Uchwała w sprawie polityki rachunkowości

Prawo

finansowe

Kategoria

uchwała

Instrukcja

Należy rozpocząć od uzupełnienia nazwy firmy w miejscu placeholdera [FIRMA]. Następnie należy wprowadzić sygnaturę uchwały w miejsce [SYGNATURA] oraz datę podjęcia uchwały w miejsce [DATA]. W kolejnym kroku należy uzupełnić datę i sygnaturę ustawy o rachunkowości. W paragrafie drugim należy określić datę rozpoczęcia i zakończenia roku obrotowego. W paragrafie trzecim należy wymienić rodzaje działalności prowadzonej przez organizację. Należy opisać działalność organizacji w sferze zadań publicznych, uzupełniając placeholdery opisujące działalność oraz datę i sygnaturę ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Następnie należy określić źródła przychodów organizacji. W paragrafie piątym należy wskazać stanowisko odpowiedzialne za prowadzenie ksiąg rachunkowych. W paragrafie siódmym należy podać nazwę używanego programu komputerowego. W paragrafie dziewiątym należy opisać zasady korygowania błędów w księgach rachunkowych. W paragrafie dziesiątym należy wskazać stanowisko odpowiedzialne za aktualizację polityki rachunkowości oraz datę wejścia w życie i moc obowiązującą uchwały. W załączniku nr 1 należy opisać zasady wyceny aktywów i pasywów, uzupełniając tabelę z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz zasadami ich wyceny. Na końcu dokumentu należy umieścić stanowiska i podpisy osób upoważnionych do podpisania uchwały. W każdym miejscu, gdzie występuje placeholder [DATA] lub [SYGNATURA], należy wprowadzić odpowiednie dane. Należy pamiętać o spójności danych we wszystkich miejscach dokumentu, w tym w załączniku.

Dane

data, firma, nazwa programu, opis działalności, podpis, rodzaj działalności, składnik aktywów/pasywów, stanowisko, sygnatura, zasady korygowania błędów, zasady wyceny, źródła przychodów

Uchwała Zarządu FIRM-y nr SYGNATURA z dnia DATA dotyczy wprowadzenia dokumentacji zasad polityki rachunkowości. Dokument określa m.in. politykę rachunkowości dla organizacji kontynuującej działalność, obowiązujący rok obrotowy oraz rodzaje działań prowadzonych przez organizację.

UCHWAŁA ZARZĄDU [FIRMA]

nr [SYGNATURA] z dnia [DATA]

w sprawie wprowadzenia dokumentacji zasad (polityki) rachunkowości

Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy z [DATA] r. o rachunkowości (Dz.U. z [DATA] r. poz. [SYGNATURA] ze zm.) ustala się co następuje:

§1

Polityka rachunkowości jest opracowana dla organizacji kontynuującej działalność.

§2

Rok obrotowy w organizacji będzie zgodny z rokiem kalendarzowym (od [DATA] do [DATA]), a okresom sprawozdawczym będą odpowiadać poszczególne miesiące.

§3

1. Organizacja prowadzi następujące rodzaje działalności:

    - [RODZAJ DZIAŁALNOŚCI]

    - [RODZAJ DZIAŁALNOŚCI]

    - [RODZAJ DZIAŁALNOŚCI]

    - [RODZAJ DZIAŁALNOŚCI]

2. Organizacja realizuje zadania w sferze zadań publicznych zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy z [DATA] r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z [DATA] r. poz. [SYGNATURA] ze zm.) w ramach odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego. [OPIS DZIAŁALNOŚCI]

3. [OPIS DZIAŁALNOŚCI]

4. [OPIS DZIAŁALNOŚCI]

5. [OPIS DZIAŁALNOŚCI]

6. [OPIS DZIAŁALNOŚCI]

7. [OPIS DZIAŁALNOŚCI]

8. Źródłem przychodów organizacji są [ŹRÓDŁA PRZYCHODÓW].

§4

W organizacji stosuje się metody wyceny poszczególnych składników aktywów i pasywów określone w załączniku nr 1 do uchwały. Przy wycenie aktywów i pasywów stosuje się zasadę ostrożności.

