Pomoc Prawna
Pomoc Prawna



Naczelna Rada Adwokacka musi ujawnić wynagrodzenie swoich członków

Kategoria: Prawo administracyjne

Tematyka: Naczelna Rada Adwokacka, informacje publiczne, wynagrodzenie członków, skarga na bezczynność, Wojewódzki Sąd Administracyjny, Naczelny Sąd Administracyjny

Organy Adwokatury jako organy samorządu zawodowego muszą udostępniać informacje publiczne, ale Naczelna Rada Adwokacka odmówiła ujawnienia wynagrodzeń swoich członków. Stowarzyszenie W. złożyło wniosek o informacje, a po odmowie skierowało skargę na bezczynność organu. W efekcie WSA zobowiązał NRA do rozpoznania wniosku, a NSA oddalił skargę kasacyjną organu.

 

Organy Adwokatury jako organy samorządu zawodowego są zobligowane do udostępniania informacji
publicznej w ogóle, jak i w odniesieniu do tego, że dostęp ten nie jest uzależniony od łącznego wystąpienia
przesłanek: wykonywania zadań władzy publicznej i gospodarowania mieniem komunalnym lub majątkiem
Skarbu Państwa.
Wniosek o udzielenie informacji
W 2018 r. Stowarzyszenie W. drogą elektroniczną złożyło do Naczelnej Rady Adwokackiej wniosek o udostępnienie
informacji publicznej i podanie kwot jakie w 2017 r. prezes, wiceprezesi, sekretarz, członkowie prezydium, rzecznik
dyscyplinarny i jego zastępcy, kierownik szkolenia aplikantów i jego zastępcy oraz poszczególni opiekunowie roku na
aplikacji otrzymali za pełnienie swoich obowiązków w NRA z wyszczególnieniem jakie składniki wynagrodzenia
składają się na te kwoty. Organ poinformował Stowarzyszenie W., że żądane informacje nie stanowią informacji
publicznej w rozumieniu przepisów ustawy z 6.9.2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz.
2176; dalej: DostInfPubU), dlatego nie zostaną udostępnione. W piśmie wyjaśniono, że diety samorządowe
w Adwokaturze nie są finansowane ze środków publicznych a wyłącznie ze składek adwokatów, zaś adwokaci,
w ramach pełnionych funkcji samorządowych, nie wykonują władzy publicznej tylko pełnią funkcje samorządowe.
Skarga na bezczynność organu
Stowarzyszenie W. wniosło skargę na bezczynność organu domagając się zobowiązania NRA do rozpoznania
złożonego żądania oraz stwierdzenie, że bezczynność miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa z uwagi na
znaczny upływ czasu, brak jakiejkolwiek odpowiedzi, a także szczególną pozycję organu ukierunkowaną na
kształtowanie kultury prawnej. Strona skarżąca wskazała, że NRA jako organ samorządu zawodowego jest
zobowiązana do udzielenia wnioskowanej informacji, której publiczny walor wynika z art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. f) oraz art. 6
ust. 1 pkt 5 lit c) DostInfPubU. Samorząd adwokacki realizuje bowiem zadania publiczne, o których mowa w art. 3
ustawy z 26.5.1982 r. Prawo o adwokaturze (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1651; dalej: PrAdw), a ponadto informacje
o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego są objęte prawem do informacji publicznej na mocy
Konstytucji RP.
Wyrok WSA
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uwzględnił skargę i zobowiązał Naczelną Radę Adwokacką do
rozpoznania wniosku Stowarzyszenia W., stwierdził jednak, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym
naruszeniem prawa. W uzasadnieniu wyroku podkreślono, że zgodnie z art. 61 ust. 1 Konstytucji RP obywatel ma
prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne.
Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego,
a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej
i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. Z przepisu tego nie wynika, tak jak twierdził
organ, że dostęp do informacji o działalności organów samorządu zawodowego uzależniony jest od kumulatywnego
spełnienia dwóch przesłanek, czyli wykonywania zadań władzy publicznej i gospodarowania mieniem komunalnym
lub majątkiem Skarbu Państwa. Ustawodawca spełnienie obu tych wymogów połączył jedynie z uprawnieniem do
uzyskiwania informacji o działalności innych osób oraz jednostek organizacyjnych. Sąd wskazał, że NRA należy
traktować jako podmiot zobowiązany do udostępniania informacji publicznej, zaś informacja o wysokości diet
wypłacanych członkom prezydium rady adwokackiej stanowi taką informację. Z przepisów PrAdw wynika bowiem, że
pełnienie funkcji członka NRA nie jest objęte sferą prywatną, lecz stanowi realizację ustawowego zadania tego
samorządu zawodowego, wynikającego z art. 58 PrAdw w zw. z art. 17 ust. 1 Konstytucji RP. Samorząd zawodowy
wykonuje zatem w tym zakresie zadania publiczne także poprzez wyodrębniony na mocy art. 59 ust. 1 PrAdw organ
wewnętrzny o charakterze wykonawczym w postaci Prezydium NRA, którego członkowie dostają wynagrodzenie za
pełnienie obowiązków, wypłacane z majątku samorządu zawodowego. W konsekwencji, żądana informacja co do
wysokości kwot jakie otrzymali za pełnienie swoich obowiązków członkowie Prezydium NRA jest informacją publiczną
w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 5 lit. d) DostInfPubU jako wiedza o publicznym majątku samorządu zawodowego.
Informacja ta bowiem wiąże się bezpośrednio z funkcjonowaniem i trybem działania tego samorządu zawodowego,
który w myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 DostInfPubU jest innym podmiotem wykonującym zadania publiczne. Organ
dysponujący żądanymi informacjami miał obowiązek ich udostępnienia, bądź odmowy udostępnienia. Jednak
odmowa udostępnienia informacji publicznej musi przybrać formę decyzji, zaś treść przesłanego skarżącej przez
NRA pisma jednoznacznie wskazuje, że ma ono charakter pisma informacyjnego, co wynikało z błędnej kwalifikacji
żądanej informacji i nie miało cech lekceważącego traktowania obowiązków nakładanych mocą DostInfPubU. Nie




