Uchwała w sprawie prowizorium budżetowego
- Prawo
finansowe
- Kategoria
uchwała
- Instrukcja
Należy rozpocząć od uzupełnienia sygnatury uchwały w wyznaczonym miejscu. Następnie należy wpisać nazwę jednostki samorządu terytorialnego oraz jej adres. W kolejnym kroku należy określić daty początku i końca obowiązywania prowizorium budżetowego. Należy podać podstawę prawną dla danego rodzaju jednostki samorządu terytorialnego, upoważniającą do uchwalenia prowizorium budżetowego. W paragrafie pierwszym należy wpisać łączną kwotę dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wyszczególniając dochody bieżące i majątkowe. Do paragrafu należy dołączyć tabelę 1 z planem dochodów. W paragrafie drugim należy określić łączną kwotę wydatków budżetu, wyszczególniając wydatki bieżące i majątkowe, w tym wydatki majątkowe na inwestycje i zakupy inwestycyjne oraz na zakup akcji lub udziałów w spółkach. Do paragrafu należy dołączyć tabelę 2 z planem wydatków. W paragrafie trzecim należy określić planowany deficyt budżetowy oraz jego źródła pokrycia. W paragrafie czwartym należy wpisać łączną kwotę planowanych przychodów budżetu i dołączyć tabelę 3 z planem przychodów. W paragrafie piątym należy określić łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu i dołączyć tabelę 4 z planem rozchodów. W paragrafie szóstym należy ustalić limity zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych. W paragrafie siódmym należy określić kwotę wydatków przypadających do spłaty z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji. W paragrafie ósmym należy określić wysokość rezerwy ogólnej i celowej, z podaniem celu rezerwy celowej. W paragrafie dziewiątym należy dołączyć załącznik nr 1 ze zestawieniem planowanych kwot dotacji. W paragrafie dziesiątym należy określić źródła dochodów gromadzonych na wydzielonym rachunku bankowym przez samorządowe jednostki budżetowe i dołączyć załącznik nr 2 z planami dochodów i wydatków tych jednostek. W paragrafie jedenastym należy dołączyć załącznik nr 3 z planami przychodów i kosztów samorządowych zakładów budżetowych. W paragrafie dwunastym należy wpisać informacje dotyczące inwestycji w okresie obowiązywania prowizorium budżetowego. W paragrafie trzynastym należy ustalić dochody i wydatki związane z realizacją zadań określonych w odpowiednich ustawach. W paragrafie czternastym należy określić szczegółowy plan dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i dołączyć tabelę 5. W paragrafie piętnastym należy upoważnić organ wykonawczy do określonych działań. W paragrafie szesnastym należy wskazać organ odpowiedzialny za wykonanie uchwały. W paragrafie siedemnastym należy określić datę wejścia w życie uchwały oraz miejsce jej publikacji. Należy pamiętać o dołączeniu wszystkich tabel i załączników wymienionych w treści uchwały.
- Dane
adres, cel rezerwy, data, dziennik urzędowy, jednostka samorządu, kwota, organ wykonawczy, podstawa prawna dla danego rodzaju jednostki samorządu, rok, sygnatura, ustawa, wpis dotyczący inwestycji, źródło
Uchwała w sprawie prowizorium budżetowego, przyjęta przez Radę JEDNOSTKA SAMORZĄDU w ADRES, określa plan dochodów, wydatków i deficytu budżetowego na określony okres czasu. Dokument precyzuje również limity zobowiązań finansowych oraz inne istotne kwestie dotyczące budżetu. Szczegółowe informacje zawarte są w treści uchwały.
UCHWAŁA NR [SYGNATURA]
Rady [JEDNOSTKA SAMORZĄDU] w [ADRES]
o prowizorium budżetowym
na okres od dnia [DATA] do dnia [DATA] r.
