Polityka równego traktowania i przeciwdziałania dyskryminacji
- Prawo
praca
- Kategoria
uchwała
- Instrukcja
Uzupełnij pole [OKRES] datą uchwalenia polityki przez zarząd. W polu [SYGNATURA] wpisz numer nadany uchwale. W polu [FIRMA] wpisz pełną nazwę firmy. W polu [CECHA] wymień cechy, ze względu na które dyskryminacja jest niedozwolona, np. płeć, wiek, rasa, pochodzenie etniczne, narodowość, obywatelstwo, wyznanie, poglądy polityczne, przynależność związkowa, orientacja seksualna, niepełnosprawność. W polu [FORMA] określ formę dręczenia, która jest niedozwolona, np. fizyczna, psychiczna, seksualna, werbalna. W polu [STANDARD] określ standard stanowisk pracy, np. ergonomiczne, bezpieczne, higieniczne. W polu [RODZAJ PRAKTYK] wpisz rodzaj praktyk, którym pracownik ma się przeciwstawiać, np. dyskryminujące, mobbingujące, naruszające godność. W polu [OBOWIĄZEK PRZEŁOŻONEGO] wymień obowiązki przełożonego w kontaktach z podwładnymi, np. być sprawiedliwym, obiektywnym, wspierać rozwój, udzielać konstruktywnej krytyki. W polu [RODZAJ DYSKRYMINACJI] wpisz rodzaje dyskryminacji, którym firma się sprzeciwia. W polu [STATUS KANDYDATA] określ status kandydata, np. wewnętrznych i zewnętrznych. W polu [CEL] wpisz cel selekcji, np. rekrutacji, awansu. W polu [ZOBOWIĄZANIE] wymień zobowiązania firmy w zakresie równego traktowania. W polu [ORGAN] wpisz nazwę organu odpowiedzialnego za wdrożenie polityki, np. Dział Kadr, Zarząd. W polu [ZApewnienie] wymień zapewnienia firmy w zakresie wdrażania polityki. W polu [DZIAŁ/OSOBA] wpisz nazwę działu lub imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za monitoring. W polu [PODSTAWA] wpisz podstawę monitoringu, np. ankiety, raporty, analizy. W polu [ELEMENT MONITOROWANIA] wymień elementy brane pod uwagę w monitoringu. W polu [FORMA DYSKRYMINACJI] wpisz formę dyskryminacji, której doświadczył pracownik. W polu [SPOSÓB ZGŁOSZENIA] opisz sposoby zgłaszania zażaleń. W polu [CZŁONKOWIE KOMISJI] wymień członków komisji. W polu [POSTĘPOWANIE ZE SKARGĄ] opisz, jak będą rozpatrywane skargi. W polu [PRZEDMIOT SKARGI] wpisz przedmiot skargi, np. dyskryminacji, mobbingu. W polu [INFORMACJE W ZGŁOSZENIU] wymień informacje, które powinny znaleźć się w pisemnym zgłoszeniu.
- Dane
cecha, cel, członkowie komisji, dział/osoba, element monitorowania, firma, forma, forma dyskryminacji, informacje w zgłoszeniu, obowiązek przełożonego, okres, organ, podstawa, postępowanie ze skargą, przedmiot skargi, rodzaj dyskryminacji, rodzaj praktyk, sposób zgłoszenia, standard, status kandydata, sygnatura, zapewnienie, zobowiązanie
Polityka równego traktowania i przeciwdziałania dyskryminacji w firmie ma na celu promowanie relacji opartych na szacunku, zapobieganie mobbingowi i różnym formom molestowania oraz zapewnienie równych szans rozwoju dla wszystkich pracowników. Dokument zawiera precyzyjne zasady postępowania w zakresie etyki pracy, komunikacji oraz unikania wszelkich form dyskryminacji.
UCHWAŁA ZARZĄDU SPÓŁKI
z dnia [OKRES]
Nr [SYGNATURA]
Zarząd Spółki [FIRMA], w celu zapewnienia właściwej polityki wewnętrznej w przedsiębiorstwie w zakresie relacji i stosunków interpersonalnych, zgodnej z przepisami Kodeksu pracy w zakresie jednakowego traktowania, niedyskryminacji, a także przeciwdziałania mobbingowi i różnym formom molestowania, uchwala, co następuje:
§1
1. Pracodawca opiera relacje z pracownikami na przestrzeganiu zobowiązań pracodawcy, wynikających z przepisów prawa pracy, regulaminu pracy i poszanowania przekonań światopoglądowych i politycznych, przy zachowaniu prawa do prywatności i odpoczynku.
2. Stosunki z pracownikami oparte są na szacunku dla ich godności osobistej.
3. Pracownicy nie są dyskryminowani w szczególności ze względu na [CECHA].
4. [FIRMA] nie toleruje mobbingu, rozumianego jako działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
5. [FIRMA] nie toleruje [FORMA] dręczenia pracowników ani stosowania obraźliwego języka.
