Pomoc Prawna Online
Pomoc Prawna Online

Brak współpracy z Prezesem UODO podstawą do nałożenia kary na Funeda Sp. z o.o.

Kategoria: Prawo administracyjne

Tematyka: Prezes UODO, Funeda Sp. z o.o., RODO, administracyjna kara pieniężna, brak współpracy, dostęp do danych osobowych, naruszenie przepisów, korespondencja, postępowanie administracyjne

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych nałożył administracyjną karę pieniężną na Funeda Sp. z o.o. za brak współpracy z Prezesem UODO w ramach wykonywania jego zadań oraz niezapewnienie dostępu do danych osobowych i informacji niezbędnych do rozpatrzenia skargi. Sprawa dotyczy naruszenia przepisów RODO i braku odpowiedzi Spółki na wezwania oraz próby kontaktu z Urzędem.

 

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dalej: Prezes UODO) stwierdził naruszenie przez Funeda
Spółka z o.o. (dalej: Spółka) przepisów art. 31 oraz art. 58 ust. 1 lit. a i lit. e rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady UE 2016/679 z 27.4.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku
z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia
dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L z 2016 r. Nr 119, s. 1 ze zm.,
dalej: RODO), polegające na braku współpracy z Prezesem UODO w ramach wykonywania przez niego jego
zadań oraz niezapewnieniu dostępu do wszelkich danych osobowych i wszelkich informacji niezbędnych
Prezesowi UODO do realizacji jego zadań, to jest do rozpatrzenia skargi na nieprawidłowości w procesie
przetwarzania jego danych osobowych. Prezes UODO nałożył na Spółkę administracyjną karę pieniężną
w kwocie 22 739,50 PLN.
Stan faktyczny
Do Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dalej: UODO) wpłynęła skarga na nieprawidłowości w procesie
przetwarzania jego danych osobowych przez Funeda Sp. z o.o. (dalej: Spółka) polegające na udostępnieniu danych
osobowych skarżącego na rzecz B. S.A. (dalej: B.) oraz C. Sp. z o.o. (dalej: C) bez podstawy prawnej oraz
niespełnieniu obowiązku w trybie art. 15 RODO. Prezes UODO w ramach wszczętego postępowania
administracyjnego prowadzonego celem rozpatrzenia wniesionej skargi zwrócił się do Spółki o ustosunkowanie się
do treści skargi oraz o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania dotyczące sprawy:
1.   z jakiego źródła, na jakiej podstawie prawnej (proszę wskazać konkretne przepisy prawa) oraz w jakim celu
     i zakresie Spółka pozyskała dane osobowe Skarżącego;
2.   czy Spółka aktualnie przetwarza lub przetwarzała dane osobowe skarżącego, a jeżeli tak to w jakim celu, na
     jakiej podstawie prawnej i jakie są to dane (należy wskazać konkretne przepisy prawa oraz przedłożyć kopię
     dokumentów na podstawie których Spółka przetwarza lub przetwarzała dane osobowe skarżącego);
3.   czy i kiedy, na jakiej podstawie prawnej (proszę wskazać konkretne przepisy prawa), w jakim celu i zakresie
     Spółka przekazała dane osobowe skarżącego do B. i C. (jeżeli Spółka zawarła z tymi podmiotami umowę
     powierzenia przetwarzania danych osobowych należy przesłać jej kopię) oraz do kiedy dane osobowe
     skarżącego będą przetwarzane ww. sposób (proszę wskazać konkretną datę);
4.   czy skarżący kierował do Spółki wniosek na podstawie art. 15 RODO, a jeżeli tak to kiedy i w jaki sposób Spółka
     ustosunkowała się do powyższego (proszę o przedłożenie korespondencji w tej sprawie pomiędzy Spółką
     i skarżącym);
5.   czy Spółka informowała skarżącego o przekazaniu jego danych osobowych na rzecz E. Fundusz Inwestycyjny
     Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Sekurytyzacyjny – jeżeli tak to kiedy i w jaki sposób (proszę
     o przedłożenie korespondencji w tej sprawie do skarżącego), jeżeli nie – na jakiej podstawie prawnej odstąpiono
     od wykonania obowiązku informacyjnego w powyższym zakresie.
Spółka nie udzieliła informacji niezbędnych do rozpatrzenia sprawy i nie ustosunkowała się do pisma informującego
o wszczęciu postępowania w przedmiocie nałożenia na Spółkę administracyjnej kary pieniężnej i informującego
o możliwości wypowiedzenia się co do zgormadzonego w sprawie materiału dowodowego. W ramach postępowania
podejmowane były wielokrotnie próby kontaktu telefonicznego i mailowego ze Spółką w oparciu o dane zawarte na
stronie internetowej. Do dnia wydania niniejszej decyzji Spółka nie skontaktowała się z Urzędem.
Z uzasadnienia Decyzji
Uchybienie przepisom RODO, polegające na niezapewnieniu przez administratora lub podmiot przetwarzający
dostępu do danych i informacji, o których mowa powyżej, skutkujące naruszeniem uprawnień organu określonych
w art. 58 ust. 1 RODO (w tym uprawnienia do uzyskania danych i informacji niezbędnych do realizacji jego zadań),
podlega zaś – zgodnie z art. 83 ust. 5 lit. e in fine RODO – administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 20 000
000 EUR, a w przypadku przedsiębiorstwa – w wysokości do 4 % jego całkowitego rocznego światowego obrotu
z poprzedniego roku obrotowego, przy czym zastosowanie ma kwota wyższa.
Odnosząc przytoczone powyżej przepisy RODO do opisywanej sprawy należy stwierdzić należy, że Spółka jako
strona prowadzonego przez Prezesa UODO postępowania naruszyła ciążący na niej obowiązek współpracy



