Pomoc Prawna Online
Pomoc Prawna Online

Ergo Hestia ukarana przez Prezesa UODO za naruszenie art. 33 i 34 RODO

Kategoria: Prawo administracyjne

Tematyka: Prezes UODO, ERGO Hestia, naruszenie RODO, ochrona danych osobowych, kara pieniężna, zgłoszenie naruszenia, powiadomienie o naruszeniu, postępowanie administracyjne

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych nałożył karę pieniężną na Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO Hestia S.A. za naruszenie art. 33 i 34 RODO. Sprawa dotyczyła omyłkowego udostępnienia danych osobowych klienta w e-mailu, co skutkowało wysłaniem ich do niewłaściwego odbiorcy. Spółka nie zawiadomiła Prezesa UODO ani osoby dotkniętej naruszeniem, co spowodowało wszczęcie postępowania administracyjnego.

 

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dalej: Prezes UODO) stwierdził naruszenie przez Sopockie
Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO Hestia S.A. (dalej: Spółka) przepisów art. 33 ust. 1 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z 27.4.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku
z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia
dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L z 2016 r. Nr 119, s. 1; dalej:
RODO), polegające na niezgłoszeniu Prezesowi UODO naruszenia ochrony danych osobowych bez zbędnej
zwłoki oraz art. 34 ust. 1 RODO, polegające na niezawiadomieniu o naruszeniu ochrony danych osobowych.
Prezes UODO nałożył na Spółkę administracyjną karę pieniężną w wysokości 159 176 zł.
Omyłkowe udostępnienie danych osobowych w e-mailu
P rezes UODO we wrześniu 2020 r. otrzymał zgłoszenie naruszenia ochrony danych osobowych dokonane przez X
Sp. z o.o. (dalej: X). Naruszenie polegało na wysłaniu pocztą elektroniczną do niewłaściwego odbiorcy przez X
(będącego podmiotem przetwarzającym w związku z zawartą umową agencyjną dla Spółki) analizy potrzeb
ubezpieczeniowych zawierającej dane osobowe w postaci imienia i nazwiska, których administratorem był X, oraz
ofertę ubezpieczenia zawierającą następujące dane osobowe: imię, nazwisko, nr PESEL, miejscowość, kod
pocztowy, informację o przedmiocie ubezpieczenia (dom), informację o produkcie ubezpieczeniowym, sumę
ubezpieczenia/sumę gwarancyjną, których administratorem danych jest Spółka.
W zgłoszeniu naruszenia ochrony danych osobowych X poinformował, że choć jest administratorem jedynie
w zakresie imienia i nazwiska, to ze względu na pozostałe dane, które również zostały ujawnione, zdecydował się
dokonać zgłoszenia naruszenia ochrony danych osobowych Prezesowi UODO. W wyniku pomyłki pracownik X do
wiadomości e-mail wpisał błędny adres, wobec czego korespondencja została przekazana do osoby trzeciej.
Naruszenie dotyczyło obecnego klienta X poszukującego ubezpieczenia mieszkania. Z przesłanego zgłoszenia
naruszenia ochrony danych osobowych wynikało również, że oprócz dokumentów zawierających dane osobowe,
których administratorem danych był X, do przesłanej wiadomości dołączono inne, zawierające dane osobowe,
dokumenty w postaci ofert i kalkulacji.
Prezes UODO zwrócił się do X pismem o udzielenie pisemnych wyjaśnień i wskazanie podmiotów uczestniczących
w przetwarzaniu danych, których naruszenie dotyczy oraz dowodów potwierdzających, że podmioty te zostały
zawiadomione o naruszeniu. W odpowiedzi X poinformował, że podmiotami uczestniczącymi w przetwarzaniu
danych, których dotyczyło zgłoszenie, były: Y S.A., Z S.A. oraz Spółka. Przeprowadzona przez Prezesa UODO,
w oparciu o powyższą informację, weryfikacja wykazała, że w związku z naruszeniem ochrony danych osobowych,
do którego doszło we wrześniu 2020 r., polegającym na wysłaniu przez X korespondencji zawierającej dane osobowe
do niewłaściwego odbiorcy, zgłoszenia naruszenia ochrony danych osobowych nie dokonała Spółka.
Wyjaśnienia Spółki
W związku z powyższym Prezes UODO, zwrócił się do Spółki o wyjaśnienie, czy w związku z wysyłką korespondencji
elektronicznej do nieuprawnionego odbiorcy została dokonana analiza pod kątem ryzyka naruszenia praw lub
wolności osób fizycznych niezbędna do oceny, czy doszło do naruszenia ochrony danych skutkującego
koniecznością zawiadomienia Prezesa UODO oraz osób, których dotyczy naruszenie.
W odpowiedzi na powyższe pismo Spółka potwierdziła, że naruszenie ochrony danych osobowych, polegające na
udostępnieniu danych osobowych nieuprawnionemu odbiorcy, miało miejsce. Wskazała, że pośrednik
ubezpieczeniowy X, który przetwarza dane osobowe w imieniu i na rzecz Spółki, na podstawie pisemnej umowy
powierzenia przetwarzania danych osobowych, poinformował Spółkę o naruszeniu. Do naruszenia doszło w wyniku
wpisania błędnego adresu e-mail, przez co dokument zawierający dane osobowe został wysłany do niewłaściwego
odbiorcy. Dalej w piśmie Spółka wyjaśniła, że w ww. dokumencie znajdowały się dane osobowe klienta Spółki.
Ponadto Spółka wskazała, że zwróciła się do podmiotu przetwarzającego X o przedstawienie dowodu/potwierdzenia
usunięcia omyłkowo przesłanej korespondencji/danych osobowych przez osobę nieuprawnioną. W odpowiedzi
podmiot przetwarzający (X) przesłał wskazane oświadczenie. Wobec powyższego Spółka do pisma stanowiącego
odpowiedź na wezwanie organu nadzorczego, załączyła oświadczenie niewłaściwego odbiorcy. Z oświadczenia tego
wynika, że niewłaściwy odbiorca wykasował wiadomości, które zostały mu wysłane przez X, i nie jest w ich
posiadaniu, oraz oświadczył, że nie jest mu znana treść załączonych do wiadomości dokumentów, gdyż nie
zapoznawał się z ich treścią przed usunięciem wiadomości. Oświadczenie zostało złożone na gotowym formularzu,