§5

1. Księgi rachunkowe organizacji są prowadzone zgodnie z ustawą o rachunkowości, Krajowymi Standardami Rachunkowości i stanowiskami Komitetu Krajowych Standardów Rachunkowości oraz rozporządzeniami związanymi z rachunkowością.

2. Wykaz ksiąg rachunkowych wraz z zasadami ich prowadzenia i zasadami ochrony danych w stowarzyszeniu łącznie przedstawia załącznik nr 2 do uchwały.

3. Za prawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych odpowiada [STANOWISKO].

§6

W organizacji obowiązuje zakładowy plan kont zawarty w załączniku nr 3 do uchwały, który zawiera:

    - wykaz kont księgi głównej (kont syntetycznych);

    - zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych (kont analitycznych) i ich powiązania z kontami księgi głównej;

    - przyjęte zasady ewidencji operacji gospodarczych na kontach księgi głównej;

    - przyjęte zasady ewidencji kosztów.

§7

Opis systemu przetwarzania danych zawiera instrukcja użytkownika programu komputerowego [NAZWA PROGRAMU], która obejmuje m.in. opis systemu informatycznego, a w szczególności:

    - wykaz programów,

    - wykaz procedur,

    - opis programów,

    - opis parametrów.

§8

Organizacja sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z załącznikiem nr 6 do ustawy o rachunkowości, obejmujące:

    - wprowadzenie do sprawozdania finansowego,

    - bilans,

    - rachunek zysków i strat,

    - dodatkowe informacje i objaśnienia.

§9

[ZASADY KORYGOWANIA BŁĘDÓW]

§ 10. Postanowienia końcowe

1. Za bieżącą aktualizację dokumentacji zasad (polityki) rachunkowości odpowiada [STANOWISKO].

2. Uchwała wchodzi w życie z dniem [DATA] z mocą obowiązującą od [DATA].

[STANOWISKO]                   [STANOWISKO]

([PODPIS])                  ([PODPIS])

Załącznik nr 1do uchwały [FIRMA] nr [SYGNATURA] z dnia [DATA]w sprawie wprowadzenia dokumentacji zasad (polityki) rachunkowości

WYCENA AKTYWÓW I PASYWÓW

Do wyceny aktywów i pasywów przyjęto kategorie wyceny zawarte w art. [SYGNATURA] ust. [SYGNATURA] ustawy o rachunkowości.

[OPIS ZASAD WYCENY]

Zasady wyceny aktywów i pasywów w stowarzyszeniu

Składnik aktywów/pasywów | Wycena początkowa | Wycena na dzień bilansowy

---|--- |---

[SKŁADNIK AKTYWÓW/PASYWÓW] | [ZASADY WYCENY] | [ZASADY WYCENY]

[SKŁADNIK AKTYWÓW/PASYWÓW] | [ZASADY WYCENY] | [ZASADY WYCENY]

[SKŁADNIK AKTYWÓW/PASYWÓW] | [ZASADY WYCENY] | [ZASADY WYCENY]

[SKŁADNIK AKTYWÓW/PASYWÓW] | [ZASADY WYCENY] | [ZASADY WYCENY]

[SKŁADNIK AKTYWÓW/PASYWÓW] | [ZASADY WYCENY] | [ZASADY WYCENY]

[SKŁADNIK AKTYWÓW/PASYWÓW] | [ZASADY WYCENY] | [ZASADY WYCENY]

[SKŁADNIK AKTYWÓW/PASYWÓW] | [ZASADY WYCENY] | [ZASADY WYCENY]

[SKŁADNIK AKTYWÓW/PASYWÓW] | [ZASADY WYCENY] | [ZASADY WYCENY]

[SKŁADNIK AKTYWÓW/PASYWÓW] | [ZASADY WYCENY] | [ZASADY WYCENY]

Uchwała określa ważne zasady rachunkowości, metody wyceny aktywów i pasywów, prowadzenie ksiąg rachunkowych, zakładowy plan kont oraz sprawozdanie finansowe. Istotne jest też przywiązanie do zasady ostrożności i prawidłowego przetwarzania danych.