z Prezesem UODO, ponieważ nie dostarczyła informacji niezbędnych organowi ochrony danych do realizacji jego
zadań, tym samym uniemożliwiając mu dostęp do informacji oraz danych osobowych, niezbędnych do
merytorycznego rozstrzygnięcia wyżej wymienionej sprawy skargowej. Powyższe uzasadnia dodatkowo okoliczność,
że Spółka w żaden sposób nie próbowała usprawiedliwić faktu braku jakiejkolwiek odpowiedzi na wezwania do
złożenia wyjaśnień, jak również nie kontaktowała się z UODO w sprawie. Wyżej opisane działanie Spółki stanowi
naruszenie art. 31 oraz art. 58 ust. 1 lit. a i lit. e RODO.
Prezes UODO dwukrotnie wezwał Spółkę do udzielenia wyjaśnień niezbędnych do rozpatrzenia sprawy. Spółka
pomimo odbioru korespondencji nie udzieliła żadnej odpowiedzi na pisma skierowane przez Prezesa UODO.
Powyższego stanu rzeczy nie zmienił również fakt wszczęcia postępowania w przedmiocie nałożenia na Spółkę
administracyjnej kary pieniężnej. Spółka pomimo prawidłowego zawiadomienia przez organ nadzorczy, a nadto
pouczona o przysługującym jej prawie do wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz
zgłoszonych żądań, nie podjęła żadnych czynności zmierzających do wyjaśnienia zaistniałej po jej stronie
bezczynności ani usprawiedliwienia braku współpracy z Prezesem UODO w związku z czym nie dała możliwości
pełnego i wnikliwego rozpatrzenia przez organ ochrony danych skargi osoby, której dane zostały naruszone.
W przedstawionym stanie faktycznym za najpoważniejsze należy uznać naruszenie polegające na niezapewnieniu
przez Spółkę dostępu do wszelkich danych osobowych i wszelkich informacji niezbędnych Prezesowi UODO do
realizacji jego zadań, tj. naruszenie przepisów art. 58 ust. 1 lit. a i lit. e RODO. O powadze tego naruszenia świadczy
to, że uniemożliwianie uzyskania informacji, których Prezes UODO żądał i żąda od Spółki, nie tylko stoi na
przeszkodzie wnikliwemu rozpatrzeniu sprawy, lecz skutkuje również nadmiernym i nieuzasadnionym przedłużaniem
postępowania, co stoi w sprzeczności z podstawowymi zasadami rządzącymi postępowaniem administracyjnym.
Mając na uwadze powyższe ustalenia, Prezes UODO stwierdził, że w niniejszej sprawie zaistniały przesłanki
uzasadniające nałożenie na Spółkę, na mocy art. 83 ust. 5 lit. e in fine RODO, administracyjnej kary pieniężnej.
Prezes UODO wziął – spośród przesłanek – pod uwagę następujące okoliczności wpływające obciążająco na ocenę
naruszenia.
Utrudnianie dostępu do informacji ciężkim naruszeniem
Naruszenie podlegające administracyjnej karze pieniężnej w niniejszej sprawie godzi w system mający na celu
ochronę jednego z podstawowych praw osoby fizycznej, którym jest prawo do ochrony jej danych osobowych, czy też
szerzej – do ochrony jej prywatności. Istotnym elementem tego systemu, którego ramy określone zostały RODO, są
organy nadzorcze, na które nałożone zostały zadania związane z ochroną i egzekwowaniem praw osób fizycznych
w tym zakresie. W celu umożliwienia realizacji tych zadań organy nadzorcze wyposażone zostały w szereg
uprawnień kontrolnych, uprawnień umożliwiających prowadzenie postępowań administracyjnych oraz uprawnień
naprawczych. Natomiast na administratorów i podmioty przetwarzające nałożone zostały, skorelowane
z uprawnieniami organów nadzorczych, określone obowiązki, w tym obowiązek współpracy z organami nadzorczymi
oraz obowiązek zapewnienia tym organom dostępu do informacji niezbędnych do realizacji ich zadań. Działania
Spółki w niniejszej sprawie, polegające na utrudnieniu i uniemożliwieniu dostępu do żądanych przez Prezesa UODO
informacji, a skutkujące utrudnieniem i nieuzasadnionym przedłużeniem prowadzonego przez niego postępowania,
należy więc uznać za godzące w system ochrony danych osobowych, i z tego względu mające dużą wagę i naganny
charakter. Wagę naruszenia zwiększa dodatkowo okoliczność, że dokonane przez Spółkę naruszenie nie było
zdarzeniem incydentalnym. Działanie Spółki było ciągłe i długotrwałe.
W ocenie Prezesa UODO po stronie Spółki istnieje brak woli współpracy w zapewnieniu organowi wszelkich
informacji niezbędnych do rozstrzygnięcia sprawy, w toku której organ zwracał się do niej o ich udzielenie. Świadczy
o tym w szczególności brak jakiejkolwiek odpowiedzi na pisma Prezesa UODO skierowane do Spółki. Spółka na
żadnym etapie postępowań nie podjęła próby usprawiedliwienia takiego postępowania. Zważywszy, że Spółka jest
podmiotem profesjonalnie uczestniczącym w obrocie prawno-gospodarczym, przyjąć należy ponadto, że miała ona (i
ma do chwili obecnej) świadomość, że jej działanie polegające na nie udzielaniu informacji stanowi naruszenie
podstawowych obowiązków Spółki, w szczególności obowiązków wynikających z RODO.
W toku niniejszego postępowania w przedmiocie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej Spóła nie złożyła
w dalszym ciągu żadnych wyjaśnień do sprawy co utrudnia Prezesowi UODO wydanie rozstrzygnięcia w tej sprawie.
Kara ma za zadanie zdyscyplinować Spółkę do prawidłowej współpracy z Prezesem UODO, zarówno w dalszym toku
postępowania jak i w ewentualnych innych postępowaniach prowadzonych w przyszłości z udziałem Spółki przed
Prezesem UODO. Kara ta spełni ponadto funkcję odstraszającą; będzie jasnym sygnałem zarówno dla Spółki jak
i dla innych podmiotów zobowiązanych na mocy przepisów RODO do współpracy z Prezesem UODO, że
lekceważenie obowiązków związanych ze współpracą z nim (w szczególności utrudnianie dostępu do informacji
niezbędnych do realizacji jego zadań) stanowi naruszenie o dużej wadze i jako takie podlegać będzie sankcjom
finansowym.