w którym oświadczający wpisał następujące dane: swoje imię i nazwisko, dzień oraz godzinę, w których otrzymał
wiadomość, miejscowość oraz datę złożenia oświadczenia. Oświadczenie zostało opatrzone własnoręcznym
podpisem. W dolnym prawym rogu formularza oświadczenia znajduje się adnotacja „X”, natomiast data złożenia
oświadczenia posiada widoczne ślady poprawiania.
Stanowisko Prezesa UODO
Wobec braku zgłoszenia naruszenia ochrony danych osobowych Prezesowi UODO oraz braku zawiadomienia
o naruszeniu ochrony danych osobowych osoby, której dotyczyło naruszenie, Prezes UODO wszczął wobec Spółki
postępowanie administracyjne.
W odpowiedzi na zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiotowej sprawie, Spółka
przesłała dodatkowe wyjaśnienia. Po zapoznaniu się z całością materiału dowodowego zebranego w sprawie Prezes
UODO zważył co następuje:
1.   Spółka nie dokonała zgłoszenia naruszenia ochrony danych osobowych organowi nadzorczemu zgodnie z art.
     33 ust. 1 RODO oraz
2.   nie zawiadomiła bez zbędnej zwłoki osoby, której dane dotyczą, o naruszeniu ochrony jej danych, zgodnie z art.
     34 ust. 1 RODO, co oznacza naruszenie przez Spółkę tych przepisów.
Decydując o nałożeniu na Spółkę administracyjnej kary pieniężnej Prezes UODO, stosownie do treści art. 83 ust. 2
lit. a RODO - art. 83 ust. 2 lit. k RODO, wziął pod uwagę następujące okoliczności sprawy, stanowiące
o konieczności zastosowania w niniejszej sprawie tego rodzaju sankcji oraz wpływające obciążająco na wymiar
nałożonej administracyjnej kary pieniężnej.
Stwierdzone w niniejszej sprawie naruszenie polegające na udostępnieniu osobie nieuprawnionej danych osobowych
w postaci: numeru PESEL wraz z imieniem i nazwiskiem, miejscowością, kodem pocztowym oraz danych
dotyczących sytuacji finansowej/majątkowej podmiotu danych w postaci: okresu ubezpieczenia, przedmiotu
ubezpieczenia (dom), produktu ubezpieczeniowego, sumie ubezpieczenia/sumie gwarancyjnej w kwocie stosownej
do wybranego wariantu oraz wysokości składki odpowiedniej do wybranego wariantu ubezpieczenia, ma znaczną
wagę i poważny charakter, ponieważ może doprowadzić do szkód majątkowych lub niemajątkowych dla osoby, której
dane zostały naruszone, a prawdopodobieństwo ich wystąpienia jest wysokie.
Naruszenie obowiązku powiadomienia
Od powzięcia przez Spółkę informacji o naruszeniu ochrony danych osobowych do dnia wydania niniejszej decyzji
upłynęło kilka miesięcy, w trakcie których ryzyko naruszenia praw lub wolności osoby dotkniętych naruszeniem mogło
się zrealizować, a czemu osoba te nie mogła przeciwdziałać ze względu na niewywiązanie się przez Spółkę
z obowiązku zgłoszenia naruszenia ochrony danych osobowych Prezesowi UODO oraz z obowiązku powiadomienia
jej o naruszeniu.
Spółka podjęła świadomą decyzję, by nie zawiadamiać o naruszeniu Prezesa UODO, jak i osoby, której dane
dotyczą, pomimo powzięcia informacji o zdarzeniu od podmiotu przetwarzającego oraz skierowanego do niej pisma
Prezesa UODO informującego o obowiązkach ciążących na administratorze w związku z naruszeniem ochrony
danych, jak również informacji, o tym w jaki sposób Spółka może dokonać zgłoszenia naruszenia, czy wreszcie
wobec wszczęcia postępowania administracyjnego w przedmiocie obowiązku zgłoszenia naruszenia ochrony danych
osobowych organowi nadzorczemu i zawiadomienia o naruszeniu osoby, której dane dotyczą. Takie zaniechanie
w tym zakresie, pomimo obowiązku działania,,bez zbędnej zwłoki”, sprawiło, że osobie fizycznej uniemożliwiono
możliwie najszybsze podjęcie działań.
W niniejszej sprawie Prezes UODO uznał za niezadowalającą współpracę z nim ze strony Spółki. Ocena ta dotyczy
reakcji Spółki na pismo Prezesa UODO informujące o obowiązkach ciążących na administratorze w związku
z naruszeniem ochrony danych, jak również informacji, o tym w jaki sposób Spółka może dokonać zgłoszenia
naruszenia, czy wreszcie wobec wszczęcia postępowania administracyjnego w przedmiocie obowiązku zgłoszenia
naruszenia ochrony danych osobowych i zawiadomienia o naruszeniu osoby, której dane dotyczą. Prawidłowe
w ocenie Prezesa UODO działania (zgłoszenie naruszenia Prezesowi UODO i zawiadomienie o nim osoby, której
dotyczyło naruszenie) nie zostały podjęte przez Spółkę nawet po wszczęciu przez Prezesa UODO postępowania
administracyjnego w sprawie. Okoliczność braku informacji o naruszeniu ochrony danych pochodzącej od
administratora zobowiązanego do przekazanie takiej informacji Prezesowi UODO należy uznać za obciążającą tego
administratora.
Prezes UODO uwzględnił również okoliczności łagodzące, mające wpływ na ostateczny wymiar kary. Po pierwsze,
naruszenie dotyczyło danych osobowych tylko jednej osoby. Taka liczba osób dotkniętych naruszeniem, szczególnie
wobec faktu, że Spółka – w związku z ze skalą i zakresem swojej działalności - przetwarza dane osobowe bardzo
dużej liczby klientów (osób ubezpieczonych i ubezpieczających), należy uznać za niewielką, co niewątpliwie stanowi
okoliczność łagodzącą w niniejszej sprawie.


