Regulamin głosowania w wyborach starosty
- Prawo
administracyjne
- Kategoria
uchwała
- Instrukcja
Należy uważnie przeczytać cały szablon regulaminu przed rozpoczęciem jego wypełniania. W szablonie należy zastąpić placeholder [STANOWISKO] nazwą stanowiska, na które odbywają się wybory, np. "Starosty". Placeholder [FIRMA] należy zastąpić nazwą firmy lub instytucji, w której odbywają się wybory. Placeholder [SYGNATURA] należy zastąpić sygnaturą uchwały. Placeholder [ORGAN] należy zastąpić nazwą organu wydającego uchwałę. Placeholder [DATA] należy zastąpić datą podjęcia uchwały oraz datą sesji, na której odbędą się wybory. Placeholder [PODSTAWA PRAWNA] należy zastąpić odpowiednią podstawą prawną. Placeholder [WYBIERAJĄCY] należy zastąpić nazwą organu wybierającego, np. "członkowie Rady Powiatu". Placeholder [LICZBA] należy zastąpić liczbą kandydatów. Placeholder [IMIĘ] i [NAZWISKO] należy zastąpić imieniem i nazwiskiem przewodniczącego organu oraz imieniem i nazwiskiem kandydata/kandydatów. Placeholder [TRYB WYBORU] należy zastąpić trybem wyboru, np. "bezwzględną większością". Placeholder [SKŁAD ORGANU] należy zastąpić składem organu, np. "ustawowego". Placeholder [STRONA] należy zastąpić stroną, np. "lewą". Placeholder [WARUNEK WYGRANEJ] należy zastąpić warunkiem wygranej, np. "połowy". W przypadku wielu kandydatów należy uzupełnić paragraf 11 o imiona i nazwiska wszystkich kandydatów w kolejności alfabetycznej. Należy dostosować treść regulaminu do specyfiki wyborów, w razie potrzeby modyfikując istniejące paragrafy lub dodając nowe. Po wypełnieniu wszystkich pól należy sprawdzić poprawność merytoryczną i językową dokumentu.
- Dane
data, firma, imię, liczba, nazwisko, organ, podstawa prawna, skład organu, stanowisko, strona, sygnatura, tryb wyboru, warunek wygranej, wybierający
Regulamin głosowania w wyborach starosty określa zasady przeprowadzania wyborów na stanowisko starosty w organizacji. Dokument reguluje sposób głosowania, procedury, a także ustala warunki ważności głosów. Zapoznaj się z pełną treścią regulaminu, aby być dobrze przygotowanym na nadchodzące wybory.
Nazwa: Regulamin głosowania w wyborach [STANOWISKO]
Treść:
UCHWAŁA NR [SYGNATURA]
[ORGAN] [FIRMA]
z dnia [DATA] r.
w sprawie ustalenia regulaminu głosowania w wyborach [STANOWISKO] [FIRMA].
Na podstawie [PODSTAWA PRAWNA] uchwala się, co następuje:
§1
Ustala się Regulamin głosowania w wyborach [STANOWISKO] [FIRMA], zgodnie z brzmieniem załącznika do niniejszej uchwały.
§2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący [ORGANU]
[IMIĘ] [NAZWISKO]
Załącznikdo uchwały Nr [SYGNATURA][ORGAN] [FIRMA]z dnia [DATA] r.
REGULAMIN
głosowania w wyborach [STANOWISKO] [FIRMA] przeprowadzonego na sesji w dniu [DATA] r.
Rozdział IPrzepisy ogólne
§1
1. [STANOWISKO] [FIRMA], [WYBIERAJĄCY] wybierają spośród [LICZBA] kandydatów, w głosowaniu tajnym.2. Głosowanie przeprowadza wybrana spośród [WYBIERAJĄCYCH] Komisja Skrutacyjna.
§2
Zgłoszony kandydat, przed głosowaniem, wyraża zgodę na kandydowanie składając oświadczenie pisemne, bądź ustne na sesji.
§3
1. Głosowanie odbywa się przy pomocy kart do głosowania.2. Karty do głosowania sporządza i rozdaje [WYBIERAJĄCYM] Komisja Skrutacyjna po ustaleniu przez [ORGAN] listy kandydatów, którzy kandydują na stanowisko [STANOWISKO].3. Karty opatrzone są pieczęcią [FIRMA].
§4
1. Głosowanie odbywa się na sesji poprzez wywołanie przez członka Komisji Skrutacyjnej wg listy obecności, [WYBIERAJĄCEGO], który podchodzi do urny i w obecności Komisji Skrutacyjnej wrzuca do niej kartę do głosowania.2. Podczas głosowania na sali znajduje się parawan, kabina lub inne urządzenie umożliwiające [WYBIERAJĄCYM] tajne (dyskretne) dokonanie wyboru kandydata na karcie do głosowania.
§5
1. Po przeprowadzeniu głosowania Komisja Skrutacyjna ustala wyniki głosowania i sporządza protokół.2. Protokół podpisują osoby wchodzące w skład Komisji Skrutacyjnej.3. Wyniki wyborów ogłasza przewodniczący Komisji Skrutacyjnej poprzez odczytanie protokołu na sesji.
§6
Wybór [STANOWISKO] następuje [TRYB WYBORU] głosów [SKŁAD ORGANU] Rady.
Rozdział IIZasady głosowania w przypadku zgłoszenia jednego kandydata
§7
Karty do głosowania, sporządzone wg jednolitej formy, zawierają brzmienie: "Karta do głosowania w wyborach [STANOWISKO] [FIRMA]" oraz pytanie "Czy jesteś za wyborem [IMIĘ] [NAZWISKO] na stanowisko [STANOWISKO] [FIRMA]".Obok nazwiska z [STRONA] strony umieszcza się dwie jednakowe kratki: jedna nad wyrazem "tak", druga nad wyrazem "nie".