6. Przedsiębiorstwo, kadra kierownicza oraz wszyscy zatrudnieni zaangażowani są w promowanie równości szans oraz przeciwdziałanie wszelkim formom dyskryminacji.
7. Pracodawca stwarza pracownikom równe szanse w karierze zawodowej oraz możliwości rozwoju i zdobywania coraz wyższych kwalifikacji, a także zapewnia integrację środowiska zawodowego.
8. Zatrudnianie, awansowanie i wynagradzanie pracowników opiera się wyłącznie na obiektywnej ocenie kwalifikacji, umiejętności zawodowych pracownika oraz rezultatów jego pracy.
9. Pracodawca zapewnia skuteczną komunikację z pracownikami.
10. Pracodawca zapewnia pracownikom swobodę podejmowania decyzji w zakresie określonym w ich obowiązkach służbowych.
11. Pracodawca dąży do zapewnienia stabilnych miejsc pracy i rzetelnie informuje pracowników o perspektywach zatrudnienia.
12. Pracodawca informuje pracowników o celach swojej działalności i zadaniach na poszczególnych stanowiskach pracy.
13. Podstawowym elementem kultury organizacyjnej Spółki jest przestrzeganie zasad etycznych przez pracowników.
§2
1. Spółka zapewnia [STANDARD] stanowiska pracy zgodnie z wymaganymi standardami oraz podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobieżenia wypadkom i szkodom na zdrowiu pracowników.
2. Pracodawca, w granicach wyznaczonych przez przepisy prawa, szanuje prawo pracowników do tworzenia organizacji uprawnionych do reprezentowania ich interesów oraz wstępowania do tych organizacji.
3. Pracodawca zapewnia każdemu pracownikowi możliwość wyrażania swoich poglądów i opinii zawodowych związanych z wykonywanymi obowiązkami służbowymi.
4. Ustawiczne kształcenie pracowników i podnoszenie ich kwalifikacji jest podstawowym standardem i integralnym elementem kultury organizacyjnej Spółki.
5. Spółka współpracuje z organizacjami związków zawodowych na zasadach wzajemnego zaufania i uczciwości.
6. Pracodawca zapewnia ochronę danych osobowych pracowników zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
7. Ochronie podlegają wszelkie inne zasoby informacyjne firmy przez zastosowanie właściwych technik oraz procedur z zakresu bezpieczeństwa ogólnego przedsiębiorstwa i bezpieczeństwa teleinformatycznego.
§3
1. Pracownik jest zobowiązany do równego traktowania innych pracowników, współpracowników oraz klientów bez względu na [CECHA].
2. Pracownik zobowiązany jest przeciwstawiać się praktykom [RODZAJ PRAKTYK] osobę czy grupę osób.
3. Pracownik dokłada wszelkich starań, by unikać konfliktów interpersonalnych.
4. Pracownik powinien rozwiązywać konflikty z innymi pracownikami oraz współpracownikami bez uszczerbku dla ich godności osobistej, kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa, a także bez szkody dla toku pracy.
5. Informacje uzyskiwane przez pracowników w trakcie pracy nie są wykorzystywane do jakichkolwiek innych celów niż te, dla których zostały udostępnione.
6. Pracownik nie podejmuje czynności, które mogą doprowadzić do powstania konfliktu interesów między nim a firmą oraz wykorzystania zajmowanego stanowiska do osiągania korzyści osobistych.
7. Pracownik ma obowiązek należycie dbać o powierzone mienie, racjonalnie je wykorzystywać oraz oszczędnie gospodarować środkami pracy.
8. Pracownik zachowuje się uprzejmie i życzliwie wobec współpracowników, a także służy im pomocą.
9. Niedopuszczalne jest wykorzystywanie uprawnień oraz informacji służbowych posiadanych przez pracowników firmy w celu przysporzenia jakichkolwiek korzyści sobie lub innym pracownikom.
§4
1. Przełożony ma obowiązek tak rozdzielić zadania i zorganizować pracę, aby zdolności i umiejętności pracowników mogły być wykorzystane optymalnie.
2. Przełożony ściśle określa zadania do realizacji i zakres odpowiedzialności za ich realizację.
3. Przełożony ponosi odpowiedzialność za skutki wynikłe z działań podległego pracownika.
4. Przełożony dokłada wszelkich starań w celu rozwiązywania pojawiających się konfliktów służbowych w drodze porozumienia w taki sposób, aby nie powodowały one uszczerbku dla interesu i dobrego imienia firmy.
5. W kontaktach z podwładnymi i współpracownikami przełożony powinien:
* [OBOWIĄZEK PRZEŁOŻONEGO]
6. Przełożony ma obowiązek podejmować działania stymulujące rozwój zawodowy pracownika z jednoczesnym uwzględnieniem potrzeb pracownika w zakresie jego satysfakcji zawodowej i samorealizacji.
7. Wykorzystywanie relacji zależności i podporządkowania pomiędzy przełożonym a podwładnym w celach prywatnych jest niedozwolone.
§5
1. Polityką naszej Spółki jest zapewnienie równości w zatrudnianiu wszystkich osób, nie różnicując żadnych osób ze względu na [CECHA].