można jednak stwierdzić, że niezależnie od treści i formy udzielonej odpowiedzi, jakikolwiek przejaw działania ze
strony podmiotu zobowiązanego w sprawie udzielenia informacji wyklucza zarzut bezczynności.
Stanowisko NSA
Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną organu. W uzasadnieniu wyroku podkreślono, że
pomimo rozbieżności wśród przedstawicieli nauki prawa, w orzecznictwie sądów administracyjnych
jednolicie przejmuje się, iż uwzględniając charakter prawa dostępu do informacji publicznej, a także mając na
uwadze wartości leżące u jego podstaw, regulacja zdania drugiego art. 61 ust. 1 Konstytucji RP nie daje
podstaw do uznania, że zachodzi konieczność kumulatywnego wystąpienia elementu wykonywania „zadań
władzy publicznej i gospodarowania mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa” przy ocenie
dostępu do informacji o działalności organów samorządu zawodowego. Dostęp do informacji o działalności
organów samorządu zawodowego uregulowany został w pierwszej części zdania drugiego ust. 1 art. 61
Konstytucji RP, a użyty w tej części zwrot „prawo to obejmuje również” wyraźnie wskazuje na intencję
ustawodawcy zrównania problematyki dostępu do informacji o działalności organów samorządu
zawodowego z dostępem do informacji o działalności organów władzy publicznej (zob. wyrok NSA z 9.5.2018
r., I OSK 1984/16, 
; wyrok NSA z 24.1.2018 r., I OSK 394/16, 
). Jednocześnie podkreślono, że
stanowisko Sądu I instancji, w kontekście zastosowania art. 4 ust. 1 pkt 2 DostInfPubU i przyjęcia, że pełnienie
funkcji członka NRA i otrzymywanie z tego tytułu wynagrodzenia nie jest objęte sferą prywatną, nie było przedmiotem
zarzutu kasacyjnego, przez co odniesienie się przez Naczelny Sąd Administracyjny do tej części zaskarżonego
orzeczenia było niemożliwe.
Wyrok NSA z 23.6.2021 r., III OSK 2371/21, 








 

Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał, że NRA jest zobowiązana do ujawnienia informacji o wynagrodzeniach członków Prezydium. NSA potwierdził tę decyzję, podkreślając brak konieczności kumulatywnego spełnienia przesłanek dostępu do informacji o działalności organów samorządu zawodowego.