Obowiązek zwrotu świadczenia dla bezrobotnych nie ma związku ze świadomością podstaw do zwrotu po stronie świadczeniobiorcy
Kategoria: Prawo administracyjne
Tematyka: zwrot świadczenia, nienależne pobranie, bezrobotni, stypendium stażowe, interpretacja przepisów
Przepis art. 76 ust. 2 pkt 3 PromZatrU stanowi, że uznaniem świadczenia za nienależnie pobrane nie jest uzależnione od świadomości po stronie świadczeniobiorcy, że istnieją podstawy do jego zwrotu. Decyzje organów administracyjnych oraz sądowych dotyczące zwrotu nienależnie pobranych świadczeń dla bezrobotnych oraz stypendiów stażowych są analizowane na przykładzie konkretnej sprawy, w której Skarżąca została zobowiązana do zwrotu świadczeń za okresy, w których nie spełniała już warunków do ich pobierania.
Przepis art. 76 ust. 2 pkt 3 PromZatrU nie uzależnia uznania świadczenia za nienależnie pobrane od „świadomości po stronie świadczeniobiorcy, że istnieją podstawy do jego zwrotu”. Według art. 76 ust. 2 pkt 1 PromZatrU za świadczenie nienależnie pobrane uważa się świadczenie pieniężne wypłacone mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie prawa do jego pobierania, jeżeli pobierający to świadczenie był pouczony o tych okolicznościach. Stan faktyczny Wyrokiem z 12.9.2019 r., II SA/Go 440/19, WSA w Gorzowie Wielkopolskim oddalił skargę Skarżącej na decyzję Wojewody w przedmiocie zobowiązania do zwrotu nienależnie pobranego zasiłku dla bezrobotnych oraz zwrotu stypendium stażowego. Jak wynika z akt sprawy Skarżąca uznana została za osobę bezrobotną od 1.2016 r. z prawem do zasiłku od określonego dnia 1.2016 r., który pobierała do 5.2016 r. W okresie od 5.2016 r. do 11.2016 r. stronie przysługiwało prawo do stypendium z tytułu odbywania stażu. Status osoby bezrobotnej strona utraciła z określonym dniem 1.2017 r. z powodu podjęcia zatrudnienia. W 8.2017 r. ZUS poinformował PUP, że w 11.2015 Skarżąca nabyła prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy. Organ zwrócił się do ZUS o zwrot pobranych świadczeń z tytułu pozostawania bez pracy za okres od 1.2016 r. do 11.2016 r. Organ rentowy jednorazowo przekazał na rachunek bankowy Funduszu Pracy PUP określoną kwotę. Decyzją Starosty Powiatu z 3.2018 r. Skarżąca została pozbawiona statusu osoby bezrobotnej z określonym dniem 1.2016 r., a także prawa do zasiłku dla bezrobotnych. Organ II instancji decyzją z 5.2018 r. utrzymał w mocy powyższą decyzję Starosty, a ww. wyrokiem WSA oddalił skargę na ww. decyzję. Starosta decyzją z 2.2019 r. zobowiązał Skarżącą do zwrotu nienależnie pobranego zasiłku dla bezrobotnych za okres od 1.2016 r. do 5.2016 r. oraz zwrotu stypendium stażowego za okres od 5.2016 r. do 11.2016 r. Organ powołał się na treść wyroku Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z 6.2017 r., który zmienił decyzję ZUS z 12.2015 r. w ten sposób, że przywrócił stronie prawo do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy na okres 2 lat, od 11.2015 r. Świadczenie to przysługiwało stronie do 10.2017 r., co oznacza, że w dniu rejestracji tj. 1.2016 r. strona nie spełniała ustawowych wymogów do posiadania statusu osoby bezrobotnej. Co prawda organ zwrócił się do organu rentowego o zwrot kwoty tytułem nienależnie pobranych świadczeń przez osobę, jednakże wpłynęła mniejsza kwota, a dokonywanie dalszych potrąceń nie było możliwe z uwagi na fakt, że świadczenie rentowe przysługiwało stronie do 10.2017 r., a organ rentowy wypłacił stronie świadczenie nie dokonując jego pomniejszenia o kwotę wypłaconego zasiłku lub innych świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy. Skarżąca rejestrując się jako osoba bezrobotna była pouczona o prawach i