Po drugie, Spółka zwróciła się do niewłaściwego odbiorcy z prośbą o trwałe usunięcie otrzymanej korespondencji.
Takie działanie Spółki zasługuje na dostrzeżenie i akceptację, jednakże nie jest w żadnym wypadku równoznaczne
z gwarancją faktycznego usunięcia przez osobę nieuprawnioną danych osobowych i nie wyklucza ewentualnych
negatywnych dla podmiotów danych konsekwencji ich wykorzystania.

Komentarz
Prezes UODO nie tylko postanowił nałożyć na Spółkę karę pieniężną, ale również nakazał Spółce zawiadomienie
osoby, której dane dotyczą, o naruszeniu ochrony danych osobowych w celu przekazania jej informacji wymaganych
zgodnie z art. 34 ust. 2 RODO.
Kara ma przede wszystkim zmobilizować Spółkę do realizacji obowiązków z zakresu ochrony danych osobowych,
a w szczególności w zakresie zgłaszania naruszeń ochrony danych osobowych.

Decyzja Prezesa UODO z 21.6.2021 r., DKN.5131.3.2021







 

Prezes UODO uznał brak zgłoszenia naruszenia oraz powiadomienia osób dotkniętych za naruszenie, nałożył karę pieniężną i nakazał Spółce zawiadomienie osoby dotkniętej naruszeniem. Decyzja ma mobilizować do przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych.