Umowa Gwarancji Bankowej
- Prawo
cywilne
- Kategoria
gwarancja
- Instrukcja
Należy rozpocząć od wpisania nazwy beneficjenta gwarancji w wyznaczonym polu. Następnie należy uzupełnić numer sygnatury umowy gwarancji bankowej. W polu data należy wpisać datę wystawienia gwarancji. W kolejnym kroku należy wpisać pełną nazwę podmiotu udzielającego gwarancję, czyli gwaranta. Poniżej należy podać imię i nazwisko osoby reprezentującej gwaranta. Następnie należy wpisać nazwę podmiotu zlecającego udzielenie gwarancji, czyli zleceniodawcy. Poniżej należy wpisać imię i nazwisko osoby reprezentującej zleceniodawcę. W paragrafie pierwszym należy uzupełnić odpowiedni przepis prawny regulujący kwestie zwrotu kosztów i wpłat. W paragrafie drugim należy wpisać kwotę gwarancji w złotych, zarówno cyfrowo jak i słownie. Następnie należy podać równowartość tej kwoty w wybranej walucie, cyfrowo i słownie. Należy wskazać nazwę waluty, nazwę instytucji finansowej ogłaszającej kurs średni tej waluty oraz datę ogłoszenia kursu. W tym samym paragrafie należy podać przepis prawny, na podstawie którego wyliczana jest suma gwarancji. W paragrafie trzecim należy wpisać datę początku i końca obowiązywania gwarancji. Należy również uzupełnić datę, do której informacje o zdarzeniu objętym gwarancją powinny zostać przekazane gwarantowi po upływie okresu obowiązywania gwarancji. W tym samym paragrafie należy podać termin, w jakim klient zleceniodawcy może wystąpić na drogę sądową oraz termin zgłaszania roszczeń z gwarancji po uprawomocnieniu się orzeczenia sądowego. W paragrafie czwartym należy określić termin, w jakim nastąpi wypłata zaliczki. Należy również wskazać sposób przesłania kopii żądania zapłaty. Dodatkowo, należy określić termin, w jakim beneficjent powinien przedstawić gwarantowi pisemne rozliczenie otrzymanej zaliczki. W paragrafie piątym należy wskazać nazwy dokumentów, które należy dołączyć do żądania zapłaty. Należy również określić treść oświadczeń, które należy dołączyć do żądania. W tym samym paragrafie należy podać termin, w jakim gwarant powinien dokonać wypłat należnych kwot poszkodowanym klientom zleceniodawcy. W paragrafie szóstym należy wpisać daty, od których i do których zleceniodawca oświadcza o niewypłacalności. Należy również uzupełnić odpowiedni przepis prawny regulujący kwestie zwrotu kosztów i wpłat w przypadku niewypłacalności zleceniodawcy.
- Dane
dokument, firma, imię, instytucja finansowa, kwota, nazwisko, numer konta, okres, oświadczenie, przepis prawny, sposób przesłania, sygnatura, waluta
Umowa Gwarancji Bankowej określa warunki udzielenia gwarancji bankowej przez firmę na rzecz firmy, działającego jako Zleceniodawca. Gwarancja ma na celu pokrycie kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej oraz zwrotu wpłat za imprezy niewykonane z przyczyn Zleceniodawcy.
Beneficjent Gwarancji:
[FIRMA]
UMOWA GWARANCJI BANKOWEJ
w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych
nr [SYGNATURA]
z dnia [OKRES]
(data wystawienia gwarancji)
§1
[FIRMA]…………………………………………………………………………………………………(podmiot udzielający gwarancji, zwany dalej „Gwarantem”)
reprezentowany przez : [IMIĘ] [NAZWISKO],
działając na zlecenie
[FIRMA]..................................................(podmiot zlecający udzielenie gwarancji, zwany dalej „Zleceniodawcą”)
reprezentowanego przez: [IMIĘ] [NAZWISKO],
zobowiązuje się, na wypadek niewypłacalności Zleceniodawcy stwierdzonej zgodnie z § 6 niniejszej umowy gwarancji bankowej, zwanej dalej "Gwarancją", nieodwołalnie i bez stawiania innych warunków niż przewidziane w niniejszej Gwarancji, na pisemne żądanie Beneficjenta Gwarancji, zwanego dalej „Beneficjentem”, lub wskazanej przez niego jednostki, do:
1) zapłaty kwoty niezbędnej na pokrycie kosztów powrotu klientów Zleceniodawcy z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej, w wypadku gdy Zleceniodawca wbrew obowiązkowi nie zapewni tego powrotu,
2) zwrotu wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, w wypadku gdy z przyczyn dotyczących Zleceniodawcy lub osób, które działają w jego imieniu, impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana,
3) zwrotu części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących Zleceniodawcy lub osób, które działają w jego imieniu – stosownie do przepisów [PRZEPIS PRAWNY].