obowiązkach bezrobotnego, jak też została pouczona o możliwości wystąpienia z wnioskiem o rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności lub umorzenie nienależnie pobranego świadczenia. Od powyższej decyzji Skarżąca wniosła odwołanie, wskazując, że rentę z tytułu częściowej niezdolności do pracy przyznano jej po półtora roku od zarejestrowania w PUP oraz po ponad roku od rozpoczęcia stażu i pół roku od jego zakończenia. Zaznaczyła, że nie pobierała jednocześnie zasiłku oraz renty. Odwołanie, skarga i skarga kasacyjna Wojewoda utrzymał w mocy decyzję Starosty. Na powyższą decyzję Wojewody Skarżąca wniosła skargę do WSA. W uzasadnieniu powołanego na wstępie wyroku WSA wskazał, że zaskarżone rozstrzygnięcie oraz poprzedzające je rozstrzygnięcie organu I instancji wydane zostały zgodnie z przepisami prawa materialnego, a w toku postępowania nie doszło również do naruszenia przepisów procesowych, w stopniu który uzasadniałby uchylenie zaskarżonej decyzji. Skarżąca wniosła od powyższego wyroku skargę kasacyjną do NSA, zaskarżając go w całości. Skarżąca zarzuciła m.in. naruszenie prawa materialnego, tj. art. 145 § 1 pkt 1 lit. a ustawy z 30.8.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm., dalej: PostAdmU) w zw. z art. 76 ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 20.4.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1100 ze zm., dalej: PromZatrU), poprzez przyjęcie, że zbieg uprawnień do renty oraz świadczeń z tytułu posiadania statusu osoby bezrobotnej jest bezwzględną przesłanką do orzeczenia o zwrocie świadczenia jako pobranego nienależnie, w sytuacji, gdy brak podstaw do przypisania stronie skarżącej przyjęcia zasiłku dla bezrobotnych oraz stypendium stażowego ze świadomością, iż istnieją podstawy do jego zwrotu, a ponadto strona otrzymała te świadczenia w sytuacji, gdy spełniała wszystkie przesłanki do posiadania statusu osoby bezrobotnej, a co za tym idzie do pobierania wskazanych świadczeń. Skarżąca wskazała, że w jej ocenie Sąd w zaskarżonym wyroku zupełnie pominął kwestię prawidłowego pouczenia strony o jej sytuacji prawnej, jaka została wykreowana przez przyznanie jej zasiłku dla bezrobotnych oraz przez skierowanie jej na staż i przyznanie świadczenia z tego tytułu. Wskazała, że jedynym pouczeniem jakie otrzymała przy kierowaniu na staż było pouczenie o przysługującym odwołaniu do Wojewody. Podkreśliła też, że gdyby została „w prawidłowy i jasny sposób poinformowana, że musi się liczyć, iż w przyszłości może wystąpić sytuacja, w której będzie musiała zwracać zarobione przez siebie pieniądze i to na dodatek w kwotach brutto (których faktycznie nie otrzymała), nie zgodziłaby się na tak wątpliwą aktywizację zawodową, podjęłaby np. pracę nawet na 1/2 lub 1/4 etatu i nikt nie rościłby sobie prawa do zwrotu jej wynagrodzenia”. Orzeczenie NSA NSA uznał, że skarga kasacyjna nie zawiera usprawiedliwionych podstaw i ją oddalił. Sąd uznał, że nie zasługiwał na uwzględnienie zarzut naruszenia art. 76 ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 2 PromZatrU. Przepis art. 76 ust. 2 pkt 3 PromZatrU stanowi, że za nienależnie pobrane świadczenie pieniężne uważa się: zasiłek, stypendium lub inne świadczenie pieniężne finansowane z Funduszu Pracy wypłacone osobie za okres, za który nabyła prawo do emerytury, świadczenia przedemerytalnego, renty z tytułu niezdolności do pracy, renty szkoleniowej, renty rodzinnej, renty socjalnej, zasiłku macierzyńskiego, zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego, zasiłku chorobowego lub świadczenia rehabilitacyjnego, jeżeli organ rentowy, który przyznał świadczenie, nie dokonał jego pomniejszenia na zasadach