§8
1. [WYBIERAJĄCY] dokonuje wyboru poprzez postawienie znaku "x" w kratce nad wyrazem "tak" opowiadając się w ten sposób za wyborem, lub w kratce nad wyrazem "nie", opowiadając się w ten sposób przeciwko wyborowi tego kandydata.2. Jeżeli [WYBIERAJĄCY] na karcie do głosowania:1) postawi znak "x" jednocześnie w kratce nad wyrazem "tak", jak i w kratce nad wyrazem "nie";2) nie postawił znaku "x" w kratce ani nad wyrazem "tak" ani nad wyrazem "nie";3) wypełnił kartę w sposób niezgodny z ust. 1- jego głos uważa się za nieważny.3. Karty wyjęte z urny niesporządzone przez Komisję Skrutacyjną są kartami nieważnymi.4. Kart całkowicie przedartych Komisja Skrutacyjna nie bierze pod uwagę.
§9
Kandydata na [STANOWISKO] uważa się za wybranego, jeżeli w głosowaniu uzyskał (zgodnie z § 6 Regulaminu) co najmniej [LICZBA] głosów (znaków "x" w kratce nad wyrazem "tak").
§ 10
1. W protokole, Komisja Skrutacyjna określa co najmniej:1) liczbę [WYBIERAJĄCYCH] obecnych na sesji uprawnionych do głosowania;2) [IMIĘ] i [NAZWISKO] zgłoszonego kandydata;3) liczbę głosów minimalną, konieczną do ważnego wyboru, zgodnie § 6 Regulaminu;4) liczbę [WYBIERAJĄCYCH], którym wydano karty do głosowania;5) liczbę kart wyjętych z urny (gdyby liczba kart wyjętych z urny różniła się od liczby osób, którym wydano karty do głosowania, Komisja podaje w protokole przypuszczalną przyczynę tej niezgodności);6) Liczbę kart nieważnych;7) liczbę głosów nieważnych;8) liczbę głosów ważnych;9) liczbę głosów ważnych oddanych za wyborem kandydata;10) liczbę głosów ważnych oddanych przeciw wyborowi kandydata- a nadto stwierdza wynik wyborów, tzn. czy kandydat uzyskał wystarczającą liczbę głosów, o której mowa w pkt 3.2. Komisja, odnotowuje w protokole, wszelkie okoliczności i uwagi mogące mieć wpływ na wynik głosowania oraz zastrzeżenia zgłoszone przez członków Komisji Skrutacyjnej odnoszące się do naruszenia procedury w trakcie głosowania, obliczania głosów lub sporządzania protokołu.3. Ustala się wzór protokołu z przeprowadzonego głosowania zgodnie z brzmieniem załącznika nr 1 do Regulaminu.
Rozdział IIIZasady głosowania w przypadku zgłoszenia co najmniej dwóch kandydatów
§ 11
Karty do głosowania, sporządzone wg jednolitej formy, zawierają brzmienie: "Karta do głosowania w wyborach [STANOWISKO] [FIRMA]" oraz zamieszczone w kolejności alfabetycznej [IMIĘ] i [NAZWISKO] zgłoszonych kandydatów na [STANOWISKO] [FIRMA].Obok każdego nazwiska z [STRONA] strony umieszcza się jednakową kratkę.
§ 12
1. [WYBIERAJĄCY] dokonują wyboru poprzez postawienie znaku "x" w jednej kratce, obok nazwiska kandydata, opowiadając się w ten sposób za wyborem tego kandydata na [STANOWISKO].2. Jeżeli [WYBIERAJĄCY] na karcie do głosowania:1) postawi znak "x" w więcej niż jednej kratce;2) nie postawił znaku "x" w kratce obok nazwiska żadnego kandydata;3) wypełnił kartę w sposób niezgodny z ust. 1- głos taki uważa się za nieważny.3. Karty wyjęte z urny, niesporządzone przez Komisję Skrutacyjną, są kartami nieważnymi.4. Kart całkowicie przedartych Komisja Skrutacyjna nie bierze pod uwagę.
§ 13
1. Za wybranego na [STANOWISKO] uważa się kandydata, który uzyskał największą ilość głosów (znaków "x" w kratce przy nazwisku tego kandydata), przewyższającą [WARUNEK WYGRANEJ] składu rady.
§ 14
1. W przypadku, gdy w głosowaniu żaden z kandydatów nie otrzymał wymaganej większości głosów, zgodnie z § 6 Regulaminu, przeprowadza się II turę głosowania spośród kandydatów, którzy otrzymali kolejno dwie największe ilości głosów lub spośród kandydatów, którzy otrzymali największą równą ilość głosów.2. Jeżeli jeden z kandydatów otrzymał największą ilość głosów, ale ilość ta nie stanowi wymaganej większości, o której mowa w § 6 Regulaminu, a w następnej kolejności dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą ilość głosów, przeprowadza się dodatkowe głosowanie na tych kandydatów, a następnie II turę głosowania. W II turze głosowania bierze udział kandydat, który uzyskał największą ilość głosów w I turze głosowania oraz kandydat, który uzyskał najwięk
Regulamin głosowania w wyborach starosty szczegółowo opisuje procedury głosowania, warunki ważności głosów oraz zasady wyboru kandydatów. Dokument ten jest niezbędnym narzędziem organizacji skutecznych i przejrzystych wyborów na stanowisko starosty w organizacji.