§2
1. Górną granicą odpowiedzialności Gwaranta z tytułu Gwarancji jest kwota [KWOTA] złotych (słownie złotych: [KWOTA] 00/100), zwana dalej „Sumą Gwarancji”, co stanowi równowartość kwoty [KWOTA] [WALUTA] (słownie [WALUTA]: [KWOTA]) przeliczonej przy zastosowaniu kursu średniego [WALUTA] ogłoszonego przez [INSTYTUCJA FINANSOWA] po raz pierwszy w roku, w którym Gwarancja została wystawiona, to jest w dniu [OKRES] roku (1 [WALUTA] = [KWOTA] zł).
2. Gwarant wylicza wysokość Sumy Gwarancji zgodnie z [PRZEPIS PRAWNY], na podstawie dokumentów dostarczonych przez Zleceniodawcę.
3. Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność za dostarczenie prawdziwych i kompletnych danych, stanowiących podstawę wyliczenia wysokości Sumy Gwarancji przez Gwaranta.
4. Każda wypłata z Gwarancji odpowiednio zmniejsza odpowiedzialność Gwaranta z tytułu Gwarancji – aż do wyczerpania Sumy Gwarancji. Dotyczy to również wypłaty dokonanej przez Gwaranta Beneficjentowi w formie zaliczki przewidzianej w § 4 ust. 4, chyba że Beneficjent dokonał zwrotu tej zaliczki.
§3
1. Gwarancja obowiązuje od dnia [OKRES] (początek obowiązywania gwarancji) do dnia [OKRES] (koniec obowiązywania gwarancji)*, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Gwarancja obejmuje ochroną wszystkie umowy o organizowanie imprez turystycznych, zawarte przez Zleceniodawcę z klientami, zarówno jako organizatora turystyki, jak i pośrednika turystycznego w rozumieniu [PRZEPIS PRAWNY], w okresie obowiązywania Gwarancji, o którym mowa w ust. 1, chociażby ich wykonanie nie nastąpiło w tym okresie, jeżeli informacje o wystąpieniu zdarzenia objętego Gwarancją zostaną przekazane Gwarantowi w terminie do [OKRES] po upływie okresu obowiązywania Gwarancji.
3. W sytuacjach spornych, w wypadku wystąpienia przez klienta Zleceniodawcy na drogę sądową w zakresie roszczeń objętych Gwarancją w terminie do [OKRES] po upływie okresu obowiązywania Gwarancji, roszczenia z Gwarancji mogą być zgłaszane w terminie [OKRES] po uprawomocnieniu się orzeczenia sądowego.
§4
1. Wypłata z Gwarancji z tytułu określonego w § 1 pkt 1 nastąpi na żądanie Beneficjenta lub wskazanej przez niego jednostki, skierowane do Gwaranta na piśmie pod rygorem nieważności żądania, z wyjątkiem przypadku, w którym żądanie Beneficjenta jest przekazane w sposób, o którym mowa w ust. 4.
2. Żądanie zapłaty z tytułu określonego w § 1 pkt 1 zawiera:
1) wskazanie podstawy prawnej żądania;
2) oświadczenie Beneficjenta o wystąpieniu odpowiednio okoliczności, o których mowa w [PRZEPIS PRAWNY], upoważniających do żądania wypłaty z Gwarancji;
3) oświadczenie Beneficjenta o wysokości kwoty niezbędnej na pokrycie kosztów, o których mowa w § 1 pkt 1;
4) wskazanie [NUMER KONTA], na który ma nastąpić wypłata z Gwarancji.