[PODSTAWA PRAWNA DLA DANEGO RODZAJU JEDNOSTKI SAMORZĄDU]
uchwala się, co następuje:
§1
Łączną kwotę dochodów budżetu [JEDNOSTKA SAMORZĄDU] określa się w wysokości [KWOTA] zł - zob. tabela 1. Plan dochodów budżetu [JEDNOSTKA SAMORZĄDU] na rok [ROK] , w tym: a) dochodów bieżących w wysokości [KWOTA] zł, b) dochodów majątkowych w wysokości [KWOTA] zł.
§2
1. Łączną kwotę wydatków budżetu [JEDNOSTKA SAMORZĄDU] ustala się w wysokości [KWOTA] zł - zob. tabela 2. Plan wydatków budżetu [JEDNOSTKA SAMORZĄDU] na rok [ROK], w tym: a) wydatków bieżących w wysokości [KWOTA] zł, b) wydatków majątkowych w wysokości [KWOTA] zł, przy czym w planie wydatków majątkowych na inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym programy finansowane z udziałem środków unijnych lub środków ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi, przeznacza się kwotę w wysokości [KWOTA] zł, a na zakup i objęcie akcji lub udziałów bądź wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego przeznacza się kwotę w wysokości [KWOTA] zł. 2. W okresie obowiązywania prowizorium budżetowego wydatki budżetu, o których mowa w ust. 1, nie mogą przekroczyć 1/4 wysokości wydatków ujętych w planie wydatków budżetu [JEDNOSTKA SAMORZĄDU].
§3
1. Deficyt budżetowy planuje się w wysokości [KWOTA] zł. 2. Źródłami pokrycia deficytu budżetowego są wpływy z: a) [ŹRÓDŁO] w wysokości [KWOTA] zł, b) [ŹRÓDŁO] w wysokości [KWOTA] zł, c) [ŹRÓDŁO] w wysokości [KWOTA] zł.
§4
Łączną kwotę planowanych przychodów budżetu określa się w wysokości [KWOTA] zł - zob. tabela 3. Plan przychodów budżetu [JEDNOSTKA SAMORZĄDU] na rok [ROK].
§5
1. Łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu określa się w wysokości [KWOTA] zł - zob. tabela 4. Plan rozchodów budżetu [JEDNOSTKA SAMORZĄDU] na rok [ROK]. 2. W okresie obowiązywania prowizorium budżetowego rozchody budżetu [JEDNOSTKA SAMORZĄDU] nie mogą przekroczyć wysokości 1/4 planowanej kwoty.
§6
1. Limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek ustala się w wysokości [KWOTA] zł. 2. Limit zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych ustala się w wysokości [KWOTA] zł. 3. W okresie obowiązywania prowizorium budżetowego limity, o których mowa w ust. 1 i 2, nie mogą przekroczyć wysokości 1/4 planowanych kwot.
§7
1. Kwotę wydatków przypadających do spłaty w roku budżetowym [ROK] z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji ustala się w wysokości [KWOTA] zł. 2. W okresie obowiązywania prowizorium budżetowego nie dokonuje się spłaty z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji, chyba że jest ona prawnie wymagalna w tym czasie.
§8
1. W budżecie tworzy się rezerwy: a) ogólną w wysokości [KWOTA] zł, b) celową w wysokości [KWOTA] zł, z przeznaczeniem [CEL REZERWY]. 2. W okresie obowiązywania prowizorium budżetowego nie uruchamia się środków rezerwy ogólnej.
§9
1. Zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu [JEDNOSTKA SAMORZĄDU] zawiera załącznik nr 1. 2. W okresie obowiązywania prowizorium budżetowego wypłaty dotacji nie mogą przekroczyć wysokości 1/4 planowanej kwoty.
§ 10
1. Samorządowe jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w [USTAWA] gromadzą na wydzielonym rachunku bankowym dochody z następujących źródeł: a) ze spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej, b) z odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie jednostki budżetowej, c) z innych źródeł, o ile nie jest to sprzeczne z ustawą. 2. Plany dochodów i wydatków rachunku samorządowych jednostek budżetowych, o których mowa w ust. 1, zawiera załącznik nr 2.