2. Jesteśmy przeciwni wszelkim formom [RODZAJ DYSKRYMINACJI]. Wszyscy pracownicy, niezależnie od charakteru ich umowy o pracę, a także kandydaci na stanowiska ([STATUS KANDYDATA]) będą traktowani sprawiedliwie, a selekcja dla celów [CEL] dokonywana będzie na podstawie uzdolnień i umiejętności.
3. Jesteśmy przekonani, że zapewnienie jednakowego traktowania w miejscu pracy nie tylko stanowi dobrą praktykę zarządzania, ale ma również uzasadniony sens gospodarczy.
4. Nasza polityka jednakowego traktowania pomoże wszystkim pracownikom rozwinąć ich potencjał i talenty, a także umożliwi pełne wykorzystanie wszelkich zasobów, co pozwoli z kolei na maksymalizację sprawności i skuteczności naszej instytucji.
5. Zobowiązujemy się:
* [ZOBOWIĄZANIE]
6. Naruszenie naszej polityki i praktyk równych szans będzie traktowane jako niewłaściwe postępowanie i spowoduje podjęcie kroków dyscyplinarnych, włącznie ze zwolnieniem z pracy.
§6
1. [ORGAN] odpowiada za skuteczne wdrożenie polityki odpowiednich relacji i równego traktowania. Odpowiedzialny jest również każdy członek kierownictwa przedsiębiorstwa.
2. Od wszystkich pracowników oczekujemy przestrzegania tej polityki i udzielenia pomocy w tworzeniu środowiska cechującego się równością traktowania.
3. Dążąc do wdrożenia niniejszej polityki, zapewniamy, że:
* [ZApewnienie]
§7
1. Ustanowiony zostanie system monitoringu zjawisk w zakresie stosunków pracy i relacji w przedsiębiorstwie, mający na celu wsparcie skutecznego wdrożenia polityki jednakowego traktowania.
2. Zapewnienie równości szans będzie monitorowane poprzez zbieranie i analizę danych odnoszących się do kwestii równości szans, polityki antydyskryminacyjnej oraz poprawnych relacji interpersonalnych w przedsiębiorstwie.
3. Monitoring będzie przeprowadzany przez [DZIAŁ/OSOBA] na podstawie [PODSTAWA]. Przedmiotem badań i analiz będą również wszelkie uwagi i zażalenia pracowników składane w związku z niniejszym programem polityki jednakowego traktowania.
Elementy brane pod uwagę w programie monitoringu:
* [ELEMENT MONITOROWANIA]
§8
1. Pracownicy, którzy uważają, że doświadczyli jakiejkolwiek formy [FORMA DYSKRYMINACJI], uprawnieni są do zgłaszania tego faktu.
2. Zażalenia te mogą być składane w następujący sposób:
* [SPOSÓB ZGŁOSZENIA]
3. W przypadku zgłoszenia zażaleń dotyczących relacji pomiędzy przełożonymi a podwładnymi może zostać powołana Komisja mająca na celu obiektywne rozpatrzenie skargi. W skład tej Komisji wejdą: [CZŁONKOWIE KOMISJI]. Spotkania, prace i ustalenia komisji muszą być dokumentowane w formie pisemnej.
4. Wszelkie zażalenia, niezależnie od ich formy, zostaną [POSTĘPOWANIE ZE SKARGĄ].
5. W rezultacie podjętego postępowania wyjaśniającego, obie strony (tzn. zgłaszający fakt [PRZEDMIOT SKARGI] oraz osoba oskarżona o tego rodzaju zachowania) powinny mieć możliwość przedstawienia swego stanowiska.
6. W trakcie rozpatrywania danego zgłoszenia, w celu wyjaśnienia wszelkich okoliczności, faktów i zdarzeń, a także w celach dowodowych, osoba przyjmująca zgłoszenie może zażądać potwierdzenia zgłoszenia w formie pisemnej. Zgłoszenie w formie pisemnej wymaga następujących informacji:
* [INFORMACJE W ZGŁOSZENIU]
§9
1. W wyniku rozpatrzenia zgłoszenia zostaną podjęte wszelkie kroki w celu wyjaśnienia danej sytuacji, a pracownicy, zgłaszający dany fakt, nie będą represjonowani.
2. Potwierdzenie okoliczności zdarzeń (faktów [PRZEDMIOT SKARGI]) przez osoby uprawnione do przyjmowania wniosków pociągnie za sobą podjęcie kroków dyscyplinarnych wobec sprawców i może stanowić podstawę do zwolnienia.
3. Niniejsze procedury wewnętrzne nie umniejszają uprawnień pracowników do dochodzenia swoich praw dotyczących zażaleń na mocy odpowiednich przepisów prawa.
Polityka ta ma służyć zapewnieniu uczciwego traktowania pracowników, rozwijaniu ich potencjału oraz maksymalizacji efektywności działania firmy. Naruszenie postanowień polityki równego traktowania może skutkować podjęciem kroków dyscyplinarnych, a nawet zwolnieniem z pracy.