o orzeczenie o kosztach postępowania kasacyjnego. W odpowiedzi na skargę kasacyjną M.K. wniósł o jej oddalenie i zasądzenie od organu kosztów postępowania. Stanowisko NSA NSA wskazał, że skargę kasacyjną można oprzeć na następujących podstawach: 1. naruszeniu prawa materialnego przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie; 2. naruszeniu przepisów postępowania, jeżeli uchybienie to mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy (art. 174 ustawy z 30.8.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm., dalej: PostAdmU). Granice skargi kasacyjnej wyznaczają wskazane w niej podstawy. Oznacza to, że przytoczone w skardze kasacyjnej przyczyny wadliwości prawnej zaskarżonego wyroku determinują zakres kontroli dokonywanej przez sąd drugiej instancji, który w odróżnieniu od sądu pierwszej instancji nie bada całokształtu sprawy, lecz tylko weryfikuje zasadność zarzutów podniesionych w skardze kasacyjnej. NSA uznał, że niezasadny jest zarzut naruszenia art. 1 § 1 i § 2 PrUSA. Przepis art. 1 PrUSA. jest przepisem ustrojowym normującym zakres i kryterium kontroli działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne i jako taki co do zasady nie może stanowić samodzielnej podstawy kasacyjnej. Może być on skutecznie wskazany jako naruszenie w ramach drugiej podstawy kasacyjnej w powiązaniu z konkretnie oznaczonymi przepisami PostAdmU (zob. m.in. wyrok NSA z 11.5.2012 r., I OSK 70/12, ; wyrok NSA z 26.2.2009 r., II FSK 1660/07, ; wyrok NSA z 11.3.2009 r., II FSK 103/08, ; wyrok NSA z 23.11.2010 r., I GSK 445/10, ; wyrok NSA z 6.7.2011 r., II GSK 1185/11, ). Sąd I instancji mógłby naruszyć art. 1 § 1 i 2 PrUSA. odmawiając rozpoznania skargi, mimo wniesienia jej z zachowaniem przepisów prawa, bądź rozpoznając ją, ale stosując przy kontroli inne kryterium niż kryterium zgodności z prawem (por. wyrok NSA z 8.3.2013 r., II GSK 2307/1, ; wyrok NSA z 27.3.2013 r., I GSK 1790/11, ). Ponadto naruszenie przepisu art. 1 § 2 PrUSA. może polegać na wykroczeniu poza właściwość sądu albo zastosowaniu środka nieznanego ustawie (por. wyrok NSA z 30.1.2013 r., II GSK 2147/11). Żadna z wyżej wskazanych okoliczności nie miała miejsca w niniejszej sprawie. To, czy ocena legalności zachowania organu była prawidłowa czy też błędna, nie może być utożsamiane z naruszeniem przepisu art. 1 § 1 i 2 PrUSA. (por. wyrok NSA z 27.3.2013 r., I GSK 1790/11, ; wyrok NSA z 11.4.2013 r., I FSK 753/12, ). Komentarz NSA wskazał na możliwość, wyjątkowo, oparcia skargi kasacyjnej (ale także samej skargi) na naruszeniu przepisów prawa ustrojowego (art. 1 § 1 pkt 1 i 2 PrUSA, art. 1 PostAdmU). Są to naruszenia bardzo poważne dotyczące m.in. sytuacji, w których: 1. Sąd odmówił rozpoznania skargi, mimo wniesienia jej z zachowaniem przepisów prawa, 2. Sąd rozpoznał skargę, ale stosując przy kontroli inne kryterium niż kryterium zgodności z prawem, 3. Sąd wykroczył poza swoją właściwość, 4. Sąd zastosował środek nieznany ustawie. Postanowienie takiego zarzutu zawsze musi mieścić się jednakże w drugiej podstawie skargi kasacyjnej (art. 174 pkt 2 PostAdmU). Wyrok NSA z 28.1.2021 r., I OSK 1949/20,
NSA uznał, że niezasadny jest zarzut naruszenia art. 1 PrUSA. przez sąd I instancji. Skarga kasacyjna może być oparta na naruszeniu prawa materialnego lub przepisów postępowania. NSA wyznacza granice skargi kasacyjnej, które determinują zakres kontroli przez sąd drugiej instancji.