3. Postanowienia ust. 2 pkt 3 i 4 nie mają zastosowania, jeżeli czynności związane z zapewnieniem powrotu klientów Zleceniodawcy z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej, w wypadku gdy Zleceniodawca wbrew obowiązkowi nie zapewni tego powrotu, wykonuje Gwarant na podstawie pisemnego pełnomocnictwa otrzymanego od Beneficjenta.
4. Wypłata kwoty niezbędnej na pokrycie kosztów, o których mowa w § 1 pkt 1, nastąpi w formie zaliczki niezwłocznie, nie później niż w terminie [OKRES] od otrzymania kopii żądania zapłaty przesłanej [SPOSÓB PRZESŁANIA]. Oryginał żądania Beneficjent niezwłocznie przesyła Gwarantowi.
5. Beneficjent zobowiązany jest do przedstawienia Gwarantowi pisemnego rozliczenia otrzymanej zaliczki w terminie [OKRES] od dnia otrzymania wypłaty, pod rygorem obowiązku zwrotu zaliczki.
§5
1. Żądanie zapłaty z tytułu określonego w § 1 pkt 2 i 3 kierowane jest do Gwaranta przez Beneficjenta w formie pisemnej pod rygorem nieważności żądania i zawiera:
1) wskazanie podstawy prawnej żądania;
2) oświadczenie Beneficjenta o wystąpieniu odpowiednio okoliczności, o których mowa w [PRZEPIS PRAWNY], upoważniających do żądania wypłaty z Gwarancji.
2. Do żądania, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) kopię [DOKUMENT];
2) kopię [DOKUMENT];
3) oświadczenie [OSWIADCZENIE];
4) oświadczenie [OSWIADCZENIE].
3. Załączniki, o których mowa w ust. 2, może przekazać Gwarantowi klient Zleceniodawcy lub Beneficjent w imieniu klienta Zleceniodawcy.
4. Wyliczenia kwot należnych poszkodowanym klientom Zleceniodawcy dokonuje Gwarant.
5. Po otrzymaniu dokonanego przez Gwaranta szczegółowego wyliczenia kwot należnych poszkodowanym klientom Zleceniodawcy, Beneficjent wydaje dyspozycję wypłaty środków, a Gwarant dokonuje wypłat należnych kwot bezpośrednio poszkodowanym klientom Zleceniodawcy, w terminie nie dłuższym niż [OKRES] od dnia otrzymania dyspozycji wypłaty środków.
6. Za prawidłowe rozliczenie środków z Gwarancji odpowiada Gwarant.
§6
1. Stwierdzenie niewypłacalności Zleceniodawcy, o której mowa w § 1, następuje na podstawie oświadczenia Zleceniodawcy następującej treści:
„Oświadczam, że z powodu niewypłacalności nie jestem w stanie wywiązać się z umów o świadczenie usług turystycznych zawartych z klientami w okresie od dnia [OKRES] do dnia [OKRES] oraz zapewnić pokrycia kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej i zapewnić klientom zwrotu wpłat lub ich części wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną stosownie do [PRZEPIS PRAWNY]”, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W przypadku braku możliwości uzyskania oświadczenia Zleceniodawcy, o którym mowa w ust. 1, Beneficjent składa żądanie zapłaty z tytułu określonego w § 1 pkt 1–3 bez uzyskania tego oświadczenia, jeżeli okoliczności w oczywisty sposób wskazują, że Zleceniodawca nie jest w stanie wywiązać się z zawartych umów objętych Gwarancją oraz zapewnić pokrycia kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej i zapewnić klientom zwrotu wpłat lub ich części wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną stosownie do [PRZEPIS PRAWNY].
Umowa Gwarancji Bankowej reguluje zasady odpowiedzialności Gwaranta, okres obowiązywania gwarancji oraz procedury wypłaty środków w przypadku niewypłacalności Zleceniodawcy. Dokument chroni interesy Beneficjenta, zapewniając mu wsparcie finansowe w sytuacjach problemowych.