określonych w art. 78 PromZatrU. Z kolei art. 2 ust. 1 pkt 2 PromZatrU określa warunki jakie powinna spełniać osoba bezrobotna. Według art. 2 ust. 1 pkt 2 PromZatrU bezrobotnym jest osoba spełniająca warunki zawarte w definiensie, jeżeli nie nabyła prawa do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy, renty szkoleniowej, renty socjalnej, renty rodzinnej w wysokości przekraczającej połowę minimalnego wynagrodzenia za pracę albo po ustaniu zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, zaprzestaniu prowadzenia pozarolniczej działalności, nie pobiera nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, zasiłku przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego, świadczenia rehabilitacyjnego, zasiłku chorobowego, zasiłku macierzyńskiego lub zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego. Wbrew zarzutowi skargi kasacyjnej powołany przepis art. 76 ust. 2 pkt 3 PromZatrU nie uzależnia uznania świadczenia za nienależnie pobrane od „świadomości po stronie świadczeniobiorcy, że istnieją podstawy do jego zwrotu”. Zaprezentowany przez Skarżącą sposób interpretacji jest nieuzasadniony, gdyż wykracza poza znaczenie językowe dekodowanej normy. Przeciwko zaproponowanej interpretacji przemawiają także względy systemowe. Według art. 76 ust. 2 pkt 1 PromZatrU za świadczenie nienależnie pobrane uważa się świadczenie pieniężne wypłacone mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie prawa do jego pobierania, jeżeli pobierający to świadczenie był pouczony o tych okolicznościach. Jak wynika z tego przepisu prawodawca odwołuje się do „świadomości” świadczeniobiorcy, gdyż nakłada obowiązek pouczenia o tych okolicznościach. Skoro natomiast w art. 76 ust. 2 pkt 3 PromZatrU, który był podstawą rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie, określając przypadek uznania świadczenia za nienależne prawodawca nie stanowi o obowiązku takiego pouczenia, to ewentualny brak tego pouczenia nie może być uznany za okoliczność niweczącą uznanie świadczenia za nienależnie pobrane. Zestawienie określonych ustawowo przypadków uznania świadczenia za nienależnie pobrane, dowodzi że prawodawca zróżnicował je świadomie, uznając iż w odniesieniu do przypadków określonych w art. 76 ust. 2 pkt 3 PromZatrU, takie pouczenie nie jest wymagane. Komentarz NSA w rozpoznawanej sprawie zaprezentował – mogłoby się wydawać – bardzo restrykcyjną wykładnię przepisów ZatrPromU, na podstawie których należało ustalić, że pobierający zasiłek dla bezrobotnych zobowiązany jest do jego zwrotu w razie, gdyby pobierał także w okresie, na jaki zasiłek został przyznany inne świadczenie. W rozpoznawanej sprawie była to sytuacja, w której oba ww. świadczenia nie były pobierane faktycznie równolegle – Skarżąca otrzymała bowiem spłatę świadczenia rentowego za okres, w którym pobierała świadczenia dla bezrobotnych. Nie zwalnia to jednakże z obowiązku „rozliczenia sytuacji”, w której w jednym czasie Skarżąca posiadała więcej źródeł dochodu. Sąd zastosował tutaj po prostu wykładnię literalną przepisu – i brak było podstaw do sięgania po inne metody wykładni przepisów prawa. Przepisy prawa nie wskazują na kwestię świadomości pobierania podwójnego świadczenia – więc ta okoliczność nie mogła być przedmiotem badania. Wyrok NSA z 6.7.2021 r., I OSK 3379/19,
NSA w wyroku uznał, że interpretacja przepisów dotyczących zwrotu nienależnie pobranych świadczeń dla bezrobotnych jest restrykcyjna i nie uzależnia uznania świadczenia za nienależnie pobrane od świadomości świadczeniobiorcy. Brak pouczenia o konieczności zwrotu świadczeń nie stanowi podstawy do uchylenia decyzji o zwrocie nienależnie pobranych świadczeń.