§ 11
Plany przychodów i kosztów samorządowych zakładów budżetowych rozliczających się z budżetem [JEDNOSTKA SAMORZĄDU] zawiera załącznik nr 3.
§ 12
W okresie obowiązywania prowizorium budżetowego [WPIS DOTYCZĄCY INWESTYCJI].
§ 13
1. Ustala się dochody w kwocie [KWOTA] zł i wydatki w kwocie [KWOTA] zł, związane z realizacją zadań określonych w [USTAWA]. 2. Ustala się dochody w kwocie [KWOTA] zł i wydatki w kwocie [KWOTA] zł związane z realizacją zadań określonych w [USTAWA]. 3. Ustala się dochody w kwocie [KWOTA] zł i wydatki w kwocie [KWOTA] zł związane z realizacją zadań określonych w [USTAWA].
§ 14
Określa się szczegółowy plan dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami, podlegających przekazaniu do budżetu państwa - zob. tabela 5. Szczegółowy plan dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych [JEDNOSTKA SAMORZĄDU] odrębnymi ustawami, podlegających przekazaniu do budżetu państwa.
§ 15
Upoważnia się [ORGAN WYKONAWCZY] do: 1) zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na: a) sfinansowanie przejściowego deficytu budżetowego w wysokości [KWOTA] zł, b) sfinansowanie planowanego deficytu budżetowego w wysokości [KWOTA] zł; 2) zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania [JEDNOSTKA SAMORZĄDU]; 3) przekazania uprawnień jednostkom organizacyjnym do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania [JEDNOSTKA SAMORZĄDU]; 4) dokonywania zmian w planie wydatków w zakresie wydatków na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy, z wyjątkiem uposażeń i wynagrodzeń członków [ORGAN WYKONAWCZY] oraz z wyłączeniem przeniesień między działami; 5) dokonywania zmian w zakresie wydatków inwestycyjnych polegających na przenoszeniu planowanych wydatków między zadaniami z wyłączeniem wprowadzania nowych zadań inwestycyjnych; 6) przekazania kierownikom jednostek budżetowych uprawnień do dokonywania przeniesień w planie wydatków tych jednostek; 7) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu [JEDNOSTKA SAMORZĄDU].
§ 16
Wykonanie uchwały powierza się [ORGAN WYKONAWCZY].
§ 17
Uchwała wchodzi w życie z dniem [DATA] r. i podlega publikacji w [DZIENNIK URZĘDOWY].
Część tabelaryczna uchwały budżetowej: Tabela 1. Plan dochodów budżetu [JEDNOSTKA SAMORZĄDU] na rok [ROK] Tabela 2. Plan wydatków budżetu [JEDNOSTKA SAMORZĄDU] na rok [ROK] Tabela 3. Plan przychodów budżetu [JEDNOSTKA SAMORZĄDU] na rok [ROK] Tabela 4. Plan rozchodów budżetu [JEDNOSTKA SAMORZĄDU] na rok [ROK]
Tabela 5. Szczegółowy plan dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych [JEDNOSTKA SAMORZĄDU] odrębnymi ustawami, podlegających przekazaniu do budżetu państwa.
Załączniki do uchwały budżetowej: Załącznik nr 1. Zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu [JEDNOSTKA SAMORZĄDU].
Załącznik nr 2. Plany dochodów i wydatków rachunku samorządowych jednostek budżetowych prowadzących działalność oświatową.
Załącznik nr 3. Plany przychodów i kosztów samorządowych zakładów budżetowych rozliczających się z budżetem [JEDNOSTKA SAMORZĄDU].
Uchwała dotycząca prowizorium budżetowego określa planowane przychody, rozchody oraz kwestie związane z deficytem budżetowym i zobowiązaniami finansowymi. Wprowadza limity wydatków oraz określa szczegółowe procedury dotyczące zarządzania finansami. Dokument ten jest istotny dla JEDNOSTKA SAMORZĄDU w kontekście stabilności budżetowej.