Pozostałe przesłanki wymiaru administracyjnej kary pieniężnej wskazane w art. 83 ust. 2 RODO nie miały wpływu
(obciążającego lub łagodzącego) na dokonaną przez Prezesa UODO ocenę naruszenia.

Komentarz
Zgodnie z art. 31 RODO a dministrator i podmiot przetwarzający oraz – gdy ma to zastosowanie – ich przedstawiciele
na żądanie współpracują z organem nadzorczym w ramach wykonywania przez niego swoich zadań. Jest to jeden
z podstawowych obowiązków nałożonych na podmioty odpowiadające za przetwarzanie danych osobowych. Od
podmiotu prowadzącego działalność w zakresie udzielania kredytów oczekuje się, że nie tylko będzie współpracował
z Prezesem UODO w celu wyjaśnienia sprawy, ale też, że będzie działał w taki sposób, aby nie doprowadzić do
nadmiernego i nieuzasadnionego przedłużania postępowania.

Decyzja Prezesa z 19.3.2021 r., DKE.561.25.2020, 








 

Decyzja Prezesa UODO o nałożeniu kary pieniężnej wynoszącej 22 739,50 PLN jest uzasadniona brakiem współpracy Spółki z organem nadzorczym oraz uniemożliwieniem dostępu do informacji niezbędnych do realizacji zadań. Kara ma charakter dyscyplinujący i odstraszający, mając na celu zapewnienie pełnej współpracy w przyszłości.